מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת קיבוץ מצר

תמר מלבסקי במפגש פתיחה
תמר בתכנית הקשר הרב דורי
בשנת 1952 עליתי לארץ ישראל, כדי להקים קיבוץ

אני תמר ואני נולדתי בארגנטינה בשנת 1930. בגיל 13 אני התחלתי לפעול בתנועת "השומר הצעיר" בארגנטינה. אני הייתי מדריכה. השתתפתי שנה כמדריכה בשליחות כשהייתי בגיל 19. המקום היה מרוחק כ – 2000 קילומטר ממקום הולדתי ומהורי.
 תמר מלבסקי
תמונה 1 
בשנת 1952 עליתי לארץ ישראל, כדי להקים קיבוץ מצר. אחרי הטקס של הקמת הקיבוץ, נשארנו לבד עם האוהלים בלי חשמל ומים (ובקיצור כלום). הדבר הראשון שהתחלנו לבנות היה, חדר האוכל וכעבור שבועיים הוא התמוטט והיינו צריכים להתחיל הכל מחדש. בשלנו בתוך פחון. מחסן האוכל היה בתוך אוהל השירותים היו במרחק 100 מטר ואנחנו התקלחנו באמצע שדה והיינו צריכים ללחוץ על משהו בשביל שירדו מים.
 
אני הייתי מרכזת המטבח הראשונה בקיבוץ. ניהלתי אותו במשך שלושה חודשים. בגלל שאנחנו היינו ליד הגבול קראו לנו קיבוץ א'. חברי הלכו לצבא (הם גוייסו לשלושה חודשים), אבל אני לא הלכתי לצבא בגלל הקורס פיקוד ובגלל שאז, פרצה מלחמת סיני אז היינו צריכים להתאמן. עברנו אימון במשך במשך חמישה ימים. 
 
בין השנים 1953 – 1955, בנינו חדרים מקלחות ושירותים. המקלחות היו מקלחות קבוצתיות. בשנת 1956 פרצה מלחמת סיני, שבה בנו מקלט לילדיהם שנולדו. אני הייתי אחראית  על המזון של התינוקות. במלחמת סיני קבלנו עזרה מהצבא כי אנחנו לא יכולנו לעבוד במרחק 800 מטרים מהקיבוץ, בגלל הגבול בין ירדן וישראל.  אני זוכרת, שאני הייתי הולכת עד לגבול לאסוף תאנים שמאוד אהבתי. אחרי המלחמה הרחקנו את הגבול בזה שכבשנו חלק מירדן.
 עומר היימן ותמר מלבסקי בקשר רב דורי
תמונה 2
 
העשרה
מצר: "מֶצֶר הוא קיבוץ ישראלי בצפון-מערב השומרון, כשבעה ק"מ מדרום-מזרח לפרדס חנה-כרכור, וסמוך לכפר הערבי מייסר. הקיבוץ נוסד בשנת 1953 על ידי גרעין (128 איש) עולים מארגנטינה שהשתייכו לתנועת השומר הצעיר (גרעין קיבוץ עליה ג') ובשנת 1964 קיבל השלמה מגרעינים ישראליים. הקיבוץ משתייך לזרם הקיבוץ הארצי"
.
מורה מובילה תמר הלפרסון
תשע"ו

מילון

עליה
אדם המגיע להתיישב בארץ ישראל

מצר
מֶצֶר הוא קיבוץ ישראלי בצפון-מערב השומרון, כשבעה ק"מ מדרום-מזרח לפרדס חנה-כרכור, וסמוך לכפר הערבי מייסר. הקיבוץ נוסד בשנת 1953 על ידי גרעין (128 איש) עולים מארגנטינה שהשתייכו לתנועת השומר הצעיר (גרעין קיבוץ עליה ג') ובשנת 1964 קיבל השלמה מגרעינים ישראליים. הקיבוץ משתייך לזרם הקיבוץ הארצי.

ציטוטים

”חוויה מרגשת המחברת בין דורות“

הקשר הרב דורי