מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מביאים את סבתא רבתא לקבורה בישראל

זוהי תמונה שלי של סבתי במסיבת החומש שלי
זוהי תמונה שלי ושל אחי בארה"ב
העלאת הגופה של אמי מארצות הברית לארץ ישראל

שמי מרים ברלין. נולדתי בשנת 1951, בארצות הברית בעיר סנט לואיס שבמיזורי. שם משפחתי לפני נישואי היה זק. הסיפור שבחרנו להעלות הוא, הסיפור הוא על אמי רבקה זק (גולומב), סבתא רבתא של נכדי איתי.

רבקה נולדה בוילנא, פעם זה היה תחת שלטון פולין אבל היום המקום שייך לליטא. היא באה ממשפחה של 6 אחים ואחיות. אחות אחת עזבה לרוסיה לפני המלחמה. שלושה אחים ואחיות נספו בשואה וגם האמא שלה אתם. אח טבע, זה גם קרה לפני המלחמה. בעלה נפטר גם הוא לפני המלחמה.

אמי הייתה במחנה ריכוז ופעם אחת לקחו אותה למחנה השמדה במשאית. מעט לפני שהם הגיעו ליעד היא הצליחה וקפצה מהמשאית וכך ניצלה מהשמדה. לאחר המלחמה עשו לאמי שידוך עם בחור ולאחר שלושה ימים הם התחתנו. בחור זה הוא אבי. לאבי היתה לפני נישאיו לאימי, אשה ושני ילדים שנרצחו אף הם בשואה. אבי היה ממשפחת כהנים, כהן  ולכן הוא היה צריך להתחתן עם רווקה. בשנת 1952הם עברו לגור בניו יורק. כשהייתי בת 16, זה היה בשנת 1968, אמי נפטרה.

itay

לאחר מותה של אמא, המשכנו לחיות בארצות הברית אני, אחי ואבי. בשנת 1972 עשינו כולנו עלייה, אני, אחי ואבי, עלינו לארץ ישראל.

לעלות לקברה של אימי, סבתא רבתא של איתי

שמחנו לעלות לישראל, אולם המשפחה לא הייתה שלמה, כל השנים הפריע לי מאוד שאני לא יכולה ללכת לקבר של אמי. לפני 14 שנים התחלתי לברר איך אפשר להביא אותה לקבורה בארץ ישראל? ולבסוף מצאתי ארגון בירושלים שקוראים לו "מעלים קדוש" בירושלים. זכיתי למצוא מקום קבורה בבית העלמין, סגולה בפתח תקווה. מקום היה בשורה שכוהנים יכולים להיות מפני שאחי אבי וחתני כוהנים. אבל ההפתעה הכי גדולה הייתה שאחרי 36 שנים, הגופה הייתה שלמה. אנשי חבריא קדישא היו בהלם. הדבר הכי טוב הוא שאחרי כל הדברים הרעים שקרו לה היא זכתה להיקבר בארץ ישראל קרוב למשפחתה.

הזוית האישית

סבתא מרים: נהנתי לעבוד עם נכדי. עברנו על כמה תמונות מאלבום המשפחתי והסברתי לו על ההיסטוריה של המשפחה שלי.

נכד איתי: נהנתי ללמוד על ההיסטוריה של המשפחה שלי. היה ממש כיף ומעניין.

מילון

Working in prais is better than working alone
עדיף לעבוד בזוגות מאשר לבד

ציטוטים

”כל דבר לטובה“

הקשר הרב דורי