מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר הרב דורי שלי עם סבא אהרון

סבא אהרון
אני
סבא אהרון

הקשר הרב דורי הסיפור של סבי אהרון
 
עידן בנזינו השתתף השנה עם סבו בתכנית הקשר הרב דורי. בשיחות למד ושמע את סיפורי המורשת המשפחתית הוא מביא את סיפו של סבא אהרון:
 
שם סבי הוא אהרון, הוא נולד במרוקו בשכונה יהודית. הוא גדל בסביבה די ענייה אך יהודית ובביתו היה סלון ובו מטבח וחדר שינה. הם בישלו בסלון וכיבסו בידיים, הם שיחקו מחוץ לבית, היה ים במקנס, אך הם לא נכנסו אליו עד גיל מסוים. היה בית כנסת בשכונה שלהם. 
 
שם האימא של סבא אהרון, סבתא רבתא שלי, חסיבה ושם האבא אברהם, שמות האחים: יחיא, מרדכי, אסתר, חנה ומשה. אביו של סבי היה בעל בית כנסת, ההורים היו לבושים בבגדים מרוקאיים. הם גרו בשכונה יהודית,  שם גם היה מקום המפגש של כל היהודים מהשכונות היהודיות. הם קנו במכולת מצרכים יום יומיים, (מה שקונים היום).  
 
סבא לא זוכר את חבריו, אבל הוא זוכר שחבריו חיו בשכונת עוני כמו גטו. הגטו במרוקו נקרא "מלאח". הוא וחבריו היו משחקים בכדור, בתופסת ובסוג של תחרות ריצה סביב השכונה ובשעות הפנאי היה יוצא החוצה עם חבריו.שם בית הספר היה "עליין" למדנו צרפתית, תורה (יהודית) וחשבון.המורים היו קשוחים כלפי התלמידים העונשים היו לכתוב משפטים על הלוח ולעמוד בפינת הכיתה. התלבושת האחידה הייתה חולצה לבנה ומכנס כחול. לא היו טיולים בתקופתו או מסיבות. הוא לא זוכר מורה מיוחדת.
 
הוא חגג את בר המצווה שלו במועדון. הם למדו את פרשת השבוע. לאירוע באו בני משפחה ושכנים והם רקדו לצלילי המוסיקה. הם קיבלו מתנות כסף ובגדים. החברים חגגו כל אחד בצורה שונה. לא היה חדר אוכל בבית הספר. המאכל האהוב עליו היה מופלטה , קוסקוס ודגים (בעיקרון זה כל מה שהיה) היו קצת ממתקים.
 
הוא היה בתנועת ה"צופים" בארץ וטייל בכל מיני מקומות בארץ הוא הצטרף לצופים .סבא שלי וחבריו האזינו למוסיקה ישראלית ורקדו ריקודים סלוניים. השירה המקובלת הייתה שירה מזרחית והריקודים המקובלים היו ריקודים סלוניים. מהזמרים המפורסמים שהיו בתקופתו הוא ציין את זוהר ארגוב, אבי טולדנו, צביקה פיק, וירדנה ארזי. סבי אהב שירי ארץ ישראל. הוא רקד לרוב במועדונים ובמתנסים.
 
אמצעי הבידור בתקופתו היו: רדיו,סרטים, פטפון ועוד…תוכניות בידור: "רדיו כל ישראל", תכניות מצוירות ו"קרובים קרובים". רוב הקשרים  הרומנטיים היו  אז בשידוך דרך ההורים, אך מדי פעם היו נפגשים במועדונים וכדומה. הקשר בין אבא לילד הייתה פתיחות וקירבה, אך מדי פעם הייתה גם קשיחות מצד האבא. ההורים לא היו מתערבים בעניינים אינטימיים לרוב. ההורים היו מתערבים בענייני הבית והלימודים. ההורים לא היו יוצאים לטיולים עם ילדיהם, אבל מדי פעם האחים היו עוזרים זה לזה בעבודה, בניקיון הבית וכולי…
 
סבא הכיר את סבתא, בתנועת הנוער.  הם התחתנו ונולדו להם שני ילדים, חמישה נכדים ועדיין אין להם נינים. אבי  הבן הבכור עובד במשטרת נצרת ונצרת עילית, הוא נשוי עם שני ילדים.ודודי בן הזקונים עובד כמהנדס בחברת טכנולוגיה, נשוי עם שלושה ילדים.
 
סבי עלה לארץ ישראל בשנת 1961. המשפחה עלתה לא"י מכיוון שהם רצו לעלות למולדת, שעליה הם חלמו. הם הגיעו ישר לעכו. הוא למד עברית במרוקו. היו להם קשיים בכלכלת הבית הם גרו בצריף. היו להם בעיות של חיבור לאנשים.
 
העשרה
מופלטה: "מופלטה היא מאכל צפון אפריקאי מתוק המאפיין בעיקר את חג המימונה. המופלטה עשויה בצק שאותו מכינים במהירות במוצאי חג הפסח. תהליך הכנתה כולל מתיחת הבצק על פני מגש משומן באמצעות ידיים משומנות. את המופלטה המתוחה מניחים על מחבת ייעודית, ולאחר שטוגנה משני צדדיה, מניחים מופלטה אחרת תחתיה. על המחבת נוצרת ערימה של מספר מופלטות, אשר שומרות על חום המופלטה התחתונה מחד, וממשיכות להיעשות מאידך". ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

מופלטה
מופלטה היא מאכל צפון אפריקאי מתוק המאפיין בעיקר את חג המימונה. המופלטה עשויה בצק שאותו מכינים במהירות במוצאי חג הפסח. תהליך הכנתה כולל מתיחת הבצק על פני מגש משומן באמצעות ידיים משומנות. את המופלטה המתוחה מניחים על מחבת ייעודית, ולאחר שטוגנה משני צדדיה, מניחים מופלטה אחרת תחתיה. על המחבת נוצרת ערימה של מספר מופלטות, אשר שומרות על חום המופלטה התחתונה מחד, וממשיכות להיעשות מאידך.

ממה
סבתא במרוקאית

ציטוטים

”להיות ילד טוב“

”המאכל האהוב עליו היה מופלטה , קוסקוס ודגים “

הקשר הרב דורי