מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרשת חלה

אני ואימי בילדותי
אני ובתי בהפרשת חלה בביתי
זהו כוחה של תפילה וקבלה בהפרשת חלה

 הפרשת חלה
תמונה 1
 
אמי ז"ל עליה השלום הייתה אישה מיוחדת עם נתינה גדולה ואהבת הזולת. היא נולדה בעירק בעיר רוונדס בשנת 1922 ועלתה לישראל בשנת 1950.
גדלתי בבית עם מסורת וערכים. למדתי מאמי לקיים את מצוות הפרשת חלה. היא נהגה לקיים מצווה זו, בעיקר כדי לזכות את הזולת. אמי הייתה קמה השכם בבוקר ולשה בצק להכנת לחם. 
 
מהות מנהג הפרשת החלה לפי ההלכה היא: עיסה העשויה מקמח ומים, המיועדת למאפה ויש בה לפחות  1,666 גרם קמח, ואז מפרישים עם ברכה מיוחדת, בזמן ניפוי הקמח ועד ללישה, סגולה עצומה לשלום בית, לזיווג, לבריאות, לפרנסה ולכל הישועות.
אמי הייתה מכינה כמות כפולה על מנת לזכות נשים נוספות שעברו דרך ביתה. היא נהגה לאפות את הלחם בתנור מיוחד הנקרא "טאבון" שנמצא בחצר. הדבר המיוחד במצווה זו, היה לאפות בימי שני וחמישי… כאשר הנשים היו חוזרות מן השוק. אמי הייתה קוראת להן ומכבדת אותן מן הלחם שאפתה. זה היה מנהג קבוע כמידי שלושה חודשים וכל הנשים הכירו אותה ובירכו על המצווה שהיא מזכה אותן.
כילדה זכיתי להשתתף במצווה זו, הייתי מתעוררת מוקדם כדי לעזור בהכנות, תוך כדי העזרה למדתי לאפות והערכים שקיבלתי כגון עזרה, נתינה ואהבת הזולת מלווים אותי עד היום.
מנהג הפרשת חלה הפך למנהג וטקס לאורך כל ההיסטוריה, וכך העבירו ידע על המסורת מדור לדור מאם לבת.
זמן הכנת החלה היה הזדמנות של האישה המבוגרת להעביר את חכמתה לבתה בעת לישת הבצק. אני נוהגת לעשות הפרשת חלה בביתי לרגל אירועים משמחים, לדוגמא כאשר חנכתי את ביתי החדש וכשבני הבכור התחתן. זכיתי וזיכיתי נשים רבות במנהג המיוחד שלמדתי מאמי. 
לפני מספר שנים, אמי חלתה ונפטרה ורציתי להנציח את שמה במצווה שעמדה לזכותה. השכרתי אולם במתנ"ס השכונתי והזמנתי רבנית לטקס "הפרשת חלה", זה היה ערב בלתי נשכח שהגיעו אליו 320 נשים שעמדו לזכותה של אמי ז"ל וזכרו את החסד והנתינה שלה בהפרשת החלה. זה היה טקס רוחני, מאחד וממלא בעוצמות.
מצווה חשובה המגנה על האישה ומשפחתה וממלאת את הבית באור ושמחה. כפי שציינתי וחונכתי על ברכי הדת, וזו אחת המצוות שאני נוהגת לקיים, לפחות פעמיים בשנה.
פעם בחודש אני משתתפת בטקס הפרשת חלה וזכיתי בפעם השלושים להשתתף בטקס מסוג זה. אני מצפה בכיליון לערב המסמל קדושה, רוחניות, עוצמה, שמחה וברכה. מנהג "הפרשת חלה" הוא חלק מפסיפס אנושי המסמל בתוכי את כור ההיתוך לנוהג זה.
 
העשרה
מהי הפרשת חלה? "מתנת כהונה אחת ומיוחדת נמסרה בידי נשות העם היהודי, והיא מתנת חלה, או כפי שאנו קוראות לה בימינו – "הפרשת חלה ".
מצווה זו, מלבד היותה מיוחדת לנשים, היא מצווה חביבה במיוחד היות והייתה המצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל כשנכנסו לארץ: "בבואכם אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה… ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה…" (במדבר, ט"ו/י"ט)". ( א5תר שבת וחלה)
 
חלה מתנות כהונה: "תרומת חלה (או נתינת ראשית העריסה או נתינת חלה או הפרשת חלה) היא מצוות עשה מן התורה המחייבת יהודי בעל עיסה להפריש ("להרים") חלק מראש עיסתו ולתת אותה מתנה לכהן חינם ללא תמורה. על הכהן לאכול את תרומת החלה בטהרה. מצווה זו נמנית במניין המצוות‏ והיא אחת מעשרים וארבע מתנות כהונה". ( ויקיפדיה)
 
השתלמות מורים שלומי
תשע"ו 2015

מילון

הפרשת חלה
מתנת כהונה אחת ומיוחדת נמסרה בידי נשות העם היהודי, והיא מתנת חלה, או כפי שאנו קוראות לה בימינו - "הפרשת חלה ". מצווה זו, מלבד היותה מיוחדת לנשים, היא מצווה חביבה במיוחד היות והייתה המצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל כשנכנסו לארץ: "בבואכם אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה... ראשית עריסותיכם חלה תרימו תרומה..." (במדבר, ט"ו/י"ט)

גרה
פירושו-לחם

ציטוטים

”מנהג "הפרשת חלה" הוא חלק מפסיפס אנושי המסמל בתוכי את כור ההיתוך“

הקשר הרב דורי