מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העלייה לארץ של סבא מאיר באנייה "הרצל"

אני וסבא מברכים על שולחן שבת
סבא ואבא מניחים מזוזה בעסק החדש
החיים בתוניס

סבא מאיר מספר על עלייתו לארץ:

"אני נולדתי בתאריך 9.6.1929.  נולדתי בתוניס, שם היינו מדברים בשפה ערבית וצרפתית. המנהגים שלנו היו אותו הדבר כמו המנהגים של כל היהודים, לא היינו שונים מאף אחד, התפרנסנו ממסחר.

בגלל כיבוש הנאצים ברחנו לאלגיר, היו לנו שכנים יהודים והיינו איתם בקשר טוב, גם עם הצרפתים היינו בקשר טוב. לא היו לנו קשיים ממשיים אך היינו בטוחים שלא אהבו אותנו. כאשר הערבים נלחמו על חירותם, שתיהיה ארץ ערבייה אז החלטנו לברוח.

העלייה לישראל באנייה "תיאודור הרצל"

האנייה "תיאודור הרצל", "הייתה אניית מעפילים שאירגן המוסד לעליה ב'. נקראה על שמו של המנהיג הציוני בנימין זאב הרצל. המוסד לעליה ב', רכש את האנייה ("Guardian" בשמה המקורי), עשויית ברזל ובעלת שני סיפונים, בארצות הברית, באמצעות חברת יונייטד פרוט (.United Fruit Co), ששימשה לכיסוי לרכישת ספינות להעפלה. האנייה נרשמה תחת דגל הונדורס, בנמל פוארטו קורטז. לבולשת הבריטית נודע על האונייה, כאשר הגיעה לנמל מרסיי ומטרת הפלגה. על הכנתה להפלגת העפלה הופקדו המלווים גדעון שוחט (גדע), אריה ויצמן ומוקה לימון, וכן נחום כרמלי, שהיה אז בצרפת ולצדם צוות מקומיים שעסקו בעבודות הטכניות".

עלינו לארץ האנייה ושמה "הרצל", קודם טסנו לטוניס לאחר מכן לצרפת לעיר מרסיי ומצרפת ישר לעיר חיפה. בישראל, התחלתי את חיי בבאר שבע, היה קשה מאוד לכולם אך בעיקר לנו – העולים החדשים. הצבא עשר מעט מאוד מהבחינה הכלכלית, כדי שנוכל להתקיים. אני הייתי בצבא ואימי קיבלה מעט מאוד כסף מהם כדי לחיות. השתתפתי במלחמת סיני, ששת הימים, יום הכיפורים ועוד מבצעים.

סבתא רבתא שלך, רחל, אמא שלי הייתה אמא טובה ורחמנית מאוד כלפי ילדיה וכלפי חוץ.היא נפטרה לפני 43 שנים. באותה השנה שנולדה אמא שלך,שבועים בערך אחרי שאמא שלי נפטרה אמא שלך נולדה, ועל כן שמה השני נקרא רחל.

סבא רבא שלך, עומני, אבא שלי היה אבא טוב ובמלחמת העולם השנייה הוא סבל מאוד עם המשפחה בגלל ההפצצות. אנחנו ברחנו לאלגיר והוא היה מאוד מיואש לאחר שחזרנו משם כי כל הרכוש שהשארנו נגנב ונבזז. מרוב צער לאחר שגילה שכל רכושו נגנב חלה ונפטר. הוא נפטר לפני 74 שנים, כאשר הייתי בן 13.

אני וסבא מאיר מברכים על שולחן השבת

%d7%a9%d7%97%d7%a8-%d7%a7%d7%a8%d7%a2%d7%99-1

הזוית האישית

סבא רבא שלי ז"ל נפטר לפני 74 שנים, כשסבא שלי היה רק בן 13. יהי זכרו מבורך.

מילון

רול
ממזר

תיאודור הרצל - אנייה
המוסד לעליה ב', רכש את האונייה ("Guardian" בשמה המקורי), עשויית ברזל ובעלת שני סיפונים, בארצות הברית, באמצעות חברת יונייטד פרוט (.United Fruit Co), ששימשה לכיסוי לרכישת ספינות להעפלה. האונייה נרשמה תחת דגל הונדורס, בנמל פוארטו קורטז. לבולשת הבריטית נודע על האונייה, כאשר הגיעה לנמל מרסיי ומטרת הפלגה. על הכנתה להפלגת העפלה הופקדו המלווים גדעון שוחט (גדע), אריה ויצמן ומוקה לימון, וכן נחום כרמלי, שהיה אז בצרפת ולצדם צוות מקומיים שעסקו בעבודות הטכניות.

ציטוטים

”ה ישמור לי עליך“

הקשר הרב דורי