מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקשר בין משפחת ציון לשואה

נכדתי האהובה,מאיה ואני
סבי מברך אותי לרגל גיל המצוות
סיפורו של דניאל ציון, סבי ז"ל

שורשיה של משפחתי הם ביהדות ספרד
 
יהדות ספרד, כידוע גורשה בשנת 1492. רובה של יהדות זו הגיעה לאחר נדודים לאימפריה העותומנית (התורכית) שידעה להעריך את יכולות העם היהודי בתחומי המסחר, הכלכלה, הרפואה ובמקצועות החופשיים וקיבלה את היהודים ברצון רב.
 
המעבר לסלוניקי ולסופיה
האימפריה העותומנית כללה בימים ההם גם את ארצות הבלקן (בניהם בולגריה). מגורשי ספרד נקלטו בעיקר באיסטנבול שבתורכיה ובסלוניקי שביוון, חלקם הגיע גם לבולגריה. המשפחה של סבי, דניאל ציון, נקלטה בסלוניקי שהייתה עיר שוקקת תורה, המשפחה ניהלה חיים דתיים מאוד. אביו, שלמה, היה ראש בית המדרש לרבנים "בית יוסף", בסלוניקי. סבי התבלט בלימודיו ועשה לילות כימים בלימודי תורה ודת, בשנת 1915, והוא בן 32, נשוי ואב לשניים (יעקב ויפה) נשלח ע"י רבו ובעידוד אביו לכהן כחזן בית הכנסת הגדול בסופיה בולגריה.
 
בהמשך, בהיותו בן 40 מונה, להיות אב בית הדין ולאחר מכן לרב הראשי של יהדות סופיה. במלחמת העולם השנייה פעל סבא רבות מול שר הפנים ומלך בולגריה למנוע גירושם של יהודי בולגריה למחנות ההשמדה בפולין, מאמציהם של סבי ואחרים הצליחו חלקית, יהודי בולגריה סבלו אמנם מאפליה קשה, אולצו לשאת טלאי צהוב , רוכזו במחנות עבודה בהרי השדה שמחוץ לסופיה וחיו שם בתנאים קשים אך, בסופו של דבר הם לא נשלחו למחנות ההשמדה, וניצלו ממוות!
בדיעבד, המעבר של סבי מסלוניקי לסופיה הציל את משפחתנו. כידוע, בפברואר ומרץ 1943 (לפני כ- 73 שנים) נשלחו יהודי סלוניקי ברכבות למחנה ההשמדה "אושוויץ" שבפולין. יהודי סלוניקי (כ-50,000 יהודים) אולצו לעזוב את בתיהם כשהם משאירים מאחוריהם אוצרות ספרות ותרבות בני מאות שנים. רוב יהודי סלוניקי שנשלחו ל"אושוויץ" מצאו את מותם בתאי הגזים. 
הורי סבי (שלמה ופלורה) נפטרו מוות טבעי בשנת 1940 בסלוניקי. סבי, דניאל, ואחותו ג'ולי ניצלו בבולגריה. אחות נוספת , תמר, שעברה לתורכיה ניצלה. האח שמואל ציון ואחיות דודון, רשל וריקטה נשארו בסלוניקי, נשלחו ל"אושוויץ" ונספו בתאי הגז. אבי, מיכאל, היה הבן האמצעי מתוך חמשת הילדים של דניאל ורחל ציון, הוא הראשון שנולד בבולגריה (1918) אחריו נולדו עוד שני אחיו בבולגריה, הרצל (דן) וניסים.
לאבי ואמי נולדו שלושה בנים: אחי הבכור, שלמה (1945) ואני (1947),  נולדנו בבולגריה ואחי הצעיר ישראל נולד בישראל (1951) ועל כן ניתן לו שמו: ישראל. יהדות בולגריה הייתה מאוד ציונית, היא עלתה ברובה ארצה (כ-45,000) בין השנים 1939-1949. שני אחיו הצעירים של אבי, הרצל וניסים, הפליגו ב2.10.47 עם אניות המעפילים "גאולה" ו"מדינת היהודים" מנמל "בורגס" שבבולגריה  (על חוף הים השחור)  לארץ שהייתה נתונה עדיין לשלטון המנדט הבריטי. בדרכם השתלטו הבריטים על שתי האניות והובילו אותם לחיפה ומשם גורשו המעפילים למעצר בקפריסין. (רק עם קום מדינת ישראל הוחזרו המעפילים מקפריסין לארץ.)
רק לאחר ההחלטה באום בכ"ט בנובמבר 1947 (יומיים אחרי הולדתי) ואחר הכרזת העצמאות של מדינתנו בה' באייר תש"ח (14.5.48) נפתחו שערי המדינה ליהודים מכל ארצות תבל. סבי ומשפחתו (כולל אבי, אימי, אחי שלמה ואנוכי) עלו ארצה בתאריך 16.12.48.
המשפחה השתקעה ביפו, סבי הקים במקום בית כנסת בשם "שער השמיים" שפעל עד ליום פטירתו  (1883-1979, 96 שנים). אבי נפטר בשנת 2008 כשהיה בן 90. 
האחים הרצל וניסים חזרו מקפריסין והשתלבו בקיבוצים-ניסים בקיבוץ "רשפים" ליד בין שאן והרצל בקיבוץ "יד מרדכי" ליד עזה.
קיבוץ יד מרדכי הוקם בעיצומה של מלחמת העולם השנייה בשנת 1943, בוניו ומייסדיו הם ע"ש השומר הצעיר, הקיבוץ נקרא על שמו של מפקד גטו ורשה-מרדכי אנילביץ. הקיבוץ גילה גילויי גבורה במלחמת העצמאות שידועה גם בשמה מלחמת השחרור (1948). לוחמיו עכבו את הכוחות המצריים שנעו מעזה לכיוון תל אביב. עיכוב זה, אפשר לצה"ל להתארגן, להכות במצרים ולעצרם בגשר עד הלום שנמצא מדרום לאשדוד.
בקיבוץ נמצא עד היום מגדל מים שנהרס בקרבות והוא אחד מסמליה של מלחמת העצמאות. למרגלות מגדל המים נמצא פסלו של מרדכי אנילביץ שאוחז בידו רימון. בנוסף, בקיבוץ יש שחזור של המתקפה המצרית והעמידה בגבורה של המגנים. בקיבוץ הוקם גם מוזיאון לזכר השואה.גם משפחתה של אשתי, יהודית, (שם מפחה קודם פישלזון) נפגעה קשות בשואה. אמה ואביה עלו לארץ מלטביה לפני מלחמת העולם השנייה (1936). הם השאירו אחריהם משפחות גדולות שרובן, ככולן, נספו בשואה. ועל כך נותר לי להוסיף: " את סיפור זה עלייך לשמוע מפיה של סבתא יהודית.
"אין ספק בכך שהשואה זירזה את הקמתה של מדינת ישראל-משואה לתקומה!"
 
ברצוני להדגיש, נכדתי האהובה, את חשיבותה של מדינתנו. המדינה שלנו אינה דבר מובן מאליו, יש לשמור אליה מכל משמר-היא עוגן ההצלה של העם היהודי כולו. אין לי ספק שאילו חזונו של הרצל היה מתממש ומדינתנו הייתה קמה לפני מלחמת העולם השנייה-היה ליהודים מקום מקלט ואסון השואה לא היה קורה!
 
העשרה
יהדות ספרד: "יהדות ספרד היא הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד המוסלמית ולאחר מכן בממלכת ספרד הנוצרית, עד גירוש ספרד בשנת 1492. שיא תפארתה היה במאות ה-9 ועד ה-13, בתקופה הנקראת תור הזהב, תקופה שציינה את הפריחה התרבותית והכלכלית של יהודי ספרד".
 
יהדות בולגריה: "יהדות בולגריה היא קהילה יהודית מרובת קהלים, המתקיימת באזור בולגריה מהמאה ה-2 ועד ימינו. ב-1945 הגיעה הקהילה לשיא גודלה ומנתה 49,172 נפש". ויקיפדיה
 
תשע"ו, 2016

מילון

יהדות ספרד
יהדות ספרד היא הקהילה היהודית שהתקיימה בספרד המוסלמית ולאחר מכן בממלכת ספרד הנוצרית, עד גירוש ספרד בשנת 1492. שיא תפארתה היה במאות ה-9 ועד ה-13, בתקופה הנקראת תור הזהב, תקופה שציינה את הפריחה התרבותית והכלכלית של יהודי ספרד,

יהדות בולגריה
יהדות בולגריה היא קהילה יהודית מרובת קהלים, המתקיימת באזור בולגריה מהמאה ה-2 ועד ימינו. ב-1945 הגיעה הקהילה לשיא גודלה ומנתה 49,172 נפש.

מעפילים
יהודים שניסו לפרוץ את המצור הברטי בדרך בלתי חוקית

ציטוטים

”"אם ידך לך לא תושיע, לא ישלח לך גם אל עזרה מרקיע"“

”"אין ספק בכך שהשואה זירזה את הקמתה של מדינת ישראל-משואה לתקומה!"“

הקשר הרב דורי