מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה מקזחסטן לישראל 1990

סבתא פרידה ואבלין
קשר רב דורי בביה"ס אריאל
הקשר של הרב דורי של סבתא פרידה ואבלין

הקשר של הרב דורי של התלמידות אירנה ביצקוב ואבלין קפלון עם פרידה קפלון סבתא של אבלין. במסגרת מפגשי תכנית הקשר הרב דורי, שמעו אירנה ואבלין את סיפוריה של סבתא פרידה. פרידה קפלון נולדה בשנת 1958בקזחסטן בעיר אלמא אתא, אלמטי. היא עלתה לישראל בשנת 1990. סבתא פרידה סיפרה לתלמידות על חייהם בקזחסטן. בחרנו להביא את דבריה ואת סיפור עלייתה לארץ. 

תמונה 1

היסטוריה של סבתא פרידה

סבתא פרידה מספרת: "אני פרידה קפלון נולדתי בקזחסטן בעיר הבירה אלמא-אתא, הנקראת גם אלמטי. זו הייתה עיר הבירה לשעבר של קזחסטן. קזחסטן הייתה חלק מברית המועצות ובשנת 1991 הפכה למדינה עצמאית מיד לאחר התמוטטות ברית המועצות, זה קרה שנה אחרי שעלינו לישראל.

אני הבת השלישית  במשפחה, בת יחידה במשפחה, יש לי עוד שני אחים יותר גדולים ממני אחד גדול ממני ב – 12 שנים והשני גדול ממני ב – 8 שנים. כך גדלתי וגדלתי בבית חם, עם המון אהבה כבת יחידה. הייתה לי ילדות רגילה, כמו לכל הילדים. למדתי בבית ספר ולאחר מכן המשכתי לימודי באוניברסיטה, למדתי כלכלה. פגשתי את בעלי והתחתנתי בגיל 19 בשנת 1978.

לאחר שנה, בשנת 1979 נולד לי הבן הראשון הבכור שלי, וחמש שנים לאחר מכן, בשנת 1984 נולדה בתי השנייה ושמה אסתר. ילדי נולדו בחו"ל. סוף סוף, בשנת 1990 החלטנו לממש את החלום ולעשות עלייה לארץ ישראל.

העלייה של סבתא פרידה

בשנת 1990 עליתי עם כל משפחתי לארץ ישראל. העלייה הייתה קשה והקליטה הייתה לא פשוטה עם קשיי הסתגלות והשפה החדשה.  עלינו כל המשפחה  ביחד לארץ ישראל. פה בארץ, הבן שלי התחתן ונולדו לו שתי בנות מישל ואבלין. עם אבלין נכדתי אניט משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, בבית הספר אריאל באשדוד.

העשרה

קזחסטן"רפובליקת קזחסטן (בקזחית: ????????? ????????????) היא מדינה השוכנת בחלקה המרכזי של יבשת אסיה, וחלקה הקטן ביבשת אירופה. בעבר הייתה חלק מברית המועצות. ב-16 בדצמבר 1991 נהפכה למדינה עצמאית….זחסטן הכריזה על עצמאות בשנות התשעים המוקדמות, מיד לאחר התמוטטות ברית המועצות. ב-10 בדצמבר 1997 קזחסטן העבירה את בירתה מאלמטי לאק-מולה, שמאוחר יותר שונה שמה לאסטנה. לאחר הכרזתה כעיר הבירה עברה העיר תנופת בניה מרשימה של מבני ציבור".

אלמטי: "אלמטי (לפי כתיב קזחי עכשוי: ??????, "מקום התפוחים") או אלמה-אטה (לפי כתיב רוסי מקובל: ????-??? "אבי התפוחים" בקזחית), בירתה לשעבר של קזחסטן, והעיר הגדולה בה. אוכלוסיית העיר מונה כ-1.3 מיליון איש".

יהדות קזחסטן: "יש המעריכים כי יהודים ישבו בקזחסטן כבר לאחר גלות בבל וכחלק מפיזור היהודים באימפריה הפרסית. יהודים סוחרים נדדו גם באזורים כמו קזחסטן בדרכם מרוסיה להודו וסין. כמו רוב הקהילות היהודיות במרכז אסיה, לא מנתה הקהילה יהודים רבים".

ויקיפדיה

תשע"ו

מילון

קזחסטן
רפובליקת קזחסטן (בקזחית: ????????? ????????????) היא מדינה השוכנת בחלקה המרכזי של יבשת אסיה, וחלקה הקטן ביבשת אירופה. בעבר הייתה חלק מברית המועצות, וב-16 בדצמבר 1991 נהפכה למדינה עצמאית....זחסטן הכריזה על עצמאות בשנות התשעים המוקדמות, מיד לאחר התמוטטות ברית המועצות. ב-10 בדצמבר 1997 קזחסטן העבירה את בירתה מאלמטי לאק-מולה, שמאוחר יותר שונה שמה לאסטנה. לאחר הכרזתה כעיר הבירה עברה העיר תנופת בניה מרשימה של מבני ציבור.

אלמטי
אלמטי (לפי כתיב קזחי עכשוי: ??????, "מקום התפוחים") או אלמה-אטה (לפי כתיב רוסי מקובל: ????-??? "אבי התפוחים" בקזחית), בירתה לשעבר של קזחסטן, והעיר הגדולה בה. אוכלוסיית העיר מונה כ-1.3 מיליון איש.

יהדות קזחסטן
יש המעריכים כי יהודים ישבו בקזחסטן כבר לאחר גלות בבל וכחלק מפיזור היהודים באימפריה הפרסית. יהודים סוחרים נדדו גם באזורים כמו קזחסטן בדרכם מרוסיה להודו וסין. כמו רוב הקהילות היהודיות במרכז אסיה, לא מנתה הקהילה יהודים רבים.

ציטוטים

”אני הבת השלישית במשפחה, בת יחידה במשפחה, גדלתי בבית חם, עם המון אהבה כבת יחידה.“

הקשר הרב דורי