מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה לישראל מריו דה ז'נרו לקיבוץ כפר מכבי

ילדותי בריו דה ז'נרו
אונית המעפילים "תאודור הרצל"
העליה, ההתיישבות בקיבוץ

העליה למדינת ישראל

אחרי קום המדינה, 1948, החליטו הורי שכל יהודי צריך לגור במדינת ישראל ולכן הם ארזו את כל חפצינו, מכרו את עסקם, ונפרדנו מכל חברינו ובני משפחתינו. כשעלינו על סיפון  האנייה וניפנפנו לשלום לכל הנשארים, הייתה תחושה קשה של פרידה ושל עצב, ולא האמנתי שאכן אנחנו נפרדים לתמיד.

זכרונות ילדות

%d7%a9%d7%a7%d7%95%d7%a4%d7%99%d7%aa1

האונייה , בה עלינו ארצה, הובילה אותנו באוקיינוס האטלנטי עד אירופה. האוניה עגנה באיטליה, ועשינו טיול ברחבי המדינה. אחרי הטיול עלינו שוב לאנייה, בנמל בעיר נאפולי. שם עלינו על האנייה בשם "תיאודור הרצל". אחרי ארבעה ימים האוניה עגנה בנמל חיפה. ( האנייה תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל.).

הגענו לנמל חיפה, בחודש פברואר, ירד גשם והיה קר מאוד. בשבילנו, שהיינו רגילים למזג אוויר קייצי כל השנה, היה מאוד מוזר, עצוב, קשה. בארץ, החלטנו לעבור לגור בקיבוץ, לעבוד את אדמת המדינה. ביתנו היה בקיבוץ כפר מכבי, הוא היה קטן ואנחנו הילדים ישנו בבית הילדים, עם ילדים בני גילנו.

קיבוץ כפר מכבי

"הקיבוץ הוקם בשנת 1936 על ידי חמישה מאנשי "המכבי הצעיר" מגרמניה וצ'כיה (ומכאן שמו). הרעיון שיש לקרב את המשתתפים במכביה להתיישבות בארץ ישראל הועלה על ידי מנחם אוסישקין כבר במכביה הראשונה בשנת 1932. הקבוצה הראשונה הייתה בת 50 איש מגרמניה, צ'כיה ואוסטריה, המאפיין את הקבוצה היה המקור העירוני 'חילוני' של החלוצים שהיו אוהבי ספורט, טבע, השכלה ומוזיקה קלאסית. אדמות הקיבוץ נרכשו תודות לתנועת מכבי הצעיר ולמגבית שבוצעה לאחר פגישות עם אוסישקין".

מילון

תיאודור הרצל
תיאודור הרצל הייתה אוניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב\'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל.

ציטוטים

”אחרי קום המדינה, 1948, החליטו הורי שכל יהודי צריך לגור במדינת ישראל“

הקשר הרב דורי