מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל – מ "ורה לדבורה"

סבתא דבורה
המשפחה שלי
נולדתי במרוקו,הרביעית מבין 8 אחיי, כשעליתי הייתי בת 6 בספינה רעועה בדרך לישראל..

נולדתי במרוקו בשנת 1949.
 
דודי עלה לפנינו לארץ ישראל כשאמי הייתה בהריון. הוא שלח מכתב לאימי שאם תיוולד לה בת שתקרא לה ורה על שם ורה ויצמן אשת הנשיא הראשון. במידה שזה בן לא משנה השם. אני נולדתי רביעית בן שמונת אחיי.
 
עליית המשפחה לארץ
 
בשנת 1955 הסוכנות הישראלית העלתה אותנו בדחיפות ממרוקו לספינה, ללא רכוש, רק מזוודות בגדים ונעליים, הורי וששת אחיי ביניהם שני תינוקות. אחותי הבכורה עלתה שנה לפנינו עם עליית הנוער והשמיני נולד בארץ. בספינה היו תנאים מחפירים. הייתי רק בת 6 וההפלגה שערכה שבועות ארוכים הייתה קשה.
 
לבסוף הגענו למרסיי שבצרפת שם מיקמו אותנו בתוך יער גדול וישנו באוהלים, שם גם התקבצו רוב העליות מצפון אפריקה. המתנו שלושה חודשים עד ששוב הגיעה הסוכנות ופינתה אותנו לספינה בדרך לישראל. שם הספינה היה 'לסלי גולדן' , שתנאיה היו עוד יותר מחפירים מקודמתה. תנאי הצפיפות, עקב כך שהעלו את כל העולים ביחד, ובסופו של דבר הגענו לישראל.
 
כשירדנו מהספינה עמדו חלק מאנשי הסוכנות ועשו לנו 'חיטוי' ב ddt בגלל היותנו עליית צפון אפריקה .שאלו את הוריי כל אחד בשמו וכשהגיעו אליי שאלו את הוריי את שמי הוריי ענו :ורה ואחד מאנשי הסוכנות טען שזהו שם נוצרי ולא קיים שם כזה בישראל. כאשר אשתו של הנשיא נקראה ורה. הם החליפו את שמי ואז ניתן לי השם דבורה. הוריי המסכנים שעלו עם שישה ילדים, עלייה מפרכת וארוכה לא התווכחו הסכימו עם זה בלית ברירה. הם גם לא ידעו מילה בעברית . ירדנו  מהאנייה והעבירו אותנו למעברה. שיכנו אותנו במעברות שנה שלמה.
 
לצערי לא היה לי אז, שכל לעמוד על שלי ולשמור על שמי ורה !!!
 
מורה מובילת תכנית , מיה שגיב
תשע"ה

מילון

מעברות
צריפונים בהם שכנו העולים כאשר רק הגיעו לארץ

ציטוטים

”לא האמינו לשמי ורה - למרות ש נקראתי על שמה של אשת הנשיא, ורה ויצמן. “

הקשר הרב דורי