מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העליה הגדולה מהונגריה

אני וסבא במפגש הראשון
סבא שהיה קטן
סיפור יצאתי מהונגריה ועליתי לישראל

נולדתי בשנת 1951בהונגריה, לאב שהיה מורה ורב אברהם פרידמן ולאם רבקה שהיתה עקרת בית ולאח בן 3 בשם יעקב. אבי היה רב ומורה בקהילה היהודית בדברצן. בשנת 1956 פרץ מרד בהונגריה נגד הקומוניסטים והרוסים פלשו להונגריה. מכיון שאבי היה פעיל בקהילה היהודית נאלצנו לברוח מהבית ועברנו לגור אצל חבר של אבא שלי, גוי רופא שיניים, וכך בגלל המצב התגבשה החלטה של עליה לארץ ישראל.

הרופא השיניים שגרנו אצלו אירגן לנו מורה דרך שיעביר אותנו לאוסטריה שהיא מדינה שכנה להונגריה. כך ערב אחד התארגנו עם מורה הדרך על מנת לצאת לדרך לכיון אוסטריה. אני שהייתי ילד קטן לקחו אותי בתוך תרמיל גב וכך יצאנו לדרך. באמצע הדרך תפסו אותנו אנשים שהיו לבושים במדי הצבא ההונגרי ולקחו מאיתנו את כל הדברי הערך וכל התיקים שהיו ברשותנו. למזלנו שחררו אותנו וכך לפנות בוקר הגענו לאוסטריה ומשם למחרת ברכבת נסענו לאיטליה.

באיטליה אבי הכיר את אנשי הסוכנות היהודית והם ביקשו ממנו שיישאר במקום כדי לעזור להם לעלות את היהודים שמגיעים מהונגריה לישראל. אבי ידע עברית וגם הונגרית כך שהיה קל לו ליצור את הקשר בין היהודים לאנשי הסוכנות. לאחר חצי שנה של שהות באיטליה אבי החליט שאנחנו עולים לארץ עלינו על אונייה שנקראת ארצה. ויצאנו לדרך, לאחר שייט של יומים כבו המנועים של האוניה היתה בעיה גדולה כיון שהמשאבות ששואבות את המים אשר חדרו לאוניה לא עבדו כך שנוצרה סכנת טביעה לאוניה. למזלנו לאחר כ – 24 שעות הצליחו צוות האוניה להפעיל את המנועים. לאחר מספר רב של תלאות שהיו בדרך הגענו סוף סוף לנמל חיפה בחודש ינואר 1957.

נשלחנו למושב שנקרא קוממיות שם התחלתי ללמוד בבית הספר ואבי שימש כמשגיח במאפיית מצות לאחר חצי שנה עברנו ליישוב שנקרא זרנוגה, כיום קריית משה, שם אבי שימש כמורה לאחר שנתיים עברנו למושב בית גמליאל שם המשכתי את לימודי בבית הספר ואבי שימש כמורה בבית הספר. סימתי את לימודי בית הספר היסודי במושב בית גמליאל והמשכתי את לימודי בית ספר התיכון בגבעת ושינגטון לאחר סיום בית הספר התיכון התגיסתי לצה"ל.

20170119_124330_hdr

הזוית האישית

סבא ארוין משתתף בתכנית הקשר הרב בדורי יחד עם עמרי סגל ועידן בסון ומספר להם את סיפור עלייתו לישאל.

מילון

בולמוזירוש
עיר בהונגריה

ציטוטים

”אם אין אני לי מי לי“

הקשר הרב דורי