מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מתימן לישראל

יונה ועמית
סלים שאמא הכינה
אבי היה נשוי ומשפחתה של אשתו לא רצתה לעלות לארץ

בשנת 1948 קמה מדינת ישראל.
יהודים רבים החלו לעלות לארץ. משפחתו של אבי, שחכתה שנים רבות לרגע זה, החלה בהכנות אולם נוצרה בעיה. אבי היה נשוי ומשפחתה של אשתו לא רצתה לעלות לארץ. אבי נאלץ להתגרש מאשתו "ולהתחלק" עם הבנות. היו להם שתי בנות, את הגדולה לקח אבי עמו לארץ והשנייה נשארה עם אמה בתימן.
 
בארץ אבי נישא עם אימי ואחותי ציבי גדלה אתנו. אנחנו מאוד אוהבים אותה וכך היא מרגישה כלפינו. אמא שלי וסבתא שלי גדלו אותה באהבה. בסוף שנות השמונים החליטה משפחתה של אחותי שמעה לעלות לארץ. לפני העלייה לארץ נשלח בנה לבקר את משפחת אמו בישראל. הוא טס לירדן ומשם לישראל. לפני הטיסה היו מספר שיחות בטלפון שנעשו בעזרת אנשים שביקרו בתימן באמצעות דרכון אמריקאי.
 
איחוד משפחה 
בנה של אחותי שמעה הופתע לגלות שיש לאמא שלו משפחה גדולה. הוא ביקר בני משפחה שונים וטייל בארץ. לאחר שבועיים הוא חזר לתימן. כשאחותי ומשפחתה סוף סוף עלו לארץ הם נשלחו למרכז קליטה באשקלון, כמובן שכולנו היינו סקרנים לראות אותם .כל המשפחה נסעה בהרכב מלא, אחים, אחיינים וכו' .  
 
המפגש היה מאוד מרגש. אבי התרגש ואפילו הזיל דמעה. כולנו הופתענו לראות עד כמה אחותי דומה לאבי . גילינו עוד שהן שתי נשים נשואות לאותו בעל ושיש לאחותי שלוש בנות ובן שכבר הכרנו מספר חודשים קודם. כל ילדיה נשואים עם ילדים. שבוע לאחר מכן הזמנו אותם לבית הורי במושב ינון ועשינו להם מסיבה .למסיבה הגיעו כל מי שהכיר אותם בארץ.
 
אחותנו שמעה נתנה לכל אחות מתנה שהיא הכינה בעצמה. הם הופתעו לראות משפחות שהכירו בתימן, שרק לפני מספר שנים עלו לארץ וכבר חל בהם שנוי מבחינת הלבוש וחלק מהנשים יוצאות לעבוד. בתימן לא נהוג שאשה תצא מהבית, האשה בתימן הייתה עקרת בית בלבד כמו שנאמר: "כל כבודה של בת מלך פנימה".
 
הם נדהמו והיו מזועזעים מהשכנים שהיו לבושים במינימום בגדים כמו חולצות ללא שרוול, מכנסים קצרים וכו'… במפגש הזה הועלו חוויות ונשאלו הרבה שאלות. כיום אפשר לאמר שמשפחתה של אחותי התאקלמה בארץ. בנה עובד כמשגיח כשרות בבית מלון באשקלון ואשתו עובדת כסייעת בגן ילדים. אנחנו נפגשים באירועים משפחתיים ולעיתים גם מבקרים אחד את השני.
 
תמונה 1
 
הילדות במושב
ילדותי במושב הייתה ילדות של כיף בחיק הטבע. היו לנו פרות ומשק שבו גידלנו ירקות. אני עזרתי במשק וגם בחליבת הפרות ואני זוכרת שלכל פרה היה שם.  לאחר מספר שנים נמכרו הפרות ואת מקומם תפסו  תרנגולי הודו ולאחר מכן עופות. בשדות שלנו היה כרם ענבים וגם מטעים של אפרסקים. ילדי המשפחה כמובן בעבודה שבמשק. כאשר הבשילו הענבים עזרתי בבציר הענבים וכאשר נגמרה עונת הבציר, אני זוכרת שאחותי ואני תמיד הלכנו לכרם כדי לחפש עוללות שהיו יותר טעימים מאשכולות הענבים שבצרנו.
 
גם בקטיף האפרסקים עזרנו וכאשר מצאנו אפרסק גדול  העדפנו לאכול אותו עם בן משפחה אחר. אני זוכרת מקרה שהשפיע עלי עד היום. לפני שקנינו טרקטור היו לנו סוס ועגלה שאתם הגענו לשדות הרחוקים מן הבית והם נקראו חלקה ב'. חלקה א' היתה מאחורי הבית. נסעתי עם אבי לחלקה ב' כדי להעביר את קווי צנורות ההשקיה לחלקה שעדיין לא השקנו. אבי הרים את הצינור ופתאום יצא מתוכו נחש גדול שהתרומם כלפי מעלה. אבי צעק ורץ לכוון העגלה ושנינו חזרנו הביתה. מקרה זה השפיע עלי ואני עד היום לא מסוגלת לראות נחשים אפילו לא בטלוויזיה.
 
אני זוכרת גם את המשחקים שהיינו משחקים עם כל החברים. המשחקים היו בחוץ באויר הצח . היינו משחקים כל שעות אחר הצהרים ועד שקיעת השמש. היתה ילדות שמחה . כיום כשאני רואה את נכדי יושבים שעות מול המחשב או מול הטלוויזיה אני יודעת שהם מפסידים משהו.
 
לפני מספר ימים יצאתי לטיול באזור בנימין והמראות שם החזירו אותי לילדותי, לשדות המלאים בפרחי בר והמרהיבים ביופיים. נזכרתי בצמחים שמפריים נהגנו לעשות לק בציפורנים. ראיתי שיבולים שעשינו מהם משרוקיות. היו שם גם עדרי צאן, שהיו לחלק מהמשפחות במקום ילדותי.
 
כיום אני גרה ביבנה ואוהבת את העיר ואת חלקת האלוקים הקטנה שיש לי בה.
 
העשרה
מושב ינון: "ינון הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי השייך למועצה אזורית באר טוביה. המושב הוקם בשנת 1952 על ידי עולים מתימן.
שמו של היישוב לקוח מפסוק בספר תהילים: "יהי שמו לעולם, לפני שמש ינון שמו, ויתברכו בו, כל גוים יאשרוהו" (ע"ב יז). המושב מונה כ-110 משקים חקלאיים וכ-50 בתים פרטיים בהרחבה."
תשע"ה

מילון

ינון - מושב
ינון הוא מושב באזור הדרום ליד העיר קריית מלאכי השייך למועצה אזורית באר טוביה. המושב הוקם בשנת 1952 על ידי עולים מתימן. שמו של היישוב לקוח מפסוק בספר תהילים: "יהי שמו לעולם, לפני שמש ינון שמו, ויתברכו בו, כל גוים יאשרוהו" (ע"ב יז). המושב מונה כ-110 משקים חקלאיים וכ-50 בתים פרטיים בהרחבה.

תימן
מדינה באסיה

ציטוטים

”דרך ארץ קדמה לתורה“

הקשר הרב דורי