מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפיטוסיאדה!

סבא יוסי, תמר וסבתא בלומה
סבא יוסי וסבתא בלומה
קיבוץ גלויות

שמי יוסי, אני קרוי על שם סבי מצד אבי, יוסף. יש לי שם נוסף, ג'ורג', מפני שבטוניס היהודים נדרשו לתת שם צרפתי. שם משפחתי פיטוסי והוא מקורי ולא שונה.
 
נולדתי בטוניסיה בעיר הבירה שנקראת טוניס, ב- 9 לדצמבר שנת 1940. בדרך כלל אני לא אוהב שחוגגים לי יום הולדת כי אני חושב שכל יום הוא יום הולדת וצריך לשמוח. אני בן בכור. לפעמים כיף לי ולפעמים מרגיש אחריות כלפי האחים, המשפחה וההורים כשהיו בחיים.
 
אני זוכר שקיבלתי בצעירותי יחס מועדף שהתבטא במנה כפולה של אוכל, לדוגמה, בעבר היינו אוכלים חצי בננה או חצי תפוז ואמי פינקה אותי בתפוז שלם. יש לי שלושה אחים ואחות אחת. באופן כללי יש מערכת יחסים מאוד קרובה וטובה בין האחים ולשמחתי קיים קשר הדוק בין האחיינים ובדור הבא אחריהם. זה בא לידי ביטוי בארגון "פיטוסיאדה" שבה נפגשת כל המשפחה המורחבת, כ- 80 נפש אחת לשנה בפארק אכזיב, במשך יומיים בחול המועד סוכות. השנה זו תהיה הפיטוסיאדה התשיעית!
 
גדלתי עד גיל 8 בטוניס ועם הקמת המדינה ב1948 ההורים עלו לארץ ישראל ואני עליתי במסגרת עליית הנוער דרך נורווגיה למוסד בן שמן ליד לוד.
 
בטוניס גרנו ברובע הצרפתי, ברחוב עירוני מודרני בדירת קרקע בבית של 3 קומות. "מגרש המשחקים" היה בעליית הגג שם גם אמי תלתה את הכביסה. בית הכנסת היה לא רחוק מהבית, גם המאפיה ובית הספר. לא זכור לי שקיבלתי משחקים. היינו משחקים בגוגואים ובחמש אבנים. אהבתי לצייר, ליתר דיוק הייתי מעתיק.
 
האירועים הזכורים לי ביותר בטוניס הם רחצה בחמם (בית מרחץ ציבורי) וכשגדלתי מעט, הנשים המתרחצות העירו לאמי על כך שכבר גדלתי בשביל להתרחץ בחמם עם נשים. אני זוכר גם את החופשות אצל הדודים שגרו בעיירות נופש ליד הים. זוכר את הנסיעות למשחקי הכדורגל עם אבא שלי בימי ראשון ויותר מכל את ליל הסדר. כמובן שהמאכל הכי אהוב עליי הוא קוסקוס ובולט (קציצת בשר מיוחדת). אני זוכר שירים בצרפתית, איני שר אותם יותר, אבל זוכר את המילים, שורה או שתיים.
 
לא למדתי בגן, למדתי בחדר ובגיל 6 עברתי לבית ספר עברי אליאנס שבו למדנו עברית וצרפתית. אחר כך למדתי בנורווגיה על ידי מורה מארץ ישראל שקראו לה לבנונה. בארץ למדתי בבית ספר דתי. בתיכון למדתי פעם בתיכון רגיל ביבנה בחיפה אך בשל המצב הכלכלי התחלתי לעבוד ביום ולמדתי בבית ספר תיכון ערב. אהבתי לימודי היסטוריה, טבע וגאוגרפיה.
 
כיום הרבה דברים מעניינים אותי, כמו לימודים – יש לי ארבעה תארים. באומנות, שימור מבנים עתיקים, לימודים כלליים ובתיירות – לצייר, פעילות חברתית, קריאה ועוד. אני אוהב לטפל בשכונה, ללכת להצגות וקונצרטים, לעשות מצגות, לגלוש באינטרנט, לבשל. יש לי שלושה ילדים, שתי בנות ובן אחד ושבעה נכדים – נכד אחד ושש נכדות.
 
בגיל 23 התחתנתי עם יעל גדג'. היא הייתה עולה חדשה ועבדה במוסד בחדרה. הכרנו והתחתנו ונולדו לנו שלושה ילדים: אריאלה, אורנה (אמא של תמר) וערן. יום אחד סוער כשחזרה מעבודה, נסעה ברכב של חברה וליד מסילת הברזל הן לא שמעו את הרכבת וזו העיפה את המכונית.
 
אחרי שנתיים הכרתי את בלומה, התחתנו והקמנו בית משותף שקראנו לו "קיבוצון" ומאז אנו גרים באותו בית מול הים וכולם אוהבים לבוא לחגיגות החגים.
 
תשע"ו, 2015

מילון

חמם
בית מרחץ ציבורי

ציטוטים

”קוסקוס ובולט הם מאכלים מסורתיים אצלנו במשפחה“

הקשר הרב דורי