מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלחת עוברת מדור לדור ואנחנו מקבלים אותה באור

סבתא רבקה, ניר והצלחת
סבתא רבתא וסבא רבא ביום חתונתם
באחד מביקורי סבא רבא שלי ברומניה הוא קיבל צלחת פסח משפחתית למשמרת. היום הצלחת נמצאת אצל סבתא רבקה (הבת של סבא רבא). כיום הצלחת לא בשימוש בימי חג הפסח, היא נשמרת בכבוד רב בבית סבתי.
תמונה 1
 עליית סבא רבא לישראל ב- 27.12.48 עם אישה ושני ילדים קטנים, הייתה עלייה שאושרה על ידי המפלגה הקומוניסטית הרומנית. מטרת המפלגה הייתה להוציא חברי מפלגה שיבואו לישראל להקים גוש קומוניסטי בישראל.— ברגע שהגיעו היהודים לארץ הם לא מילאו את הבטחתם לממשלת רומניה וזנחו את המפלגה הקומוניסטית.— השלטונות הרומניים תמכו בהתחלה ביציאת היהודים מטעמי פוליטיקה גלובאלית (חיזוק האלמנט הקומוניסטי בישראל), אך לאחר שהיהודים הרומנים שהגיעו לישראל "שכחו" את ייעודם ולא הצטרפו למפלגה הקומוניסטית הישראלית, חזרו בהם והכבידו מאוד על מתן אישורי יציאה מרומניה. מתוך ויקיפדיה
סבא רבא – יעקב גלילי (גלציאנו, כמו כולם הוא עיברת את שמו)
סבתא רבתא – טובה —
אח של סבתא משה—
סבתא – רבקה
—במלחמת העולם השנייה סבא רבא היה במחנה עבודת כפייה של הממשלה הרומנית.— מלך רומניה היה בברית עם הנאצים. הוא לקח את היהודים למחנות עבודה ברומניה במקום לשלוח אותם למחנות עבודה בגרמניה.— לאחר במלחמת העולם השנייה סבא רבא עבד בקהילה היהודית בבוקרשט בירת רומניה ונשלח לישראל בדצמבר 1948 מטעם המפלגה הקומוניסטית להקים תא של המפלגה בארץ ישראל. ברגע שדרכה רגלו בארץ ישראל הוא עזב את המפלגה כאילו לא היה חבר בה.— בימיו הראשונים בארץ הוא היה במחנה עולים בפרדס-חנה, שהיה מחנה של הצבא הבריטי לשעבר. לשם העבירו את כל העולים החדשים שהגיעו לארץ בשנים הראשונות של קום המדינה. — האנייה הגיעה לחיפה בצהרי היום אך לא יכלה להיכנס לנמל בשעות האור בגלל המלחמה (מלחמת העצמאות). רק בשעות החשכה הם ירדו מהאונייה ונסעו ברכבת לבנימינה ומשם במשאית למחנה העולים בפרדס-חנה.— למחנה הם הגיעו בחצות ונאמר להם "בפינה יש ערמת מזרונים, כל אחד יארגן לעצמו מזרן ומקום וישן עד הבקר." זאת קבלת הפנים שזכו העולים בזמנים ההם.— סבתא רבתא שלי לא אהבה את מחנה העולים מסיבות בריאות ותנאים קשים, לכן היא עשתה כל מאמץ כדי לקנות דירה ולעזוב את מחנה העולים. בסופו של דבר הם הצליחו לקנות דירת חדר באחת השכונות החדשות של פרדס-חנה.— השנה הייתה 1949-1950 ובארץ היה מצב קשה. לכולם זאת הייתה תקופת הצנע המפורסמת, וכדי להגן על המצב סבתא רבתא גידלה עופות לבשר וביצים וירקות ופירות בחצר הבית.— סבתא רבקה הייתה בת שלוש כאשר הגיעו לשכונה. השכונה הייתה בלב הפרדסים ללא חשמל וללא כבישים אך לסבתא יש זיכרונות של ילדות כפרית ומאושרת. סבתא רבקה שרתה בחייל השריון ולאחר השרות באה לחיפה ושם בנתה את עתידה עם סבא דורון.
תמונה 2
                                                   תמונה של ההורים של סבא רבא שלי.

מילון

כלי פורצלן
כלים יקרי ערך שהגיעו מגרמניה מבוואריה. על הצלחת שלנו כתוב שם העיר karlsbad.

ציטוטים

”"פיל בחנות חרסינה"- אדם מגושם שעלול להרוס או לקלקל בטעות“

הקשר הרב דורי