מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה ארצה מארצות הברית

שמי רם דביר אני מתעד את סיפורה של אורה
סבתא אורה עם המטפלת
מניו יורק לקיבוץ כפר מנחם

הורי, בלה ושמואל סילברמן, נולדו וגדלו בארצות הברית. אבי מניו יורק ואמי משיקגו. בנעוריהם, הם הצטרפו לתנועת השומר הצעיר ובאחד ממחנות הקיץ המשותפים הם נפגשו. לאחר זמן מה, הם הפכו לזוג ובשנת 1940 הם נישאו. אבא היה שייך לקבוצה (גרעין) שיועד לקיבוץ כפר מנחם ואמי לקבוצה שהייתה מיועדת לקיבוץ חצור. הקבוצה של כפר מנחם עלו ארצה בשנת 1938 לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה אך הקבוצה של אימי טרם קיבלה אישור עלייה. אך כיוון שהורי רצו להישאר יחד, הם נשלחו להקים קן של השומר הצעיר בפיטסבורג, שם נולדתי בשנת 1943.

העלייה לישראל

לאחר זמן מה שהיינו בפיטסבורג עברנו ללוס אנג'לס,שם גרו הורי של אימי וכן דודי ודודתי עם משפחותיהם. בקיץ 1946, עם תום מלחמת העולם השנייה, חזרנו לניו יורק למשפחתו של אבי וברגע שהפליגה האנייה הראשונה מניו יורק לאירופה, אנחנו עלינו עליה. האנייה הגיעה עד נאפולי שבאיטליה ומשם הפלגנו על אוניה קטנטונת, ממש קליפת אגוז, בשם "ארצה".

סיפרו לי שכל הנוסעים חלו במחלת ים חוץ ממני שהייתי אז בת שלוש. כעבור כמה ימי שיט לא קלים הגענו לנמל חיפה. משאית של הקיבוץ חיכתה לנו בנמל ונסענו ישר לקיבוץ כפר מנחם. הקיבוץ היה אז בצעירותו כבן שש והיו בו מעט בתים, צריפים ואוהלים.

למזלם של הורי הם קיבלו חדר בצריף קטן. אותי הכניסו לבית הילדים עם ילדים בני גילי. היינו בני שלוש. לא ידעתי אף מילה בעברית אבל למזלי, המטפלת הייתה מאוד נחמדה והתייחסה אליי בסבלנות רבה.

היה מקרה שבאחת מארוחות הצהריים רציתי בשר אבל לא ידעתי איך אומרים בשר בעברית. אמרתי למטפלת שאני רוצה meat והיא חשבה שאני רוצה מיץ. אחרי זמן שהיא לא הבינה אותי, קראו לאמא שלי והיא הסבירה למטפלת מה אני רוצה. בסך הכל הסתגלתי די מהר לחיים בבית הילדים וגם מבחינה חברתית לא היו לי בעיות.

סבתא אורה בקיבוץ

תמונה 1

 תמונות נוספות של סבתא אורה: אני עם המטפלת והבובה שלי על האונייה – עלייה ארצה 1946  ובקיבוץ.

הזוית האישית

רם: הקשר שלי עם סבתא התקרב מאוד. סבתא הייתה מאוד נחמדה כל המפגשים והיה לי כיף להיות איתה.

סבתא אורה: תמיד ידעתי שיש לי נכד חכם אבל במשך המפגשים, נוכחתי בכך ביתר שאת וכן כמה הוא רגיש ואנושי.

מילון

גרעין תנועתי
קבוצה של בוגרי תנועת נוער המיועדת להצטרף לקיבוץ מסיום

ציטוטים

”תמיד תעשה הכי טוב שאתה יכול“

הקשר הרב דורי