מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה של מלכה מתימן

אני יחד עם סבתי סבי ונכדים נוספים
במחנה העולים
המסע של סבתא שלי

סבתא שלי, מלכה טויל. אמא של אבא שלי. עלתה מתימן כשהייתה בגיל ארבע. שם הנעורים שלה, מלכה שאש. היא יחד עם הוריה ואחיה עלתה לארץ בשנת 1949.

הם עלו בעליה מתימן שנקראה "מרבד הקסמים", שנקרא גם "על כנפי נשרים" : "מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950. המבצע כונה כך מתוך ספר שמות, פרק י"ט, פסוק ד': "ואשא אתכם על כנפי נשרים, ואביא אתכם אלי". המבצע כונה גם מבצע מרבד הקסמים וכן מבצע ביאת המשיח".

 העלייה מתימן

1_w

 

סבתא שלי מספרת, שעברו עליהם תלאות רבות והרפתקאות בדרך מתימן לארץ ישראל וכן לאחר שהגיעו לארץ. סבתא מספרת, כי בדרכם לארץ, הם הלכו ברגל במשך כחצי שנה וחנו במקומות שונים. בדרכים ובחניות התנכלו להם ליסטים וחיות רעות.

הם המתינו זמן רב, עד אשר היה ניתן להטיס אותם לארץ. הטיסה לארץ הייתה קשה מאד. הייתה צפיפות רבה במטוס, אנשים לא הכירו מה זה מטוס ופחדו מאד מעליה על "ציפור הברזל". כאשר נחתו בארץ, לקחו אותם למחנה עולים עין שמר ליד חדרה. בתקופה זו הם גרו באוהלים צפופים מאד. תנאי המחיה היו קשים מאד. אוכל היה ניתן בהצגת תלושים של מזון. כעבור שלושה חודשים משפחתה של סבתי עברה לישוב ספסופה בגליל העליון.

ביישוב החדש ספסופה, שנקרא גם כפר חושן, סבתי, שהייתה אז ילדה, נכנסה לגן הילדים ביישוב. הוריה עסקו בעבודה בקק"ל (קרן קימת לישראל), בהכשרת הקרקע ונטיעת יערות. בגיל 9 סבתי ומשפחתה עברה למושב ירחיב שבשרון. במושב ירחיב למדה עד כיתה ח' ולאחר מכן המשיכה למודי תיכון וסמינר למורים בפתח תקוה. סבתי, לאחר החתונה עברה להתגורר בכפר סבא שם הקימה משפחה ועבדה כמורה ומחנכת במשך כ-30 שנה.

סבתי מציינת ומדגישה שיחד עם הקשיים שהיו כרוכים בעליה, היא מודה להקב"ה שזכתה לעלות לארץ הקודש ולהקים את ביתה בארץ ישראל ולחנך את ילדיה וילדי ישראל על ברכי התורה, אהבת עם ישראל וארץ ישראל.

הזוית האישית

מלכה: אני מאחלת לנכדי היקר וכן לשאר ילדי ונכדיי שיעריכו את הזכות שיש לנו לגור ולחיות בארץ ישראל ולחזות בקיום הנבואות של אחרית הימים.

יהונתן: שמחתי לשמוע וללמוד על המסע שסבתי ומשפחתה עברו בזמן העליה לארץ ישראל.

מילון

ליסטים
שודד אלים

על כנפי נשרים
מבצע על כנפי נשרים הוא כינוי למבצע העלאתם של יהודי תימן ויהודי עדן לארץ ישראל כחלק מעליות חיסול גלויות בשנים 1949 ו-1950.

ציטוטים

”זכיתי לחנך את ילדיה וילדי ישראל על ברכי התורה, אהבת עם ישראל וארץ ישראל“

הקשר הרב דורי