מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של משפחת גיני

דגל טורקיה משם סבא עלה ארצה
סבא אהרון גיני
סבא אהרון

המשפחה של סבא גיני גרה בעיר איזמיר, שבטורקיה. להוריו קראו ניסים [שעל שמו נקראו גם דודי וגם בן דודו של אבי] ושמחה. הם גרו ברובע היהודי שהיה על צלע ההר ומשתפל אל מפרץ איזמיר.

לסבא גיני היו שלוש אחיות ואח אחד –  רחל, רבקה, כוכבה ומשה ואהרון.

סבא גיני נולד אל תוך התקופה שאחרי אתא טורק [שהיה אבי האומה הטורקית ועשה הרבה רפורמות במדינה שבחלקם היה מתן מעמד ליהודים] וכך זכה לזכויות רגילות של אזרח באימפריה העותמאנית דבר שלא היה קודם לכן. בשל בעיות כלכליות של המשפחה הוא נאלץ לפרוש מהלימודים בגיל צעיר. בשנות התבגרותו היה חבר בתנועת הנוער של בית"ר, במסגרת הפעילות בתנועת הנוער הם התחככו עם גורמים אנטישמים. הם גם דאגו לפעילי בית"ר יהודים שישבו בכלא הטורקי, לדוגמה הם היו מעבירים אבטיח אל האסירים שלתוכו הכניסו ערק ואת האבטיח הזה האסירים היו סוחטים ומשתמשים בערק ככסף.

סבא גיני גויס לצבא הטורקי בשנת 1945 ושירת בו עד לבריחתו מהצבא הטורקי בשנת 1948. בתקופת שרותו בצבא הטורקי הוא שירת בגבול עם עירק, כורדיסטן.

במהלך שירותו הצבאי הוא נישא לאשתו הראשונה אסתר. בשנת 1948 הגיעה השמועה שמדינת ישראל הוקמה. השמועה התפשטה בכל קהילת היהודים שבאיזמיר גם סבא גיני שמע על הקמת של מדינת ישראל וברח מהצבא הטורקי, מכר את המדים והנשק ועלה באופן בלתי חוקי יחד עם אשתו לארץ.

האונייה הייתה לפי תיאורו של סבא גיני "גיגית רעועה" שבמהלך השייט המנוע של ה"גיגית" כבה אינספור פעמים עד שהם חשבו שהם לא יצליחו להגיע ארצה. לבסוף הם הגיעו לנמל חיפה ועשו עליה.

סבא גיני ואשתו אסתר עברו לגור ביפו וסבא גויס לצה"ל ושירת כלוחם בחיל הספר [משמר הגבול]. סבא גיני שירת כשנתיים בצה"ל ולא דיבר הרבה על התקופה.

הזוית האישית

מילון

צ'קירה
זוהרת בלדינו

ציטוטים

”אהבת הארץ“

הקשר הרב דורי