מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר הרב דורי – נטע וסבא יהודה

נטע וסבא יהודה
הלהקה האהובה על סבי יהודה
הסיפור המלא של סבי יהודה מרטה

הקשר הרב דורי
שמי נטע מרטה, נולדתי בשנת 1947 , עליתי לישראל בתאריך 1/7/1950
אני נקראתי על שם סבא שלי, אויגן כי הוא מתרבות גרמנית, ואחר כך בעלייה לארץ שיניתי את שמי ליהודה.אני נולדתי בעיר בוקרשט שברומניה, אבל מגיל שלוש אני זוכר את עצמי בספינה שעולה לארץ.הסביבה בה גדלתי…אני גדלתי בטירת הכרמל, שמה היו לנו בתים ישנים, ובכל בית היו 2 חדרים מטבח, מקלחת וכדי לכבס היינו מכבסים בדוד מים חם, כי לא היה לנו גז.היה לנו בית כנסת, אבל כמעט שלא היינו נכנסים עליו.       
 
משפחתי
לאבא שלי קראו, נתן ולאמא שלי קראו, רוזי , ויש לי אחות אחת בשם רבקה.אבי עבד בתור צלם, ואמי הייתה עקרת בית.מה שאני זוכר מאבא שלי זה: שהוא היה שקט וצנוע. מה שאני זוכר מאמא שלי זה שהיא אהבה לדבר עם השכנות. אחותי חיה ונושמת היום ואנחנו בקשר מצוין!.  
 
טירת הכרמל
מהמטבח שלנו….אנחנו היינו אוכלים בעיקר מהמטבח הרומני, אבל את הסלטים שלנו היינו אוכלים רגיל כמו כולם. קצת על הטירה…כן גדלתי בשכונה יהודית. אצלנו בטירת הכרמל לא היו מקומות מפגש מיוחדים לפחות לא כאלה שאני זוכר……    חברי…חברי היו זאב ויהושע, והם גרו בחיפה, אני אהבתי במיוחד לטייל עם זאב, ולשחק שחמט עם יהושע.
 
בשעות הפנאי אהבתי מאוד לטייל בטבע אני מת על הטבע! בית הספר שלי…לבית ספר שלי קראו גאולה עם אני זוכר נכון , בבית ספר היו לנו שיעורים רגילים כמו חשבון, ועברית וכו…. אבל היו לנו כמה שיעורים מיוחדים כמו: חקלאות: שהיינו יוצאים לחווה, או נגרות לבנים. היה גם שיעור מלאכת יד.
 
בבית ספר היה חדר אוכל לא היו עונשים נוראים לא כאלו שאני זוכר., אצלנו בבית ספר היו טיולים, לא היו מסיבות. יש מורה אחד שאני זוכר עד היום קראו לו, מתניה שנאתי אותו כל כך הוא היה המחנכך שלי. המקצעות לימוד שאהבתי במיוחד הן: נגרות, מלאכה, חקלאות ולא שנאתי אף מקצוע.
 
הבר מצווה שלי
את הבר מצווה שלי חגגתי באולם, אבל המסיבה הייתה משפחתית. כן הכנתי דרשה וכן גם למדתי את פרשת השבוע. מה שאני זוכר מהאירוע במיוחד זה שהסריטו אותו. לחבריי חגגו אותה בר מצווה כמו שלי.
 
תנועת הנוער שלי
תנועת הנוער שלי קראו, "מחנות העולים". בדרך כלל היינו עושים כל מיני מפגשים חברתיים ומשחקים, אני הייתי מחכה בקוצר רוח ליום שבו המפגש מתקיים.הממתקים שהיו לי…הממתקים שהיו בילדותי היו בעיקר כמו שיש היום.           
 
בילויים
בגיל נערותי הייתי שומע יותר שיריים עבריים, יש כמה זמרים שהיו אז כמו…אלביס פרסלי, ולהקת הפרוורים. אני הייתי שומע גם מוסיקה קלאסית כגון: קונצרט שתי כינורות של באך.נהגתי לרקוד עם חברי בתנועת הנוע. נהגתי לבלות בקולנוע. יצרתי קשר דרך טלפון קווי, ומאוד אהבתי לקרוא ספרים. 
 
אהבה ומשפחה
בעבר נרקם קשר אצלנו בין בני הזוג בעיקר בצבא השדכן הכי גדול של ישראל. כמובן שאצלנו בעבר הילדים כיבדו מאוד את ההורים. רוב מקומות הבילוי שלנו היו בתי קפה בעיקר. אצלנו במשפחה היה אפשר לדבר על הכל. במשפחה שלי כל אחד היה בעיסוקיו רק בארחות היינו יושבים ביחד.
 
כיצד הכרתי את בת הזוג שלי?
אני ובת זוגתי הכרנו בשכונה שבה גרנו, נולדו לנו 2 ילדים, ומהם נולדו שלושה נכדים שניים מנהריה ואחד מארה"ב.
 
עליה והתיישבות
עליתי לארץ בשנת 1950, הסיבה הייתה בגלל שרצינו לבוא למדינה בטוחה. הגענו לישראל דרך ספינה שהעבירה אותנו לחיפה, אני למדתי את השפה לבדי דרך הגן שהייתי בו הבית ספר וגם למדתי מהחברים. נקלטתי בארץ רגיל לא משהו מיוחד. וגרנו בבית.
 
תמונה 1
 
נטע וסבא יהודה בתכנית הקשר הרב דורי
תשע"ו

מילון

פחת
ירד פחת בערך נמוך

ציטוטים

”"אל תסתכל בקנקן קח אותו"“

הקשר הרב דורי