מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה שלי מאיסטנבול להתיישבות הקיבוצית

תיעוד הסיפור האישי שלי בכיתה
אני עם אימי
הסתגלותו של ניסים באלי לחיים החדשים

שמי ניסים באלי, אני נולדתי בשנת 1938, בטורקיה בעיר איסטנבול.

על המשפחה בטורקיה

הורי נולדו בבורסה, בירת האימפריה העותומאנית. יהודים הובאו לבירה, כיודעי שפות שונות וכאנשים שיודעים קרוא וכתוב, ועזרו לטורקים לנהל את האימפריה. בהמשך, הוריי עזבו את בורסה ועברו לאיסטנבול. ביתנו קלט כל משפחה שעברה מבורסה לאיסטנבול למספר ימים, עד שהם הסתדרו בעיר הגדולה. אבי היה מנהל חשבונות, היינו משפחה של שני הורים ושלושה ילדים. אבי אברהם התגייס לצבא הטורקי ומת בצבא כשאני הייתי בן שלוש, ונשארנו אמא עם שלושה ילדים.

תמונה של אבי

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9d

דרך חברים נודע לנו שאבא מת. המפרנס העיקרי שלנו היה אבא שלי. כשאבא מת, לא היה מי שיפרנס אותנו, אז אח של אמא שלי, דוד שלי, החליף את מקומו בפרנסה.

תמונה שלי עם הדוד ז'ק ובן דודי

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%a2%d7%9d-%d7%93%d7%95%d7%93%d7%95-%d7%95%d7%91%d7%9f-%d7%93%d7%95%d7%93%d7%95
בטורקיה, חיינו שש שנים אמא ואני לבד, היות ושתי אחיותיי הגדולות עלו ארצה והקימו את קיבוץ גבולות שבעוטף עזה.

אני עם אמא שלי

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%a0%d7%99%d7%a1%d7%99%d7%9d-%d7%95%d7%90%d7%9e%d7%95

כשעליתי לישראל

בשנת 1948, עם הקמת המדינה, אני ואמי עלינו באנייה איטלקית, ג'מיטו, כשאני הייתי בן עשר. שמחתי לעלות לארץ ולהיפגש עם שאר המשפחה. השייט באוניה לארץ ארך 11 יום, לעומת טיסה שזה לוקח רק שעתיים. באיסטנבול שטנו עם סירת דייגים אל האוניה, כי האונייה הייתה רחוקה מהרציף ועלינו לאנייה בסולם חבלים מתנדנד. הים היה סוער ואמא שלי החזיקה אותי חזק, כדי שלא אפול למים.

כשהגענו לנמל תל אביב, קיבלה אותנו המשפחה, האחיות והדודים שלי שעלו ארצה לפני כן. כשעלינו ארצה, דוד שלי הציע לאמי לקחת בית ביפו, מכיוון שהערבים ברחו וכל הבתים היו ריקים. אימי סרבה להצעה, כי רצתה לגור עם הבנות שלה בקיבוץ גבולות.

בקיבוץ גבולות

אמי נקלטה בקיבוץ גבולות. אנחנו היינו משפחה מסורתית, אוכלים כשר, חוגגים את חגי ישראל לפי המסורת היהודית. קיבוץ גבולות היה קיבוץ של השומר הצעיר וכמו כל הקיבוצים, ניסה ליצור מסורת חדשה. אמא שלי לא יכלה לאכול בחדר אוכל, מפני שהיא שמרה על כשרות ובחדר אוכל היו אוכלים את מה שהיו מוצאים כמו גמל חזירים והיו שוחטים אותו ואוכלים בחדר אוכל. ראיתי את הסבל של אמא שלי וכשהשתחררתי מצה"ל, אני ואחיותי העברנו את אמא לגור ביפו, ליד אחותה. בקיבוץ גבולות לא היו ילדים בגילי ולכן הגעתי לקיבוץ אילון.

בקיבוץ אילון

הילדים בקיבוץ דיברו עברית ואני לא הבנתי אותם, כי השפה שלי הייתה שפת לדינו, זו שפה שהיהודים בטורקיה מדברים. תוך זמן קצר, למדתי עברית והשתלבתי בקבוצה. גרתי בבית ילדים. עד כיתה י'ב הילדים וההורים גרו בנפרד ולמי שלא היו הורים בקיבוץ, הייתה משפחה מאמצת, אליה הלכנו אחרי הצהריים.

חוויות מבית הילדים

אחרי שהשכיבו אותנו לישון, בימי שישי, היינו מתחילים להשתולל ולריב בין הכיתות הגדולות לקטנות. בית ספר תיכון היה מסגרת נפרדת ואת המשפחה וההורים היינו פוגשים פעם בשבועיים. המרחק בין אילון לגבולות היה גדול מאוד. אז את אמי הייתי רואה שלוש פעמים בשנה, בחנוכה, פסח ובחופש הגדול. בגלל שמשפחתי גרה רחוק ובקיבוץ היה נהוג לחגוג את החגים יחד, חגגתי חגים עם כל הקיבוץ.

בנעוריי עבדתי בחקלאות, התגייסתי ושירתתי בשיריון כשהשתחררתי מצה"ל חבריי חתמו קבע ואני חזרתי לחקלאות. בהמשך עברתי לעבוד במפעל התעשייתי של הקיבוץ והייתי נהג של טיולית ואחרי זה קניין. התחתנתי באילון נולדו לי ארבעה ילדים שתי בנות ושני בנים ויש לי תשעה נכדים.

כיום, אני חי עם בת זוגתי ולי ולה יש שמונה ילדים ועשרים נכדים ונין. לפני 17 שנה חזרתי למפעל התעשייתי בתור פנסיונר. כתחביב הקמתי פינת חי לילדים בקיבוץ אילון אותה אני מתחזק ומזמין את כולם לבוא ולבקר.

פעילות יצירת פאזל מפסיפס בכיתה של נכדתי

20170321_093656-1-640x360

הזוית האישית

ניסים: אני נדהם ממאיה וענבל מהרוגע והיכולת להביע בקצרה את הדברים כמו כן מהמורה יפעת שאחראית על הפרויקט ומעבירה את הנושאים באותו רוגע ועניין.

ענבל: נהניתי לשמוע סיפורים משמעותיים מחייו של סבא שלי וללמוד עליהם. נהניתי לגון את צורת הלמידה ולהפוך אותה לכיפית ומעניינת. אני מאחלת לסבא שלי הרבה הצלחה, הנאה צחוק והכי חשוב בריאות.

מאיה: אני נהניתי מהעבודה בקשר רב דורי, נהניתי לכתוב ולשמוע סיפורים רבים על ילדותו של ניסים ונהניתי לעבוד במחשב למרות שהיו כמה סיפורים מפחידים או לא נעימים נהניתי. אני מאחלת לניסים שימשיך להפתיע את כולם עם הסיפורים שלו ושימשיך לחייך לכל העולם:).

מילון

לדינו
שפה יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד

גבולות - קיבוץ
גְּבוּלוֹת הוא קיבוץ בנגב המערבי, משתייך לקיבוץ הארצי. מייסדיו הגיעו מבולגריה, רומניה וטורקיה. הוקם כראשון משלושת המצפים בנגב (יחד עם רביבים ובית אשל) בשנת 1943, על ידי חברי קיבוץ ארץ-ישראלי ג' של תנועת השומר הצעיר, שעברו לאחר מכן להתיישב בחצור.

ציטוטים

”תוך זמן קצר אני למדתי עברית, והשתלבתי בקבוצה“

הקשר הרב דורי