מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה של סבא משה סיני

אסתר סיני מספרת על עליית סבא משה
משה סיני זכרונו לברכה בבריגדה היהודית
עלייה באונית מעפילים (סקריה)

סבא משה נולד באוסטריה בשנת 1927 בעיר מטסבורג.

הייתה לו אחות ושמה היה  טרודה. בשנת 1938 המשפחה גורשה על ידי הנאצים (האנשלוס – סיפוח אוסטריה בידי הגרמנים). המשפחה עברה לשופרון בהונגריה. אבא של משה יוסף שהשתייך לרביזיוניסטים הם הבית"ר החלו את תכנית העלייה לארץ ישראל.

סקריה הייתה אניית מעפילים שארגנו אנשי הציונות הרביזיוניסטית. מנהלי המפלגה היו יוסף כצלנסון, אליהו גלזר ונציב בית"ר בצ'לכולבקיה. האנייה הייתה בבעלות טורקית והושכרה להפלגת ההעפלה. האנייה הפליגה מסולינה שברומניה בתאריך 2/2/1940 כשעל סיפונה 2385 מעפילים חניכי בית"ר וביניהם ערי ז'בוטינסקי בנו של זאב ז'בוטינסקי.

משה סיני זכרונו לברכה בבריגדה היהודית

תמונה 1

עם יציאת הספינה מן הדרדנלים היא נעצרה ע"י אוניות הצי הבריטי וב -13 בפברואר 1940 הובלה לחיפה, לאחר 11 ימי הפלגה, כשהיא מניפה בגאווה דגל עברי במקום הטורקי מתחילת ההפלגה.

תמונה 2

מעפילים על סיפון האוניה סקריה המתקרבת לנמל חיפה, פברואר 1940

 

תמונה 3

סירת חיילים בריטיים נצמדת אל סקריה בהתקרבה לנמל חיפה, פברואר 1940

הבריטים הכניסו את המעפילים לארץ אך כלאו אותם למעצר זמני במחנה עתלית. סבא משה הגיע לחדרה עם משפחתו לדירה קטנה וצפופה בשכונת אפרים יחד עם דודיו ודודותי. ההורים של סבא משה עבדו בבית ספר תחכמוני כשרתים. סבא משה שהיה אז בן 13 הלך לבית ספר ובגיל 15 התגייס לבריגדה בארמיה השנייה, נלחם נגד הגרמנים במצריים ובאיטליה. מאוחר יותר גויס לצבא הגנה לישראל.

הזוית האישית

אסתר סיני מספרת על עלייתו סבא משה מאוסטריה לישראל.

מילון

רביזיוניסטים
תנועה פוליטית שהוקמה על ידי זאב ז'בוטינסקי. הרביזיוניסטים דרשו מן התנועה הציונית להצהיר באופן ברור שמטרת הציונות היא להקים מדינה יהודית משני עברי הירדן ולתבוע מממשלת בריטניה ליישם באופן מיידי את הצהרת בלפור.

אַנְשְׁלוּס
אַנְשְׁלוּס (גרמנית: Anschluss, תרגום מילולי: "סיפוח" הוא הכינוי לסיפוחה של אוסטריה לרייך השלישי ב-12 במרץ 1938, בעקבותיו המדינה האוסטרית בוטלה והפכה למחוז ברייך הגרמני. אף שאיחוד בין אוסטריה לגרמניה נאסר במפורש בהסכם ורסאי, המעצמות לא מנעו את הסיפוח, בתקווה כי היטלר יסתפק בסיפוח אוסטריה ולא ישתלט בכוח על שטחים נוספים.

הבריגדה היהודית
הבריגדה היהודית (באנגלית בשמה הרשמי Jewish Brigade Group, ובעברית ידועה גם בשמות "חטיבה יהודית לוחמת" או בראשי התיבות, "חַיִ"ל", וכן בשם "הבריגדה העברית", ובפי רבים, בקיצור "הבריגדה") הייתה חטיבה בצבא הבריטי שהורכבה כולה מיהודים, בעיקר מקרב אנשי היישוב מארץ ישראל, כחלק מהתנדבות היישוב לצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה.

ציטוטים

”''על סיפונה של אנית המעפילים היו 2385 מעפילים חניכי בית''ר.''“

הקשר הרב דורי