מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של זמירה לארץ ישראל

סבתא זמירה והתלמידה גילי
סבא שלמה וסבתא רג'ינה
מהמעברה לקיבוץ

נולדתי בעיראק בשנת 1945 לרג'ינה ושלמה שירי.

בשנת 1951, עלינו לארץ ישראל אמא רג'ינה מלמד הייתה בהריון, אבא שלמה שירי, סבתא מסעודה, 8 אחים ואחיות ואני בגיל  בערך בין 3-4. 1951 זו הייתה שנת העליה הגדולה של יהודי עירק לישקרל, במבצע "עזרא ונחמיה"

למה אין לי תאריך לידה?

בשדה התעופה קיבל את פנינו פקיד חמוץ פנים. הפקיד היה חסר סבלנות בגלל העומס של אלפי יהודים שהגיעו מבגדד. במהלך הרישום שינה לנו את השמות, החליף אותן לשמות עבריים ואת תאריכי הלידה שינה כפי שעלה בדעתו. הוא החליט על השינוי לפי מראה עיניו. כתוצאה מכך אין לי תאריך לידה ויום הולדת. הייתם מאמינים? כל אחיי נרשמו באותו תאריך לידה. קטנים כגדולים.

במעברה

זכור לי שמשאיות לקחו אותנו למעברת "רמתיים" בכביש גהה.  גשמים עזים, רוחות וקור עז קבלו את פנינו .כל משפחה קבלה אוהל ענק, מזרונים ישנים מהסוכנות היהודית. לא היו ארונות ולא מקרר, הדיונות שימשו לנו כשירותים. זכור לי כי המקום שרץ בנחשים. ביום בהיר אחד עבר מתחתיי נחש (בשעה שהטלתי את מימיי). התקופה הייתה תקופת "צנע", כל משפחה קיבלה תלושים קבלת אוכל. הרעב היה מנת חלקנו בחיי היום יום. הכי אהבתי את המרגרינה עם הלחם השחור. עוד זכור לי מקרה בו הורי קבלו מזון. הם נהגו לאחסן אותו בתוך בור כדי לשמור על הטריות. יום אחד אמא הושיטה יד אל תוך הבור, לפתע נחש הכיש אותה.

הגענו לארץ ללא שפה, עם מעט בגדים והתחלנו את החיים מחדש. לאט, לאט העבירו אותנו להתגורר צריפים ברמתיים. אמא שלי התחילה לעבוד בגן ילדים. המצב היה גרוע, אבא לא נקלט בעבודה

העולים החדשים התפזרו בין הקיבוצים: גבת, מפלסים, גניגר. אני גרתי בקיבוץ גניגר, למדנו חצי יום ועבדנו חצי יום. כל שאר הילדים בקיבוץ הגיעו במסגרת "עליית הנוער". הקבוצה ואני התגייסנו נח"ל. בשירות הצבאי הגענו לגרופית ליד אילת, היינו שם תקופה קצרה ולאחר מכן הלכתי לקורס מכיות. חתמתי קבע שנתיים ולאחר השחרור נשארתי להתגורר באילת.

הכרתי את בעלי בטרמפ במסגרת שרותי הצבאי. גדלתי באילת ארבעה ילדים ופתחתי חברת ניקיון ושמירה. נהלתי 100 עובדים. בשנת 1984 עזבנו את אילת והגענו לגור בהרצליה ליד הוריי.

הזוית האישית

זמירה: במבט לאחור הצלחתי בכוחות רבים ובנחישות להקים משפחה יפה ולהגשים את עצמי בעבודה. הצלחתי הגדולה היא ארבעה ילדיי ותשעת נכדיי, כן ירבו.

מילון

צנע
אורח חיים חסכני, הסתפקות במועט; צמצום; קימוץ

ציטוטים

”החיים לא היו הפירוש:אמא לימדה אותנו שתמיד צריך לתת לתת לתת ובעיקר לתת בסתר. הפירוש: “

הקשר הרב דורי