מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הפגזים נופלים – סיפור מהילדות

רותם עוזר לשאול במחשב
שאול בתחילת התוכנית
תקופת מלחמת השחרור

סיפורו של שאול לרנר, נולד בשנת 1941, בקיבוץ אשדות יעקב.
התקופה הייתה מלחמת השחרור, מלחמת העצמאות. אני גרתי באשדות יעקב. המשק היה תחת הפגזות באופן תמידי. עם השמע היציאה של הפגז היינו יורדים מהמדרכה שעליה רצנו עד הנפילה של הפגז. אחרי שהבנו שהפגזים נפלו, היינו קמים ממשיכים לרוץ עד המקלט.
 
 
תמונה 1
עברה תקופה מאוד קשה. וישראל השתלטה על שטחים הבריחו את הערבים. אנחנו  הכריזו על הפסקת אש וניצחון , זאת הייתה המלחמה הראשונה בישראל כמדינה עצמאית. כולם היו שמחים מאוד שנגמרה המלחמה והניצחון היה של ישראל היו חגיגות בכל הארץ ושמחה גדולה סוף סוף הגיע חופש. בזמן המלחמה שהמצב היה מסוכן החליטו על פינוי הילדים מהקיבוץ לחיפה.
 
הילדים היותר בוגרים פונו לקיבוץ יגור והקטנים שוקנו לבית ספר גאולה בחיפה. היה קשה מאוד להיות מנותקים מהמשפחות ומהחברים.  ביום אחד התעוררתי כי ראיתי את אמא בחלום אבל לא יכולתי ליצור איתה קשר. היא לא הייתה קרובה אלי, לא הייתה אפשרות לצלצל אליה, והיה קשה מאוד. באותו הבוקר בכיתי ולא יכולתי להפסיק.

זה לא הייתה המלחמה האחרונה של ישראל אבל היא הייתה המלחמה הראשונה שלה כמדינה עצמאית.

מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור,מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית (לצד מדינה ערבית) בשטח ארץ ישראל המנדטורית. ( ויקיפדיה)
 
העשרה
אשדות יעקב: "אשדות יעקב הוא קיבוץ בעמק הירדן, שהתפלג לשניים בעת הפילוג בקיבוץ המאוחד. בעקבות המעבר קיבל הקיבוץ בשנת 1938 את שמו החדש, אשדות יעקב: "אשדות" – על-שם אשדות הירמוך הסמוכים, "יעקב" על-שם יעקב (ג'יימס) דה רוטשילד, בעל האדמות של אשדות יעקב לפני שהועברו לקרן קיימת לישראל."
תמונה 2
 
הסרט " אשדות יעקב 1945" – "קיבוץ אשדות יעקב צולם בשנת 1945 ע"י צוות הסרטה אמריקאי (שנים אחדות לפני הפילוג) והחברים הנראים בסרט זה הם מהאיחוד וגם מהמאוחד. הסרט הנדיר וסרטים נדירים נוספים ישולבו בסרטי "האדמה הטובה הזאת" סרט המציג את סיפור ההתישבות החלוצית בארץ ישראל."
אנשים המזהים את קרוביהם מוזמנים לכתוב אל: יעקב גרוס
 
מלחמת העצמאות : "המלחמת השחרור -מכונה גם מלחמת העצמאות או מלחמת הקוממיות , היא המלחמה שהביאה בסופו של דבר את ישראל לעצמאות." 
 
תשע"ה

מילון

אשדות יעקב
אשדות יעקב הוא קיבוץ בעמק הירדן, שהתפלג לשניים בעת הפילוג בקיבוץ המאוחד.בעקבות המעבר קיבל הקיבוץ בשנת 1938 את שמו החדש, אשדות יעקב: "אשדות" - על-שם אשדות הירמוך הסמוכים, "יעקב" על-שם יעקב (ג'יימס) דה רוטשילד, בעל האדמות של אשדות יעקב לפני שהועברו לקרן קיימת לישראל.

מלחמת השחרור
מלחמת השחרור -מכונה גם מלחמת העצמאות או מלחמת הקוממיות , היא המלחמה שהביאה בסופו של דבר את ישראל לעצמאות.

ציטוטים

”זה לא הייתה המלחמה האחרונה של ישראל אבל היא הייתה המלחמה הראשונה שלה כמדינה עצמאית. “

הקשר הרב דורי