מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבתא קלריס

סבתא קלריס עם מיה בת שנה
סבתא קלריס בגיל שנתיים
העליה מברזיל לישראל כמעשה ציוני

הנכדה מיה מביאה את סיפור ההגשמה הציונית של סבתא קלריס

אספר לכם את הסיפור ששמעתי מסבתא שלי, כיצד המעשה שעשתה בעקבות החינוך שקיבלה בבית ובתנועת נוער, עשוי להיות דוגמה טובה להגשמת הרעיון הציוני: רעיון הדוגל במדינת היהודים בארץ ישראל.

 סבתא קלריס מספרת:

"נולדתי בעיר ריו-דה-ז'נירו שבברזיל, בת יחידה להורים יהודיים. אמא אוגניה (ג'ני) פרלמן שנולדה בברזיל ואבא דוד אקסלרוד, שהגיע לברזיל לבדו מרוסיה כשהיה בן 17. אבא שלי נולד בעיר סורוקה ברוסיה (היום היא במולדובה), להוריו פסיה ואשר אקסלרוד והיו לו 2 אחים.

ההורים של אמא שלי – מרדכי פרלמן וסבינה קאופמן, נולדו ברוסיה והיגרו לברזיל, שם הקימו את משפחתם. לאמא שלי היו שתי אחיות ושלושה אחים.

למדתי עד החטיבה בבתי ספר יהודיים "אליעזר שטיינברג" ו"אברהם ליסין" (כותבים גם "ליאסין"), שם לימדו אותנו גם עברית וגם יידיש. בנוסף, השתייכתי לתנועת נוער "השומר הצעיר" ואבא שלי היה חבר במפלגת מפ"ם בברזיל שדגלה ברעיון הציוני שהגשמתו היא התיישבות היהודים בארץ ישראל והקמת מדינת ישראל.

בהתאם לחינוך שקיבלתי בבית ובשומר הצעיר, החלטתי בשנת 1971 בהיותי בגיל 22, שאני עולה לישראל. במסגרת סידורי עלייתי ארצה עוד בהיותי בברזיל ביקשתי, שכשאעלה ארצה, אלמד עברית באולפן בקיבוץ של "השומר הצעיר". כך הגעתי לקיבוץ גן שמואל אשר בו הכרתי את מי שהיום בעלי – יעקב בן זאב.

קיבוץ גן שמואל ( צילום דר' אבישי טייכר, מתוך אתר פיקיויקי)

800px-pikiwiki_israel_33334_kibbutz_gan_shmuel

בכל שנות ילדותי ונעוריי, למרות האווירה היהודית חלוצית בבית והחברים היהודיים של ההורים שלי שעלו לישראל, אמא שלי שהייתה קשורה מאוד למשפחתה, לא רצתה כל השנים להתרחק ממשפחתה, לעזוב את ברזיל ולעלות לישראל.

בהחלטתי שלי לעלות ארצה ובהיותי בת יחידה, לא הותרתי להוריי ברירה וגרמתי למעשה לאמי לעזוב את כל משפחתה בברזיל ולעלות לישראל כ-3 חודשים אחריי. בזה למעשה הגשמתי בעצמי את הרעיון הציוני וגרמתי גם להוריי להגשימו. הקמתי יחד עם יעקב משפחה לתפארת: נולדו לנו שלושה ילדים – אייל, שחר (אבא של מיה ושל יהלי) ואוריינה ויש לנו שבעה נכדים נפלאים.

הזוית האישית

מיה בן זאבז: סיפורה הציוני של סבתא שלי קלריס – אמא של אבא שלי שחר, שממנו אני מקווה להמשיך וללמוד גם על סיפורה הציוני של סבתא מיכל ומשפחתה (אמה של כרמית – אמא שלי).

סבתא קלריס: זוהי חוויה ייחודית, אשר מקרבת בין הדורות, מעשירה את המספר בהשארת מורשתו למשפחתו ולשאר הציבור ומעשירה את התלמיד בסיפורי העבר של משפחתו ומקורותיה.

מילון

ציונות
ציונות משמעותה הגשמת חזון מדינה יהודית בארץ ישראל

ציטוטים

”בהחלטתי שלי לעלות ארצה הגשמתי בעצמי את הרעיון הציוני וגרמתי גם להוריי להגשימו. “

הקשר הרב דורי