מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ ישראל- הסיפור של סבתא מרסל מסיקה

רונאל אליהו וסבתא מרסל מסיקה
מעברת אוהלים
על הסיבות לעליה ממצרים, העליה והשנים הראשונות.

סבתא מרסל עלתה לארץ ישראל בשנת 1957,

עקב המצב החמור שהיה במצרים והאיומים על היהודים עלו וגברו לכן החליטו כל היהודים במצרים לעזוב את מצרים כי הם פחדו שלא יזיקו להם ושהם לא יסבלו שם ואז החליטו לעלות לארץ ישראל.

כל המשפחה של סבתא כולל: סבא מוריס וסבתא חנה ושתי אחים של סבתא לאחד קוראים אלי והשני קוראים חיים ועוד אחות קטנה שקוראים לה שרה והיו עוד דודים ודודות ובני דודים ובני דודות והיו קבוצה גדולה של עלייה לישראל.

העליה

הודיעו לנו שיש ספינה גדולה העוגנת במפרץ חיפה. לאנייה קוראים אניית ה"מעפילים" . אז הודיעו לנו שכאשר הספינה תגיע לחופי מצרים בשעות המאוחרות ואנחנו צריכים להיות מוכנים, עלינו לעזוב ולהשאיר מאחורינו את כל מה שיש לנו. הרשו לנו לקחת רק בגדים אישים  וכמה שמיכות כי היה מאד קר. נאמר לנו "זה כל מה שאתם יכולים לקחת אתכם".

תמונה 1

אניית מעפילים

כשתגיע הספינה תוכלו לעלות אליה כי ארץ ישראל היא מובטחת ליהודים.

כל היהודים שמחו מאד ואז החליטו שכל היהודים מתאספים בחוף מצרים. ההוראה שהספינה מחכה להם להפלגה ניתנה. כולם התאספו ועלו לספינה, הספינה שטה שעות רבות. התנאים בספינה היו קשים מאוד והיה עומס באנשים היו רוחות. היה מאוד קר לקראת הבוקר הגיעה הספינה לחוף חיפה ומשם אספו את כולם במשאיות בדרך לבאר שבע.

הגענו לבאר שבע. שם לא היו בתים לגור הכינו לנו אוהלים כמו במדבר לא היה כלום רק חולות. הביאו לנו אספקה של מים ומעט מזון. לא היה מה לאכול . כל משפחה קיבלה מזון מוקצב כי לא היה אוכל. חיינו שם בתנאים קשים מאד. בנוסף, לא היו תרופות ואנשים לא עבדו .לאחר תקופה של כמה חודשים פיזרו את האנשים בכל הארץ ואז העבירו אותנו למקום אחר שקוראים לו פרדס רוזנבלום שזה היום הוא נקרא גבעת שמואל.

בתקופה שעלינו ארצה העבירו אותנו למעברה גרנו בפחים שבנו כמו בית ואספו המון קרשים לבניית הבית. לא היה חשמל ולא מזון ולא לנו כלום. שרדנו בתנאים מאד קשים עם השנים הזמנים השתנו ולאט לאט התחילו להיות לנו הקלות.

קבלנו תלושים למזון וסיפקו לנו מזון ובגדים שמיכות ומיטות וכלים למטבח כמו פרימוס לבישול וכמה סירים וכוסות ממתכת.

לאחר תקופה של חצי שנה החליטו לאסוף את כל האבות והצעירים לעבודות שונות. כל קבוצה נתנו להם עבודות אחרות והם התחילו לעבוד בשביל לקבל שכר וגם נשים התחילו לעבוד.

העשרה:

יישוב זמני, במדינת ישראל בשנות ה-50. את הרעיון להקים מעברות. העלה לוי אשכול בעת ששימש כראש המחלקה להתיישבות של הסוכנות. המעברות הוקמו לרוב בשולי יישובים ותיקים או ביישובים ערביים נטושים, כדי לספק דיור לעולים שהגיעו בגל העלייה הגדול שלאחר קום המדינה (ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

 

מילון

תלושי מזון
מדיניות תלושי מזון (לעתים גם "בולי מזון" או "פנקס מזון") היא תוכנית ממשלתית המאפשרת למחזיקים בתלושים לרכוש תמורתם מזון, או מצרכים אחרים כפי שהוגדרו על ידי הממשלה. מדיניות זו ננקטת כאמצעי לתמיכה באוכלוסיות חלשות ונזקקות סעד, או בזמן של מחסור במוצרים, כמו למשל בתקופות צנע או מלחמה(ויקיפדיה)

ציטוטים

”הספינה שטה שעות רבות. התנאים בספינה היו קשים מאוד והיה עומס באנשים“

הקשר הרב דורי