מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של סבתא שולה לארץ ישראל

אני וסבתא
במעברה
מעברת אגרובנק

נולדתי בשנת 1942בתוניסיה בעיר ביזר.
עלינו לארץ בשנת 1951 מטוניס, אבא אמא ושבעה אחים ואחיות. בתקופה של שנות ה-50  הסתובבו  בטוניס שליחים מארץ ישראל. הם ניסו לעודד עליה לארץ, סיפרו לנו שבארץ זאת ארץ  ”זבת חלב ודבש". אבא שלי ז"ל היה ציוני גדול והתלהב מהרעיון לממש את חזונו וחלומו.
 
הוא לקח מעט מה"מטלטלים" את משפחתו עם שבעת ילדיו הקטנים. הקטן מבניהם היה בגיל 3 חודשים. הגענו לארץ ישראל. בתחילה לקחו אותנו באוניה  הפלגנו לצרפת. שם הועברנו למחנה בצרפת arenase . אחרי מספר חודשים במחנה בצרפת הפלגנו שוב והגענו לארץ ישראל.
הזיכרון שלנו, (הילדים ) היה הלם מוחלט. שיכנו אותנו במעברת העולים, ללא חשמל ומים זורמים. המיטות היו עשויות מרגלי מתכת (חמורים). את אחת מהמיטות, הוריי הפכו לשולחן. ברבות הימים אבי קיבל אישור לעבור למבנה מבטון . מבנים שהיו שרידים למחנה אנגלי שהיה במקום. שם היו מים וחשמל.  
 
אבי היה צלם במקצועו, בכדי לעבוד במקצוע שלו אבי, היה זקוק כמובן למקום כדי לפתח את התמונות. פיתוח תמונות נעשה בעזרת מים וחשמל. יש לי עוד זיכרון מתקופת המעברה שבמקום תיקנים , ג'וקים שמסתובבים בימינו היו אז עקרבים שטיפסו חופשי על קירות האוהל וצריפים, בהם שוכנו העולים החדשים. זה כמובן היה טראומתי לכולנו. עד שהסתגלנו לתנאים החדשים במעברת אגרובנק.
 
תמונה מהמעברה
 
תמונה 1
 
"מעברת אַגְרוֹבַּנְק הייתה אחת משלוש המעברות שהוקמו בחדרה בימי העלייה ההמונית. בשנת 1961 פורקה המעברה ואחרוני תושביה הועברו לחדרה…..בימי העלייה ההמונית, בראשית שנות החמישים, הוקמו ליד חדרה שלוש מעברות: אגרובנק, נווה-חיים וברנדייס. מבחינת הרשויות הוכרו שלוש המעברות כמעברה אחת (מעברת אגרובנק)‏"
 
אני ואחיותיי היינו צריכים ללכת ברגל מרחק הליכה של 30 דקות בערך עד בית הספר, בשכונת גבעת אולגה בכל יום, בכל מזג אוויר. ילדים גדולים וקטנים עשו הליכה זו כל יום. לפעמים היו עוברות משאיות ונותנות לנו טרמפ לבית הספר. הייתי אז בגיל 9 , אז הקפיצו אותי כיתה, לכיתה ג'. לא זכור לי שלמדנו משהו שונה מהאלף בית.
 
ברבות הימים עזבנו את המעברה וגרנו בשיכונים רגילים בגבעת אולגה. כשהייתי בגיל 16 הוריי שלחו אותי 
לעבוד אחרי הלימודים, כדי לעזור לפרנסת המשפחה. לאחר מכן התגייסתי לצה"ל ואז עזבתי את השכונה ועברתי לרמת גן. כל אחיי ואחיותיי , עזבו את השכונה, כל אחד ואחת למקום אחר בארץ.
 
תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה

מילון

מטלטלים
חפצים

מעברת אגרובנק
מעברת אַגְרוֹבַּנְק הייתה אחת משלוש המעברות שהוקמו בחדרה בימי העלייה ההמונית‏[1]. בשנת 1961 פורקה המעברה ואחרוני תושביה הועברו לחדרה

ציטוטים

”ארץ זבת חלב ודבש - האומנם?!“

הקשר הרב דורי