מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא מרים מגיעה מטורקיה לישראל

אני אחי וסבתא שלי בקבלת ספר תורה של אחי
תמונה של קריית ים בשנות החמישים
קורות חייה של סבתי החל מילדותה ועד הקמת משפחתה

שמה של סבתי מרים היה בילדותה טובי ולאחר החתונה שינתה את שמה למרים כהן. שם החיבה בילדותה היה מרי.

סבתי נולדה בטורקיה בעיר בורסה, בתאריך 9.9.1938 ובגיל 11 בשנת 1950 היא ומשפחתה עלו לארץ.

סבתי זוכרת שהם עלו לארץ בדיוק לאחר מלחמת השחרור. הם הפליגו באניית מסע צפופה מאיסטנבול לישראל. בה ישנו על מזרנים, וקיבלו ארוניות בהן שמו בגדים. כשהתחילה המלחמה הייתה אנטישמיות נגד היהודים. לאבא שלה הייתה מתפרה הוא היה חיט.

באחד הלילות באו השוטרים הטורקים פרצו למתפרה ולקחו הכל. אביה לקח את זה ממש קשה, ונהיה חולה, כמה חודשים לאחר מכן הוא נפטר ונשארנו אני ואחותה יתומות מאב יחד עם אמא. אחותה רבקה הייתה בת שנה וחצי וסבתי הייתה בת 3. אמא שלה נאלצה לפרנס אותן לבד. גם היא הייתה תופרת. הן עברו לגור עם דוד שלה בבית דודה והיו לו שתי בנות. הן שטו בספינה לבית הספר, הלכו לבית ספר יהודי.

כאמור, בשנת 1950 סבתי ומשפחתה עלו לארץ, בארץ באו מהסוכנות היהודית ופיזרו אותם במקומות שונים. לקחו אותם לפרדס חנה לבית העולים. שם הם גרו באוהל עם כמה משפחות במשך חצי שנה. זה היה בשנת החמישים – השנה שבה ירד השלג הראשון בכל הארץ. דודה עבר עם בנותיו לכפר לבית, ולסבתי נתנו דירה עם חדר אחד, שירותים אחד, מקלחת אחת, מטבחון קטן בקריית ים.  בבית ספר סבתי למדה עברית. אחר כך אמא שלה הכירה איש שהיה גם אלמן והם התחתנו. הייתה לו בת. כולם גרו בחדר אחד. מאוחר יותר נולדה להם ילדה – סימה.

בגיל 18 הכירו לסבתי את סבא. בגיל 19 הם התחתנו. בילדות לא היו להם משחקים מיוחדים, היו להם הרבה חברות ויחד הם שיחקו בחצר. לסבתי היה חבר. כשהכירו לה את סבא, בהתחלה היא לא התלהבה ממנו, אבל הוא חיזר אחריה. היה לו אופנוע סירה. הם היו נפגשים עם חברים, רוקדים ושמחים. הילדות לא הייתה נוצצת מכיוון שאימא שלה עבדה מאוד קשה כדי לפרנס אותן, לא היה להן כסף, אבל החיים שלהן היו מאוד שמחים. בגיל 12 היא חגגה את בת המצווה באוהל. לא היה כסף לקנות מצרכים הכל היה קצוב. היה אפשר לקנות 10 ביצים ו – 10 לחמניות. להכנת עוגת בת המצווה הקצו כמות ביצים גדולה מהרגיל

הזוית האישית

עמית הרמן: הייתי רוצה לאחל לסבתא שלי שתמשיך להיות כמו שהיא ותמשיך להיות בריאה וחזקה אוהבת עד השמיים וחזרה

מילון

לפרנס
לעבוד לצורכי מחייה

ציטוטים

”"הילדות לא הייתה נוצצת.... אבל היינו שמחים".“

הקשר הרב דורי