מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מסנטפטרבורג – "ללא היהודים יותר טוב לרוסיה"

סנט פטרבורג
ארמון בסנט פטרבורג
אנטישמיות שהביאה לעליה

שמי נליה גרובסקי, נולדתי בשנת 1933, בסנט פטרבורג ברוסיה.

עליתי לארץ ישראל  בשנת 1991. הגעתי עם בעלי, בתי והנכד שלי. עליתי מסנט פטרבורג שברוסיה, הנכד שלי לא הספיק ללמוד בבית ספר ברוסיה. רק כשעלינו לארץ נכדי למד בכיתה בארץ. למעשה לא התכוונו לעלות לישראל הסיבה שעלינו הייתה שנכדי ברוסיה שאל אותי מה אומר המשפט:

"ללא היהודים יותר טוב לרוסיה"

אמרתי לעצמי משפט זה מאוד בעל משמעות שמדגיש את האנטישמיות. בעקבות אירוע זה, הגענו להחלטה שאנחנו עוזבים ונוסעים לישראל. ללא ספק היה מאוד קשה לעזוב את העיר שגרנו בה, זאת הייתה עיר מיוחדת ויפה.

ברוסיה היו אנשים טובים ורעים, אבל כל כך אהבתי את העיר. היה לי קשה להיפרד מהעיר סנט פטרבורג. האפליה מצד הרוסים כלפי היהודים הייתה נוראית. הנכד שלי התקשה בהתאקלמות בארץ, הישראלים לא קיבלו אותו יפה התייחסו אליו לא יפה כעולה חדש למעשה הייתה אפליה כלפי הרוסים שהגיעו לארץ, לאחר מספר שנים נכדי התאקלם בארץ וכיום הוא מהנדס חשמל אלקטרוני.

העשרה

אַנְטִישֵׁמִיּוּת היא המונח המודרני לתיאור תופעה חברתית שלפני המאה ה-19 נודעה בשם שנאת יהודים או שנאת ישראל. הפירוש המילולי של המונח הוא "נגד השֵמִיִים", דהיינו שנאת כל בני הגזע השֵּׁמִי, אשר עמם נמנים בין היתר היהודים והערבים (על שמו של שם בן נח, על פי ההיסטוריוגרפיה המקראית). בפועל, המושג אנטישמיות משמש לציון שנאת יהודים בלבד, והוא מעולם לא שימש לציון שנאה כלפי עמים שמיים אחרים.(ויקיפדיה)

תשע"ו   2016

 

מילון

אפליה
הבדלה המעניקה לקבוצה, קטגוריה או פרט מסוימים יתרונות או חסרונות יחסיים בהתייחסות אליהם, מבלי שתהיה הצדקה עניינית לכך. אפליה עשויה להיות על בסיסים שונים (כגון מין, גזע, לאום ועוד) וליתרונות או לחסרונות הנובעים ממנה עשויים להיות ביטויים שונים (כלכליים, פוליטיים וכו').(ויקיפדיה)

ציטוטים

”מה אומר המשפט: " ללא היהודים יותר טוב לרוסיה"? “

הקשר הרב דורי