מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לישראל מעירק – תנועת החלוץ

סבא יחזקאל עיני וארד בתכנית
מייצג את עברי (סוג של)
העלייה לישראל של יחזקאל עיני

אנחנו משפחה גדולה 4 אחים ו- 5 אחיות הסדר הוא כזה: אילנה, נוגה, בתיה, יחזקאל, שאול, התאומים אור ומנשה, תקווה וצליה בעיראק פעלה תנועת החלוץ, אילנה ונוגה היו פעילות בתנועה, הבית שלנו שימש מקום מפגש לחברי התנועה והיו מגיעים אלינו שליחים מארץ ישראל להדרכה.
 
בשנת 1946, נוגה, אחותי עלתה לארץ והתיישבה בקיבוץ שדות-ים. אחריה נשלחו לארץ עם השליחים תקווה ודליה והגיעו לנוגה לשדות-ים. הם נקלטו לשכבת הילדים בגילם. בשנת 1948, אילנה עלתה והתיישבה בנווה-אור.
 
העלייה שלי לישראל 
אני עליתי לארץ בשנת 1949. הגעתי עם קבוצת עולים מבגדד לדרום עיראק לבצרה. שהינו בבצרה כשבוע ימים בבתים של יהודים עד שחצינו עם מבריחים את שט אל ערעב לדרום פרס לעבדאן. בעבדאן אירחו אותנו בבתים של משפחות יהודים.
 
בקבוצה אחרינו היה אורי, אחי אך אותם עצרו בזמן שהם חצו את שט אל ערעב. הם היו במעצר 3 חודשים עד שחרורם. מעבדאן נסענו לטהרן ומשם דרך האוויר עלינו לארץ ישראל. בארץ הגעתי למעברה בבאר יעקוב. שהיתי במעברה ארכה כיומיים. בתום השהייה, אחותי נוגה באה לאסוף אותי לקיבוץ שדות-ים, לחברת נוער בגילי. בשנת 1951 הצטרפנו לקיבוץ רביבים. בשנת 1952 התגייסנו לצבא בתור הכשרה לחטיבת הנח"ל. השתחררתי מהצבא ביוני שנת 1954. שאר בני המשפחה הגיעו לארץ במבצע עזרא ונחמיה, עם העלייה הגדולה מעיראק בשנת 1951. 
 
העשרה
מבצע עזרא ונחמיה: "מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני….ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950-1951".
תשע"ו

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני....ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950-1951

שט אל עראב
עיר בעירק. שט אל-ערב (בערבית: ?? ?????, שפירושו: "הנהר הערבי"; בפרסית: ???????? "אַרְוַנְד רוּד", שפירושו: "נהר ארוונד") הוא שמו של נהר המתקבל מהתמזגותם של נהרות הפרת והחידקל.

ציטוטים

”חצינו עם מבריחים את שט אל ערעב לדרום פרס לעבדאן“

הקשר הרב דורי