מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ממרוקו אל ארץ הקודש

סבא רבא מכלוף
סבתא רבתא רחל
עליתי בחשאי בשנת 1959 בגיל 5.5

העלייה ממרוקו

סבתא זהבה ביטון-מספרת לזוהר רחל הנכדה:

נולדתי בעיר מרקאש שבמרוקו בשנת 1953. בשנת 1959, הייתי אז ילדה קטנה בת כ- 5. באו אל אבא מכלוף זוהר ולאמא רחל אנשי הציונות הישראלית והודיעו במפתיע שצריך לעזוב את מרוקו. באותו רגע התחלנו לארוז את כל מה שיקר לנו ורק את מה שיכולנו לקחת איתנו כולל בגדי לבוש. את החליפות של אבא מכלוף, אמא פרמה באזור הכתף והכניסה והחביאה שם כמה שיותר כסף, את כל מה שהיה לנו בבית. אחר כך היא תפרה את השרוולים לכתף חזרה. כסף זה היה כדי שנוכל להגיע למחוז חפצנו ונוכל להתפרנס מזה.

אבא מכלוף היה איש נדל"ן ועמיד מאוד. היה בעל שתי חנויות. מאחר שהיינו צריכים לעזוב בבהילות את מרוקו, הוא פשוט סגר הכל בחשאי. באותו לילה, כשהחשיך חילקו אותנו לשתי קבוצות: חלק עם אבא וחלק עם אמא והבריחו אותנו דרך סירות דייג לספרד ושם המתנו במלון כאילו אנחנו בנופש כדי שלא ידעו שאנחנו בורחים.

לצערנו כשהגענו לספרד הופתענו לגלות שגנבו את החליפות של אבא מכלוף ואיתם  את כל הכסף שלנו, שהיה מוחבא בשרוולים. גנבו הכל, גם את כל שאר הדברים שהיו במזוודה. שמו לנו  במזוודות, שמלות של פלמינקו וכל מיני דברים שלא שייכים לנו. לצערנו לא היה לנו הרבה זמן לברר מה קרה כי גם היה אסור לדבר על זה.

ולמחרת בלילה העבירו אותנו לנמל ושם העלו אותנו לאוניה ענקית בעיני כילדה בת 5.5 ומשם הפלגנו מספרד לארץ ישראל. הייתי מאוד קטנה וחלק מהסיפורים על עלייתנו אני זוכרת מתוך הסיפורים, שסיפרו לי אחי והוריי על ילדותי.

יחד איתנו, הגיעו עוד אלפי יהודים שברחו ממרוקו. לאחר שהגענו לנמל בישראל פיזרו את כל הנוסעים לכל רחבי הארץ. אנחנו קיבלנו בית בקריית גת. לשם הסיעו אותנו. שם גדלתי עד גיל 18 ואז התחתנתי עם רפאל ביטון.

אחרי החתונה עברנו לגור בנתניה ושם נולדו לי תשעה ילדים מקסימים 5 בנות ו-4 בנים: הבן הבכור הוא אושרי ואותו חיתנתי עם מירי וכיום יש לו 4 בנים. הבת השנייה היא מיכלי ונשואה לאריק ולה 3 בנים. הבת השלישית היא מירב ולה בת אחת ובן אחד. הבת הרביעית היא איילת השחר והיא נישאה לעמית ויש להם בן ובת. הבן החמישי הוא אבי והוא נישא לעדי ונולדו להם בן ובת. הבת השישית היא תמי והיא נישאה ליואב ונולדו להם 2 בנות ובן: הבן השביעי הוא אייל והוא נישא לשובל ונולדו להם 2 בנים. הבת השמינית היא אלינור והיא נישאה לגלעד ונולדה להם בת. הבן התשיעי הוא חיים והוא עדיין רווק.

 

קישור ליחידת הלימוד – הקטלוג החינוכי של משרד החינוך – העלייה בסיפורי ילדים, דרך עיני כותבת הספר ילדות במעברה

 

הזוית האישית

סבתא זהבה ביטון: השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי וספרתי לנכדתי זוהר רחל את סיפורי. אוהבת את כל ילדי ונכדי.

תמונות מביקור בבית ספר נתיב אליעזר כרמל, חיפה

תמונה 1

 

מילון

קוני כפיפה
[במרוקאית] תהיי קלילה

ציטוטים

”"קוני כפיפה"“

הקשר הרב דורי