מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפרהוד ביהודי בגדאד סיפורו של יצחק זמיר

אני וסבא כיום
בתמונה נמצאת חלק משפחתו של סבי.
סיפורו של סבא

בשנת 1941 ממשלת עיראק תמכה בנאצים. בחג השבועות של אותה שנה, שחל בחודש יוני, ביצעו כנופיות של מוסלמים פרעות ביהודי בגדאד.

נולדתי בבגדאד בשנת 1933. משפחתי הייתה אמידה, וגרנו בבית מרווח מאד בשכונת היהודית בעיר. בביתנו היו שלוש קומות וגג (שם נהגנו לישון בלילות הקיץ), ובכל קומה חדרי אירוח ומגורים סביב חצר פנימית בגודל מגרש כדורסל, שם נהגנו לשחק. כך, בביתנו גרנו נפשות רבות: הורי, ארבעת אחי ושלוש מאחיותי, וכן משפחה ענייה שהורי אפשרו לה לגור בבית בתמורה לעזרה בהשגחה על הילדים, ומספר עובדים – מבשלת וכובסת. גר אתנו גם אדם שהיה אחראי על הבאת המצרכים מהשוק, וכן על ניקיון הבית (הוא נהג לשטוף את הרצפה, ולאחר מכן לשפוך צלחת מרק ולאכול אותו מהרצפה, כדי להדגים עד כמה היא נקייה).

בפרוץ הפרהוד הייתי בן 8. פורעים מוסלמים ניסו לפרוץ לנו לבית. הם זרקו אבן ענקית כדי לשבור את דלת העץ. הדלת לא נשברה כי אבי חיזק אותה ואטם את הכניסה לבית עם הרהיטים.

אני צעקתי לשוטרים שיבואו, בתקווה שהפורעים יברחו, אבל זה לא עזר. למרות זאת לא ממש פחדתי, כי היינו כל המשפחה ביחד, חוץ מאחותי הבכורה עליזה, שהייתה נשואה ואם לשני תינוקות, וגרה במקום אחר.

ואיך ניצלנו?

באותה שעה שהפורעים השתוללו בשכונה עמד ברחוב  שלנו שוטר, שאבי הכיר. אותו שוטר נהג להגיע כל שבוע לחנות של אבי, וקיבל ממנו כסף כדי שישמור עלינו אם יהיה בכך צורך. כך עשו כל היהודים שהיה להם כסף.

השוטר זיהה את אבי שקרא לו מהחלון המשקיף על הרחוב, בקומה השנייה של ביתנו. וכך הוא נעמד עם הרובה שלו ליד הדלת שלנו ושמר על הבית. כדי שאותו שוטר ימשיך לשמור עלינו, אבי זרק לו מהחלון, כל חצי שעה רבע דינר, שאז זה היה הרבה כסף.

כנופיות רבות של מוסלמים עברו ברובע, כמובן שכוונותיהם היו רעות. אבל למזלנו, אותו שוטר צעק עליהם להסתלק, ואפילו ירה באוויר כדי שיבינו שכוונותיו רציניות, וכך הבריח את הפורעים. בצורה זו ניצלנו מאירועי הפרהוד.

לאחותי עליזה פורעים מוסלמים פרצו את דלת הבית ובזזו את כל תכולתו, אפילו את המטאטא! במזל, אחותי, בעלה וילדיה ניצלו, כי עלו על גג הבית וקפצו לגגות אחרים של השכנים. הדבר התאפשר כי הבתים היו בנויים כך שניתן היה לעבור בלי קושי רב מגג אחד למשנהו. כשהאירועים הסתיימו, אחותי ומשפחתה הגיעו אלינו ברגל, וחיו אתנו בביתנו המרווח מספר שנים.

הפגיעות בנפש והפריצות לבתים של יהודי עיראק הסתיימו בעקבות התערבות חיילים בריטים שנמצאו אז בעיראק. כך בא הפרהוד על סיומו. במקביל גרמו  הבריטים לסילוק ראש ממשלת עיראק המוסלמי וממשלתו, שתמכו בהיטלר, והחזירו לעיראק את המשטר המלוכני.

האירועים שימשו גורם מאיץ לצמיחתה של המחתרת הציונית בעיראק. כנער, גם אני הייתי במחתרת זו, התאמנו בנשק קר, ולעיתים גם חילקנו כרוזים. אחדים מחברי נתפסו ונכלאו. כדי להימנע מגורל דומה, עם סיום התיכון, בגיל 17, עליתי לישראל עם תיעוד מזויף, כאילו הייתי בן של משפחה יהודית אחרת. בארץ התגוררתי אצל משפחת דודי, ומשפחתי הגיעה לישראל רק חצי שנה אחרי.

פרהוד

משמעותה המילולית של המילה בערבית היא גניבה, גזילה, ביזה, שוד. מילה זו משמשת בעיקר לציון הפחדה ברוטאלית של נשלטים. זהו שמן של הפרעות שנערכו ביהודי בגדאד, עיר הבירה של עיראק, בחג השבועות בשנת 1941. בפרהוד נרצחו 179 יהודים, שנקברו בקבר אחים בבגדאד. 2,118 נפצעו, 242 ילדים התייתמו, ורכוש יהודי רב נבזז. מספר בני האדם שרכושם נבזז הגיע לכ-50,000. בניסיון לעצור את הפרעות נהרגו כ- 300 מהפורעים. מדינת ישראל הכירה בפרהוד כחלק מהשואה – פגיעה בנפש וברכוש כתוצאה מההסתה הנאצית.

3

בתמונה-סבו של סבי

תמונה מחתונתם של חנה ויצחק זמיר

img-20161211-wa0000

הזוית האישית

העבודה הייתה כיפית מאוד ומעניינת. למדתי ממנה המון על השורשים שלי, על סבי, על סבתי, על ההיסטוריה ועל מורשתי, וגם לימדתי אותם לא לפחד מהמחשב.

מילון

פרהוד
משמעותה המילולית של המילה בערבית היא גניבה, גזילה, ביזה, שוד. מילה זו משמשת בעיקר לציון הפחדה ברוטאלית של נשלטים.

ציטוטים

”בפרוץ הפרהוד הייתי בן שמונה, פורעים מוסלמים ניסו לפרוץ לנו לבית.“

הקשר הרב דורי