מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה מבולגריה – ילדות בגרות

אני ונכדי אלעד
קיבוץ גלויות
סיפור העלייה של משפחת סמואלוב מבולגריה לארץ

<?xml encoding="UTF-8">

הורים אחות וילדותי: אמי קלרה ואבי מרדכי ואחות רוזי
בשנת 1949 עליתי לארץ, גילי היה 3 ואחותי הייתה בוגרת ממני ב- 7 שנים. כמו כל העולים החדשים עבדו מבוקר עד ערב גרנו ביפו בדירה של הרכוש הנטוש של הערבים אני התחנכתי בגן הצרפתי ביפו כי הוא היה היחיד שהיה אפשר עד 5 בערב אחר הגן למדתי שנתיים באותו בית ספר ובגלל לחץ סביבתי אמי העבירה אותי לבית ספר ממלכתי עברי אחותי התחתנה שהייתי בן 10 ואז נשארתי לבד עם הוריי וזה אילץ אותי ללמוד להתחיל להכין אוכל ולנקות אחרי שנתיים בתיכון עיוני .
הוריי בתקופת השואה
בולגריה הייתה בעלת ברית של המשטר הנאצי בנקודה מסוימת נדרשו יהודי בולגריה להתרכז ועמדו להישלח למחנות ריכוז התנגדות של העם ובמיוחד של הכנסייה האורתודוקסית ביטלה את רוע הגזירה ויהודי בולגריה שגרו בסופיה נשלחו לערי פריפריה  הגברים נשלחו לעבודות פרך וכמו כל יהדות אירופה ענדו טלאי צהוב כל רכושם הוחרם עד השחרור על ידי כוחות הצבא  רוסיה ביקור של הרצל בבולגריה גרם ליהדות בולגריה לדבוק בציונות כך שעם סיום מלחמת העולם השנייה יהדות בולגריה כאיש אחד עלתה לארץ ישראל
שירות צבאי
עברתי ללמוד בפנימייה הצבאית של חיל האוויר בחיפה הוסמכתי כמכונאי מטוסי סילון ובוכנה ושובצתי לבסיס חיל האוויר בתל נוף אחריי הרפתקה קצרה בקורס טייס ממנה הודחתי בגלל חוסר בקואורדינציה עברתי לשרת בטייסת תובלה 103 במסגרת השירות הכרתי את אשתי לעתיד רות לבית אברמוביץ.
חתונה ומשפחה
בסיום השירות התחתנו בשנת 1967. בשנת 1970 נולדה בתי הראשונה אורית. בשנת 1973 נולדה בתי השנייה רוית, אמא של נכדי אלעד שאיתו אני משתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי. רוית, נולדה בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים. לבתי הבכורה נולדו בת ובן נגה ויואב ולבתי הצעירה נולדו 3 ילדים איתי אלעד ומאיה.
העשרה
יהדות בולגריה: " יהדות בולגריה היא קהילה יהודית מרובת קהלים, המתקיימת באזור בולגריה מהמאה ה-2 ועד ימינו. ב-1945 הגיעה הקהילה לשיא גודלה ומנתה 49,172 נפש". ויקיפדיה
תשע"ו

 

מילון

יהדות בולגריה
יהדות בולגריה היא קהילה יהודית מרובת קהלים, המתקיימת באזור בולגריה מהמאה ה-2 ועד ימינו. ב-1945 הגיעה הקהילה לשיא גודלה ומנתה 49,172 נפש.

רכוש נטוש
רכוש שהערבים עזבו בהקמת המדינה ב1948

ציטוטים

”סבי רוצה שנלמד ונשקיע כדי לשפר את עתידנו“

הקשר הרב דורי