מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מרוסיה דרך בודפשט בשנת 1990

נדב וזהבה בקשר הרב דורי
היינו אחראים על מבצע ההטסות
זהבה ואברהם רוטר מתארים את חלקם בהעלאת יהודי ברית המועצות

בשנת 1990 היינו בשליחות כנציגי אלעל בבודפשט, הונגריה. באותה תקופה התחילו היחסים הדיפלומטיים בין ישראל והונגריה, ובמסגרת זו התחילו טיסות בין שתי המדינות. בשנה זו התירו שלטונות ברית המועצות ליהודים לעלות ארצה, דבר שעד אז היה אסור. הרבה יהודים ניצלו את ההזדמנות והגישו בקשות לעלות לישראל. מאחר שלא היו טיסות ישירות מרוסיה לישראל, העולים הגיעו לבודפשט ומשם טסו לישראל. אלעל התגייסה לעזור במבצע העלייה וארגנה רכבת אווירית עם מטוסי ג'מבו להטסת אלפי העולים. כנציג אלעל הייתי אחראי על המבצע של ההטסות לישראל.
 
העולים  מרוסיה הגיעו לבודפשט בדרכים שונות: במטוסים, ברכבות, באוטובוסים ואפילו במכוניות קטנות שהצטופפו בהן לפעמים שבע נפשות. התפקיד שלנו היה לפגוש את העולים, להסיע אותם לנמל התעופה ולהעלות אותם בטיסות אלעל לישראל. בדרך זו הוטסו מאות אלפי יהודים לארץ. העולים הגיעו עם כל המטלטלים שלהם, חפצים שחשבו שיועילו להם בארץ אך בפועל לא בהכרח היו לתועלת בארץ. כל הציוד היה ארוז במזוודות כרועות ושקים קשורים בחבלים והיינו חייבים להתארגן  ולאחסן אותם בתאי המטען של המטוס. נתקלנו בהרבה קוריוזים של עולים שהגיעו עם מטאטאי זרדים ועם כלבים סיביריים מכיוון שאמרו להם שבארץ הם שווים הרבה כסף וארגנו כלובים מיוחדים להטיס בהם כלבים לארץ. היה מקרה שבו משפחת עולים הביאו ארון ובו עצמות הסבא שלהם שהבטיחו לו שיקברו אותו בארץ.
 
בשל בעיות בטחון היינו חייבים להטיס את העולים ללא דיחוי ארצה. במקרה ולא היו טיסות זמינות לעולים נאלצנו להלין אותם במחנה צבאי מחוץ לבודפשט. את יום העצמאות באותה שנה חגגנו בשדה התעופה בבודפשט יחד עם העולים שהיו בדרך לישראל. עבדנו ימים ולילות יחד עם השגרירות הישראלית ואנשי הסוכנות והביטחון כדי לאפשר את הטסת מאות אלפי העולים לישראל וזה היה סיפוק גדול שלקחנו חלק בהבאת יהודי ברית המועצות לישראל.

כשסיימנו את השליחות וחזרנו ארצה, שמחנו להיווכח שרוב העולים מרוסיה השתלבו היטב בחיים בארץ. 

מילון

רכבת אווירית
מטוסים שממריאים ונוחתים אחד אחרי השני

ציטוטים

”היה זה סיפוק גדול שלקחנו חלק בהבאת יהודי ברית המועצות לישראל“

הקשר הרב דורי