מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ מקולומביה

דיאל וססיליה תמונה משותפת
חתונה של ברנרדו וססיליה
סבתא ססיליה רבינוביץ

סבתא ססיליה רבינוביץ משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם הנכד דניאל. דניאל מביא את סיפורה של סבתו:
סבתא (ססיליה) נולדה בקולומביה בשנת 1944.היא למדה בבית ספר יהודי ששמו "theodoro herzel", וסיימה את לימודיה בבית הספר בגיל 18. סבתא התחתנה בגיל 19 עם סבא שלי ברנרדו. היו לה 4 ילדים ששמם: יעל, ארי, מישל וסנדרה. כולם נולדו בקולומביה בעיר מדג'ין.
 
כולם למדו בבית ספר יהודי. מישל וארי חגגו בר מצווה. במדג'ין היו  מעט מאד יהודים, אבל לכולם  היה קשר טוב זה עם זה.מישל למד רפואה, אך כעבור כמה זמן הוא נרצח. רוצחיו נתפסו. אחד מהם נכנס לכלא. (בקולומביה יש הרבה מקרי רצח).
 
שאלתי את סבתי:"למה בקולומביה יש הרבה מקרי רצח?" סבתי ענתה לי:" בקולומביה יש הרבה מקרי רצח משום שבקולומביה יש מלחמת גרילה וגרילה זו שיטת מלחמה לאורך ההיסטורייה. סבתא סיפרה לי: "שמך השני מיכאל על שם מישל, הבן שלי שנרצח בקולומביה". ארי למד מנהל עסקים באוניברסיתת "de antioquia" בעיר מדג'ין. סנדרה נולדה חולה ונפטרה מהמחלה בגיל 20 שנה.יעל (אמא שלי)  סיימה רפואה באוניברסיתת "del valle" בעיר קלי שבקולומביה. בשנת 1989 סבתא שלי וסבא שלי התגרשו זה מזה. סבא שלי עבר למיאמי וסבתא לישראל. אמא של סבתי אהבה מאד את ישראל ורצתה מאד לעלות.
 
ההורים של אמא של סבתי התגוררו בישראל ורצו שכל המשפחה תעלה לישראל. בשנת 2000 סבתא שלי, אמא של סבתא שלי (סבתא רבתא שלי)  ואמא שלי (יעל) עלו לארץ ישראל במטוס אל על. סבתא אומרת: "כאשר הגענו לישראל היינו מאד שמחות ומאושרות שהגענו לארץ הקודש, אך היינו גם עצובות משום שבקולומביה נשארו הרבה חברים קרובים וגם משפחה".
 
כשמשפחתי הגיעה לישראל הן התגוררו במרכז הקליטה ברעננה.סבתא מספרת: "כאשר הגענו למרכז הקליטה כל יום היינו הולכות ללמוד עברית באולפן היה להן מאד קשה, אך לאט לאט הבינו את השפה והתחילו לדבר אחת אם השניה".שישה חודשים הן למדו עברית במרכז הקליטה.
 
אימי התחילה לעבור מבחנים ע"מ לקבל את התואר רופאה בישראל. כשקבלה  את האישור, היא התחילה לעבוד בצה"ל. כאשר אימי יעל שירתה בצבא, סבתי ואמה  טיילו הרבה בארץ ישראל.סבתא אומרת: "היה לנו מאד כייף להגיע לישראל משום שאני חושבת שארץ ישראל זו ארץ ליהודים! וזה המקום בשבילי".
 
"קולומביה היא ארץ מאד יפה אך אני אוהבת יותר את ישראל"
סבתא אמרה לי בהתרגשות!.
 
העשרה
"גרילה, מונח שמקורו בספרדית (guerra פירושה מלחמה ו- guerrilla פירושה "מלחמה קטנה") המציין שיטת לחימה שהייתה נהוגה לאורך ההיסטוריה כולה. המונח גרילה מתאר לחימה המתבצעת על ידי קבוצות קטנות, זריזות וגמישות, שלא על ידי צבא סדיר, היא דרך המאפשרת למורדים להתמודד עם הצבא הסדיר הגדול של השלטון. בצה"ל נקראת לוחמת גרילה גם בשם לוחמה זעירה (לו"ז). ויקיפדיה
 
תשע"ו

מילון

גרילה
גרילה, מונח שמקורו בספרדית (guerra פירושה מלחמה ו- guerrilla פירושה "מלחמה קטנה") המציין שיטת לחימה שהייתה נהוגה לאורך ההיסטוריה כולה. המונח גרילה מתאר לחימה המתבצעת על ידי קבוצות קטנות, זריזות וגמישות, שלא על ידי צבא סדיר, היא דרך המאפשרת למורדים להתמודד עם הצבא הסדיר הגדול של השלטון. בצה"ל נקראת לוחמת גרילה גם בשם לוחמה זעירה (לו"ז).

ציטוטים

”קולומביה היא ארץ מאד יפה אך אני אוהבת יותר את ישראל“

הקשר הרב דורי