מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הצלה בלב ים

אופק ומרים עקיבא
הנכד והסבתא במפגש הפתיחה
תלאות העליה מסוריה והסיכונים בלב הים

הבריחה מדמשק
ביום שלישי בשבוע, באישון לילה, ציפתה לנו מכונית קטנה. אנחנו משפחה בת 8 נפשות: אבא ,אמא, ושישה ילדים מגיל שנה עד 14. עלינו לרכב חרש חרש. לאחר שלוש שעות נסיעה הגענו לעיר ביירות, בירת לבנון.
 
הגעתנו לבירות
התאכסנו בבית חד קומתי ובו חדר אחד. שהינו במבנה זה בביירות כשלושה ימים. באחד הערבים צעדנו לעבר חוף הים, שם חיכתה לנו ספינה קטנה, עם עוד שתי משפחות.
 ההפלגה
עלינו על הספינה והמשיטים היו שלושה סורים. לאחר הפלגה של שעה נתקלה הספינה בסלע. המשיטים הודיעו לנו שהספינה בסכנת טביעה ויש סכנה שנתגלה על ידי שליחי השלטונות הסורים, ולכן עלינו לכופף את הראש ולהסתתר. 
הפלגת החילוץ
לפתע אנו שומעים מטוסים חגים בשמיים. סבתא רבא שלי, שהיתה אישה אמיצה, ביקשה מכל הנוסעים לא להקשיב למשיטים, אלא להניף כל בגד לבן על מנת שנתגלה על ידי המטוסים, כי מוטב שנלך לשבי מאשר לטבוע. ואכן, המטוסים גילו אותנו ושלחו לנו סירות הצלה. סירות ההצלה הגיעו ואספו אותנו. הם הביאו אותנו לחוף מבטחים, ראש הנקרה. משם נסענו לקיבוץ גשר הזיו, בו שהינו כעשרה ימים. 
תלאות הקליטה בישראל 
בראש הנקרה חיכו לנו פעילי עלייה שהסיעו אותנו לקיבוץ גשר הזיו. קבלת הפנים שחיכתה לנו היתה "חמה" ביותר, מלווה בארוחות שהיו מורכבות ממאכלים מוזרים ולא מוכרים. הלינה היתה בצריפים מעץ. כעבור שבוע פיזרו את המשפחות ובגורלנו עלה לעבור לבת ים, שהיתה בתחילת הפיתוח.
 
גאולה מהאוהל לשיכון
העיר בת ים, בעבר בית וגן, שוכנת לחוף ים. בשנת 1949 רוב שטחה היה דיונות חול ובמרכז מעברה ענקית של אוהלים, בהם גרו משפחות מכל העולם. בסביבה נשמעו שפות שונות, למשל: פולנית, ערבית, רומנית, רוסית וצרפתית. המקלחות והשירותים היו משותפים ומרוכזים בצריף אחד לכולם ושימשו לעשרות משפחות. השהיה במעברה ארכה שלוש שנים. מהאוהל עברנו לשיכון שנבנה עבור עולים חדשים, שיכון עמידר.
 

גלגולו של רובה מתנת יום הולדת: רובה זה ניתן לסבי יוסי עקיבא מתנת יום הולדת לגיל 18 על ידי אביו עובדיה עקיבא, סבא רבא שלי. הרובה שימש כרובה ציד של בעלי חיים המותרים לציד ביערות באזור חיפה והצפון בשנים 1966-1960.

בשנת 1966 עם נישואיו של סבא יוסי עם סבתא מרים נדד הרובה לקריית טבעון ובהמשך יחד איתם לכל המקומות בהם גרו.

התחביב שלי, אופק עקיבא, נכדו של יוסי עקיבא הוא לחטט בדברים הישנים בבית של סבתא. שם גיליתי את רובה ה- remington שסבא קיבל במתנה. ברשות סבתי מרים ואבי עדי עקיבא, עבר הרובה אלי וכעת הוא שמור בחדרי. הרובה נודד במשפחתי במשך 54 שנים.

תמונה 1

  

מילון

אישון לילה
אמצע הלילה

ציטוטים

”סבתא רבא שלי ביקשה מכל הנוסעים לא להקשיב למשיטים, אלא להניף בגד לבן“

הקשר הרב דורי