מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקמת בית בישראל

אני וסבא
בחתונה שלנו שלי ושל סבינה
"מה טובו אהליך יעקב משכנותיך ישראל

ההיכרות והחתונה שלי ושל סבינה

שמי יהודה סעד, שמי הקודם לפני שעיברתי אותו: רישרד סעדון. נולדתי בטוניס עיר הבירה של טוניסיה, ב- 31.8.1942 (באמצע מלחמת עולם השנייה), לאבי יעקב ג'ק סעדון (ז"ל) שגם הוא יליד טוניס, לאמי חנה נינט כהן (ז"ל) שאף היא ילידת טוניס.

אבי היה סוחר תכשיטים והיה לו חנות במרכז טוניס, שנחשבה אז כאחת מהחנויות המפוארות בעיר. אני הילד השני ממשפחה של 5 אחים.

סיימתי את לימודי במקצוע קירור מיזוג אוויר ובאותו הזמן טוניסיה קיבלה את עצמאותה. מצאתי לנכון לעזוב את טוניס בגבי מפני שליתר משפחתי לא הייתה אפשרות לעזוב את טוניסיה. הייתי אז בגיל 18 ורציתי להמשיך את לימודי בפריז. כעבור שהיאה של מספר חודשים בפריז החלטתי להשעות את לימודי ולעלות ארצה ולשרת בצה"ל. אחרי אולפן של שלושה חודשיים בקיבוץ רמת דויד שאפשר לי ללמוד עברית בסיסית, התגייסתי לצה"ל. שירתי בנח"ל שנתיים וחצי ומיד אחרי זה חזרתי לפריז לעבוד במקצועי ולהמשיך לימודים בשיעורי ערב.

באותם הזמנים פגשתי בחורה שהכרתי בצעירותי, הייתי מאוד נמשך אליה והחלטנו להתארס אחרי שמשפחותינו נפגשו ביניהן והיה מתוכנן שנעלה יחד ארצה. משפחתה של ארוסתי לא קיבלה בעין יפה את האפשרות הזאת והקשתה את עמדתה לאמור: "אם יהיו קשיים במושב או בארץ שאנחנו מתחייבים לחזור לצרפת". דבר שלא קיבלתי וארוסתי קיבלה את עמדתם, בצער נפרדנו ועליתי ארצה לבדי.

בשנת 1969 התארגן גרעין לעלות ארצה ולהקים מושב עובדים ברמות מאיר. בקיבוץ נען השכן לרמות מאיר הכרתי בחורה בשם סבינה שלמדה עברית באולפן של הקיבוץ ואחרי היכרות של חצי שנה החלטנו להתחתן ולהקים משפחה במושב. לפני חתונתנו רציתי שאשתי לעתיד תכיר את משפחתי שהתגוררה בצרפת. וסבינה נסעה אליהם ובארוחת הצהריים עם כל המשפחה הופתעה לגלות שבמפית שעל השולחן הוסתר צמיד זהב.

החתונה

חתונתנו הייתה הראשונה שהתקיימה בחורשה שבמרכז המושב ליד המזכירות.

כל משפחתי, הוריי והאחים שלי באו מחו"ל וגם הוריי אשתי באו מחו"ל. גיסי פביאן ששמו היהודי הוא שמעון אשאיל טרקטור ועגלה ואסף מכל המושב שולחנות וכיסאות שקיבלנו מהסוכנות היהודית עם הגעתנו ארצה. גירפנו את כל החורשה ועיצבנו את כל השולחנות והכיסאות. מתחנו מעליהם כבל חשמלי עם נורות צבעוניות. מתחנו בין 4 עצים קרובים את החופה. תלינו 2 רמקולים המחוברים למערכת פטיפון.

בשנות ה-70 לא היה תפריט של אוכל כפי שמכירים היום, היינו צריכים להכין מנות לאורחים בצלחות ובכלים חד פעמיים. הכנו מנות שכללו: מנת עוף, סלט, נקניק ופרוסת פשטידה. אשתי השאילה שמלת כלה מאחת החברות של המושב, הזמנו מקונדיטוריה ברחובות עוגה וקיבלנו זר כלה מחנות פרחים בתל- אביב שהביאו לנו בני דודים של סבינה. רב מרחובות חיתן אותנו וחמתי צלמת בחסד עליון הנציחה את כל הרגעים המאושרים האלה.

גיסי פביאן ואחותי דניאל הפתיעו אותי ואת סבינה ומיד אחרי החתונה הזמינו לנו חדר במלון לליל כלולותינו. היינו בחודש אוגוסט והידוע שבחודש זה תפוצת בתי המלון לאורך החוף הייתה מלאה. ולבסוף מצאנו מקום ליד קיסריה.

ילדי

לאחר שנה נולד הבן הראשון שלנו יעקוב (קוקי), לאחר 4 שנים נולד הבן השני שלנו איתי, לאחר 3 שנים נולדה בתנו נועה ולאחר 10 שנים נולד לנו בן הזקונים אליאל.

בני קוקי התחתן לחנה ייגר ונולדו להם שתי תאומות אמה ומיה בשנת 2005 וגם בן נולד טומי בשנת 2007.

בני איתי התחתן לאור ונולדו להם עדן יהודה ונולד בשנת 2006 ובת גאיה שנולדה בשנת 2008 ושילו הבן נולד בשנת 2010 ויוני הבן נולד בשנת 2014.

בתי נועה התחתנה לדוב שנקר ונולדו להם ליה בשנת 2006 ובן ששמו עילי שנולד בשנת 2008 ובת ששמה נינה שנולדה בשנת 2014.

כיום בתי נועה ומשפחתה הקטנה נמצאים בארצות הברית לרגל עבודתו של בעלה דוב כמהנדס תוכנה, אני מתגעגע להם ומקווה לחזרתם ארצה בקרוב.

הזוית האישית

האירוע המשפחתי המשמח הראשון של נכדותיי אמה ומיה: בת מצווה.

מילון

פטיפון
הוא מכשיר לנגינת תקליטים

ציטוטים

” "ויבוא יצחק האהלה שרה אמו וייקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאבה."“

הקשר הרב דורי