מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הקימו משפחה לתפארת

אגם ושחר עם סבתא אתי בשיעור הק
סבתא אתי וסבא אשר צעירים ברוחם
כל הילדים של סבא אשר וסבתא אתי למדו בבית ספר דוד אלעזר וגם הנכדים

סבתא אתי היא תל אביבית מלידה. היא נולדה בשנת 1952 להורים מרדכי ולאה. לאבא של סבתא אסתר,  אתי קראו מרדכי (מוטי) ז"ל.

בגיל 20 סבא עזב את דרום תורכיה ואת המשפחה ולקח עמו רק אח אחד ועבר לסוריה, שם הוא ופגש את לאה ז"ל, אימה לעתיד של סבתא אתי.

וכך מספרת לנו סבתא: הם התחתנו ומאוד רצו לעלות לארץ ישראל, אך היה מאוד קשה לצאת אז מסוריה. בדרך עקיפה ובאומץ רב הם ברחו בעזרת מונית והגיעו לירושלים. בירושלים נולדו להם 5 ילדים: אלי, שולה, משה ויהודה שהם תאומים ושרה.

בירושלים לא היו מים זורמים, לא היה חשמל, וגם היו קשיים בפרנסה. לאחר עשר שנים של מגורים בירושלים עברה לאחר מכן עברו לתל- אביב ונולדו 2 בנות גאולה ואתי( הסבתא).

החיים בתל-אביב לא היו קלים לא היה חשמל, והיו מאירים את הבית עם עששית ( מנורת נפט קטנה). סבא מרדכי ז"ל עבד בכל מני עבודות מזדמנות והפרנסה הייתה קשה מאוד. בשנת 1952 נולדתי בתל-אביב בבית יולדות  הקריה.

תמונה 1

בית יולדות הקריה

למדתי 8 שנים בבית ספר יסודי דתי מודעים, שהיו בו רק בנות. לאחר שסיימתי 8 שנות לימוד למדתי במשך שנתיים בבית ספר תיכון דתי 'מורשת' שזה היה בית ספר ללימוד פקידות.

לאחר כשנתיים התחלתי לעבוד בחברת מסוק כפקידה. לצבא לא התגייסתי, כי ההורים היו דתיים ולא הרשו לנו להתגייס לצבא. עבדתי בחברה כארבע שנים והיה לי כסף לפנק את עצמי.

תמיד אהבתי לקנות בגדים יפים ויום אחד, כשנכנסתי לחנות בתל אביב, לקנות בגד, פגשתי את אשר, שלאחר מכן הפך להיות בעלי.

אשר נולד במרוקו בשנת 1942, בכפר שלא היה בו בתי חולים לכן הוא נולד בבית. הוא נולד לאחר 3 בנות שהיו לסבתא רבא חנה והשמחה הייתה גדולה.

אשר גדל ונעשה נער צעיר והוריו התחילו בשלבי הכנה לעלייה לארץ ישראל. העלייה לארץ ישראל הייתה מאוד חשאית ונעשתה תמיד בסודיות. בשנת 1962 הם עלו לארץ ישראל עם תשעת הילדים ונתנו להם בית בבית שאן. בהתחלה היו להם קשיי קליטה קשים, כי הם לא ידעו את השפה. לאחר כמה שנים הם התרגלו והיו מאוד מרוצים להגיע לארץ ישראל.

אשר בעלי, מצא עבודה במפעל טקסטיל לייצור בדים והתקדם מאוד בעבודה. הם גרו בבית שאן 10 שנים ולאחר מכן עברו לתל אביב ושם אשר, בעלי, פתח חנות בתחנה המרכזית בתל אביב והתחיל למכור בגדים.

יום אחד נכנסתי לחנות של אשר לקנות בגד וסבא אשר ראה אותי וביקש להיפגש אתי. הסכמתי וכך התחלנו לצאת. באותה שנה פרצה מלחמת יום הכיפורים וגייסו את סבא אשר למלחמה.

אני באותו זמן עבדתי כפקידה במשרד עורכי דין וסבא אשר ביקש שאני אעזוב את העבודה ואנהל את החנות עד שהוא יחזור מהמלחמה. בחופשה הראשונה שהוא קיבל, התחתנו.

בשנה הראשונה נולדה אורית ילדה קטנה וחמודה, ואנחנו המשכנו לעבוד בחנות. שנה אחר כך נולד בננו משה .

זוג צעיר עם שני ילדים קטנים קונים דירה יפה, בלי עזרה מההורים ומנהלים את העבודה ואת החיים ביחד. לאחר שנתיים נולדו תאומים מוטי וליאור ולאחר 11 שנים נולדה בת הזקונים נטע החמודה.

כל הילדים של סבא אשר וסבתא אתי למדו בבית ספר דוד אלעזר. סבא אשר וסבתא אתי עבדו קשה וקנו דירה גדולה יותר, כי היו להם כבר חמישה ילדים.

הילדים גדלו ובגיל 24 התחתנה אורית עם שי ונולדו להם ארבעה ילדים חמודים: ירין, ירדן, איתי וליאל.

אחרי אורית התחתן ליאור עם רינת היפה ונולדו להם שלושה ילדים: דניאל, נועה ומיקה . לאחר מכן משה התחתן עם נטלי המקסימה ונולדו להם ארבע בנות מקסימות: מאי, שחר, עדי והילה. כולם לומדים בבית ספר דוד אלעזר.

מוטי התחתן עם מיטל החמודה ונולדו להם ארבעה ילדים: אגם, טל, לירון ושני. נטע הקטנה התחתנה עם יוסי ונולדו להם שני ילדים מקסימים: אושר ונועה.

מורה מובילה אתי סטופיקי

תשע"ה

מילון

עששית
כלי תאורה קטן שבו פתיל דלוק טבול בחומר בערה.

ציטוטים

”סבא אשר ביקש שאני אעזוב את העבודה ואנהל את החנות עד שהוא יחזור מהמלחמה.“

”כל הילדים של סבא אשר וסבתא אתי למדו בבית ספר דוד אלעזר וגם הנכדים“

הקשר הרב דורי