מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

העבירו אותנו למשפחות "מאמצות"

אלי ועמית
אני עם קבוצת העולים ממצרים
עליית משפחת כהן ממצרים לארץ ישראל

נולדתי במצרים בשנת 1943.
כאשר הייתי בן 5 בארץ ישראל התחילה מלחמת השחרור.  באותה התקופה, יהודי מצרים סבלו מההצקות של המוסלמים ולכן הוריי החליטו לעלות לארץ ישראל.
בעזרת פעילי הסוכנות היהודית, הגענו לאיטליה כי לא ניתן היה לעלות ישירות לארץ ישראל. שהינו באיטליה כשלושה חודשים עם כל קבוצת העולים איתם יצאנו ממצרים. כעבור מספר שבועות, כשהתאפשר לסוכנות להעלות אותנו לארץ, עלינו עם אחת האניות.
 
הגענו לחיפה בשנת 1949. אחרי כל הרישומים, הסיעו אותנו לפרדס חנה, שם שיכנו אותנו במתחם של מחנה צבאי אנגלי שיצא משימוש לאחר עזיבת האנגלים בסיום תקופת המנדט. אחרי תקופה של כמה חודשים, העבירו אותנו  למושבה הרצליה. למאהל שהקימו לעולים  (שכונת יד התשעה של היום). בתקופת המגורים שלנו במעברת "שביב" ("שובקי") ירד בחורף הראשון שלנו שלג.
 
בעקבות התנאים הקשים במעברה, מוסדות המדינה, אספו אותנו הילדים והעבירו אותנו למשפחות "מאמצות" לתקופה של חצי שנה. משפחות רבות רצו לעזור ולסייע ואני הגעתי למשפחת וייס ברחוב יוחנן הסנדלר בתל אביב. למשפחה זו לא היו ילדים.
 
אחרי חצי שנה, חזרתי להורי בהרצליה שעדיין התגוררו במעברה. לאחר שש שנים, הורי רכשו דירת חדר וחצי בשכונת נווה עמל, בסיוע דודי מארצות הברית. גרנו שבע נפשות בדירה זו.
מאז ועד היום אני מתגורר בהרצליה.
 
העשרה
יהדות מצרים : "ב-30 במאי 1948 הודיעה הממשלה שתפקיע את רכושו של כל מצרי אם מעשיו מסכנים את ביטחון המדינה. בדרך כלל החוק כוון נגד יהודים שהואשמו באופן גורף בתמיכה בציונות. מאות חברות ובתי מסחר של יהודים הופקעו וחברות אחרות הושמו תחת פיקוח. בנוסף נאסר על יהודים להתאסף וארגונים יהודיים חויבו למסור את שמותיהם וכתובותיהם של חבריהם. יהודים שנודעו בפעילותם למען הציונות סבלו מהתנכלויות, מאסרים, וגירוש."
תשע"ה

מילון

יהדות מצרים
ב-30 במאי 1948 הודיעה הממשלה שתפקיע את רכושו של כל מצרי אם מעשיו מסכנים את ביטחון המדינה. בדרך כלל החוק כוון נגד יהודים שהואשמו באופן גורף בתמיכה בציונות. מאות חברות ובתי מסחר של יהודים הופקעו וחברות אחרות הושמו תחת פיקוח. בנוסף נאסר על יהודים להתאסף וארגונים יהודיים חויבו למסור את שמותיהם וכתובותיהם של חבריהם. יהודים שנודעו בפעילותם למען הציונות סבלו מהתנכלויות, מאסרים, וגירוש.

מאהל
מחנה אוהלים

ציטוטים

”"יהודי מצרים סבלו מההצקות של המוסלמים "“

הקשר הרב דורי