מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקפיצה לפני הזמן

זאת תמונה שבה אנו בבר מיצווה של אחי כיום
זאת תמונת ילדות שסבי "זומם" משהו
ירדתי ליפני שהוא עצר

שמי סטאן אברלין נולדתי בשמיני למאי 1942, בדרום אפריקה בעיר יוהנסבורג.

בעיר יוהנסבורג הייתה קהילה יהודית מפוארת. "יהדות דרום אפריקה היא כיום הקהילה היהודית הגדולה ביבשת אפריקה. זוהי קהילה אשכנזית ברובה, המורכבת בעיקר מיוצאי הרפובליקות הבלטיות במזרח אירופה, והריכוז הגדול בעולם של יהודים יוצאי ליטא…היום מונה הקהילה כ-77,500 איש, מרביתם ביוהנסבורג רבתי. קהילה גדולה קיימת גם בקייפטאון, וקהילות קטנות יותר בפרטוריה, בדרבן, בפורט אליזבת ובערים אחרות במדינה. שיעור היהודים בקרב בעלי המקצועות החופשיים ואנשי ההון גדול לאין שיעור משיעורם היחסי באוכלוסייה, ואפילו בהתחשב בשיעורם בקרב האוכלוסייה הלבנה בלבד.. הקהילה היהודית מגובשת, מאורגנת בקהילות ומוסדות, וברובה חדורה תחושת זהות יהודית וציונית".

מעשה שובבות בילדותי

כשאני הייתי קטן אני נולדתי בעיר קטנה בשם קימברלי בתוך דרום אפריקה, כשהייתי בן 8 חזרתי מבית הספר באוטובוס. כשהאוטובוס הגיעה לתחנה שלי הייתי ליד הדלת וקפצתי מהאוטובוס לפני שהוא עצר נפלתי על המדרכה והתחלתי לדמם בכמות רבה מהידיים והברכיים שלי.

הלכתי לבקר את הורי בחנות שלהם, ומיד רצו לדעת מה קרה לי. אני ידעתי שעשיתי משהו רע אז אמרתי להם שנפלתי באמצע משחק אם חברי. הם הרגישו מאוד עצובים לגבי זה.

ביום הבא מנהל חברת האוטובוסים בא לחנות של הורי ורצה לדעת אם אני בסדר הם לא הבינו למה הוא בא לישאול אותם אם אני בסדר כי חשבו שנפלתי במשחק אם חברי עד שהסביר שקפצתי מהאוטובוס בזמן שהוא זז, הם אמרו לו שאני בסדר. כשחזרו הביתה הם כעסו עלי מאוד כי שיקרתי להם. למדתי לקח גדול מאז היום ההוא אף פעם לא לשקר להורי ואף אדם כי בסוף השקר תמיד יתגלה.

הזוית האישית

סבא סטאן: למדתי לקח גדול מאז היום ההוא אף פעם לא לשקר להורי ואף אדם כי בסוף השקר תמיד יתגלה.

 

מילון

לא מצאתי מילה כי הסיפור תורגם מאנגלית
.

ציטוטים

”אף פעם לא לשקר לאדם כי בסוף השקר יתגלה“

הקשר הרב דורי