מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הציונות במשפחתי – עליה וקליטה בישראל

הסבא הטוב ביותר בעולם
חזי סבא של מאיה
אחד הזכרונות שחרוטים לי ולאחיי הוא חג פורים

שמי חזי, סבא של מאיה עוז מצד אבא. יליד פרס בשנת 1948, הורי עברו מעירק לפרס בעקבות רדיפת היהודים.
 
הקליטה בארץ ישראל 
כעבור עשר שנים הורי הגשימו את חלומם לעלות לארץ ישראל כאשר הייתי בן 9. הגענו למחנה עולים בעתלית. קבלת הפנים הייתה קשה לי מאחר שלקחו את רב הילדים וגזזו להם את השיער, הדבירו את ראשם כדי למנוע מחלות.
 
אני זוכר את הארוחה הראשונה שנתנו לנו שתי כיכרות לחם, אוכל בקופסאות כגון: תירס, זיתים, סרדינים ועוד. הילדים אכלו בעיקר את החלק הפנימי של הלחם שהיה רך ונעים יחסית לחלק החיצוני של הלחם שהיה קשה ולא נעים לאכילה. עוד זכור לי, כי זה היה חודש דצמבר, תקופה גשומה מאוד שהעבירו אותנו על גבי משאיות עם כיסוי ברזנט שכולו היה מחורר וקרוע והגשם הרטיב אותנו ואת הציוד הביתי  ולאחר מכן, הסיעו אותנו למושבה זיכרון יעקב.
 
בזיכרון יעקב, נוצר קשר עם בני משפחה שעלו בשנת 1948  שעזרו לנו בקליטה ודרבנו אותנו להתגורר בקרבתם. כעבור 6 חודשים עברנו לגור במושב אמונים, בכדי להיעזר בהם. מקור פרנסתנו היה חקלאות, נושא שלא היה מוכר להורי מעולם מאחר ובפרס עסקו במסחר לכן העיסוק בחקלאות היה שונה וקשה פיזית.
 
חג פורים 
אחיי ואני למדנו בבית ספר יסודי רגבים. אחד הזכרונות שחרוטים לי ולאחיי היה בחג פורים  שלא היה מוכר לנו לכן לא ידענו על המושג תחפושות, הגענו כרגיל לבית הספר והבחנו בכל הילדים מחופשים והייתה עבירה חגיגית ומיוחדת ולנו היה עצוב לכן אני ואחותי עזבנו את בית הספר באותו היום וחזרנו הביתה בוכים ומתלוננים בפני ההורים על נושא חג הפורים שקשור לתחפושות.
 
להורינו מאוד כאב הסיפור ואמי החלה מאותו היום בהכנות ורעיונות לקראת פורים הבא, מאותו היום החלה לאסוף אריזות של תה ויסוצקי שמהן הכינה שמלה מהודרת וכך התחפשה למלכת תה ויסוצקי שעל כך קיבלה פרס במקום הראשון וזה היה היום המאושר שלנו. בסיום בית ספר יסודי המשכנו  לתיכון אזורי באר טוביה. במהלך השנים  לאחר שעות הלימודים נהגנו לעזור בעבודות המשק שעם השנים התפתח ונהפך למקור פרנסה עיקרי של הורי.
השירות הצבאי – כוחות הבטחון
בסיום לימודי בשנת 1966 התגייסתי לצה"ל ליחידה לוחמת חטיבת גולני, במלחמת ששת הימים השתתפתי כלוחם באזור רמת הגולן בתל עזיזיט. במהלך הלחימה הקשה איבדתי חלק מחברי ליחידה ואילו אני נפצעתי קשה ביום השלישי של המלחמה בגזרה הסורית בעיר קונטרה. משם פונתי במסוק לבית החולים רמב"ם בחיפה. לאחר ההחלמה חזרתי לשירות פעיל ביחידת מפקדה, בתום השירות התגייסתי למשטרת ישראל, שימשתי כחוקר ואיש מודיעין ביחידת הבילוש כ – 23  שנים.
 
בשנת 1970 הכרתי את אשתי מטילדה בהיותי שוטר עד עצם היום הזה.  בשנת 1984 פרשתי לפנסיה מוקדמת ופתחתי כעצמאי משרד חקירות פרטיות תחום שאהוב עלי במשך 25 שנה . בין יתר עיסוקי כמרצה בבתי ספר,  בסיסים צבאיים ובתי סוהר בנושא תעבורה בעיקר מניעת תאונות דרכים וסיבות עיקריות שגורמות לתאונות דרכים, לדוגמה: הסחת דעת לשניות כמו עיסוק  בפלאפון או כל דבר אחר, נהג צעיר, חוסר מיומנות וניסיון בנהיגה ובעיקר רשלנות או פזיזות, אי ציות לתמרורים ולחוקי נהיגה. וזאת באמצעות אור ירוק, כמו כן העבודה העיקרית שלי בשלוש השנים האחרונות במועצה אזורית באר טוביה היא במחלקת איכות הסביבה שתפקידה לשמור על איכות החיים, ניקיון הסביבה, מחזור ניירות,קרטון,פלסטיק וכדומה…    
 
העשרה
מושב אמונים: "אֱמוּנִים הוא מושב באזור הדרום ליד העיר אשדוד. מושב אמונים שייך למועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים ממצרים. ב-1954 הצטרפו אליהם כעשרים משפחות עולים ממרוקו. בקיץ 1955 הוכנה התשתית לחיבור המושב לרשת החשמל‏. השם הוא סמלי ולקוח מהמקרא, מספר תהילים, פרק ל"א, פסוק כ"ד: "אֶהֱבוּ אֶת ה' כָּל-חֲסִידָי אֱמוּנִים נֹצֵר ה' וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר, עֹשֵׂה גַאֲוָה". במושב אמונים ממוקם משרד קבוצת אל-סורג העוסקת בפיתוח מוצרי מיגון והצללה לחלונות".
 
תשע"ו

מילון

מושב אמונים
אֱמוּנִים הוא מושב באזור הדרום ליד העיר אשדוד. מושב אמונים שייך למועצה אזורית באר טוביה. היישוב הוקם בשנת 1950 על ידי עולים ממצרים. ב-1954 הצטרפו אליהם כעשרים משפחות עולים ממרוקו. בקיץ 1955 הוכנה התשתית לחיבור המושב לרשת החשמל‏[1]. השם הוא סמלי ולקוח מהמקרא, מספר תהילים, פרק ל"א, פסוק כ"ד: "אֶהֱבוּ אֶת ה' כָּל-חֲסִידָי אֱמוּנִים נֹצֵר ה' וּמְשַׁלֵּם עַל יֶתֶר, עֹשֵׂה גַאֲוָה". במושב אמונים ממוקם משרד קבוצת אל-סורג העוסקת בפיתוח מוצרי מיגון והצללה לחלונות.

נוסטלגיה
להעלות את סיפורי העבר

ציטוטים

”יש עץ בודד בשדה, יש אדם בודד בעולם, אין יהודי בודד במועדיו.“

הקשר הרב דורי