מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסכם ההשתלמות של סבתא שרה עם הקיבוץ

סבתא שרה עופרי ויערה
סבתא שרה בילדותה בקיבוץ
סבתא יוצאת ללימודים

הסכם הלימודים של סבתא שרה עם הקיבוץ 1967

בקיבוץ, פעם היה נהוג שמי שרצה ללמוד ולצאת ללימודים, היה צריך לקבל את אישור הקיבוץ. "היית צריך אישור של האסיפה הכללית בקיבוץ. אחריי דיון עם המזכירות היה צריך להגיע להסכם בין המתלמד לקיבוץ. פעם הייתה החלטה, שהקיבוץ מתחייב תוך כדי תקופת השתלמות מסוימת לכסות את כל ההוצאות של הלימודים. הוצאות ההשתלמות כללו לרבות שירותים שכיסו את כל ההוצאות".

 הצלחנו למצוא את ההסכם המקורי שנחתם בין קיבוץ מסריק לסבתא שרה:

"כפר מסריק מסכים בזאת שהמשתלם ישתלם במקצוע…."

 תמונה 1

"הלימודים שלי התקיימו בפנימייה של ויצו בנתניה. אני למדתי שנתיים בתחום התפירה העילית. לאחר מכן היו לי בחינות ואני למדתי לפי הסכם הקיבוץ."

אחרי הלימודים סבתא התחילה לעבוד ב"סלון" בכפר מסריק ולאחר מכן עברה למתפרה ושם עבדה כ 5-6 שנים. כך רכשה לה מקצוע לחיים והיא מודה שהלימודים אפשרו לה ללמוד את נושא התפירה וזה נותן לה כוח וכיוון לחיים עד היום.

העשרה

כפר מסריק: "כפר מסריק (כְּפַר מַסָּרִיק) הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר".

ויצו: "ויצו (wizo  ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, women's international zionist organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם. ויצו הקימה, או השתתפה בהקמת, בית הספר החקלאי בנהלל, בית הספר החקלאי עיינות, בית הספר ויצו גן ונוף בפתח-תקווה, כפר הנוער ויצו ניר העמק סמוך לעפולה, בתי ספר מקצועיים בחיפה וברחובות, בתי ספר למטפלות בצמוד לבתי התינוקות בירושלים ובתל אביב, וכפר הנוער הדסים. חוות חקלאיות הוקמו במשותף עם מועצת הפועלות. שיעורי בישול נערכו לנשים עירוניות, וגם למבשלות ומחסנאיות מהקיבוצים".

תשע"ו

מילון

כפר מסריק
כפר מסריק (כְּפַר מַסָּרִיק) הוא קיבוץ מתנועת הקיבוץ הארצי בגליל המערבי הנמצא בשפלת עכו, ליד נחל נעמן. הקיבוץ, שהוקם בשנת 1940, נקרא על שמו של הנשיא הראשון של צ'כוסלובקיה, תומאס מסריק. הקרקע נרכשה על ידי קק"ל בשנות ה-30 של המאה ה-20. שייך למועצה אזורית מטה אשר.

ויצו
ויצו (wizo ראשי תיבות באנגלית של ארגון נשים ציוני בינלאומי, women's international zionist organization) הוא ארגון נשים יהודיות בישראל ובעולם. ויצו הקימה, או השתתפה בהקמת, בית הספר החקלאי בנהלל, בית הספר החקלאי עיינות, בית הספר ויצו גן ונוף בפתח-תקווה, כפר הנוער ויצו ניר העמק סמוך לעפולה, בתי ספר מקצועיים בחיפה וברחובות, בתי ספר למטפלות בצמוד לבתי התינוקות בירושלים ובתל אביב, וכפר הנוער הדסים. חוות חקלאיות הוקמו במשותף עם מועצת הפועלות. שיעורי בישול נערכו לנשים עירוניות, וגם למבשלות ומחסנאיות מהקיבוצים.

ציטוטים

”הלימודים אפשרו לה ללמוד את נושא התפירה וזה נותן לה כוח וכיוון לחיים עד היום.“

הקשר הרב דורי