מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא צביקה – קריית חיים

אני וסבא
תמונה מהעבר
קריית חיים תוכננה כשכונת פועלים בעמק זבולון

סבא צביקה צבר יליד 1945 נולד וגדל בקריית חיים, יישוב שעלה על הקרקע בשנת 1932 ונקרא על שם חיים ארלוזורוב, ממנהיגי היישוב שנרצח בשנת 1933. קריית חיים תוכננה כשכונת פועלים בעמק זבולון ונועדה לממש את הרעיון הסוציאלסטי ביישוב עירוני. הבתים נבנו בצורה אחידה על מגרשים של דונם ולכל בית היה משק עזר. התושבים היו כמעט כולם שכירים, חברי הסתדרות ולקריה הייתה צרכניה, אגודת מים וקן גדול של הנוער העובד והלומד (בו אף הדריכה חנה סנש).
 
סיוע בקליטת עולים חדשים
כשהייתי בבית הספר העממי, בכיתה ח', הייתה עליה גדולה ובקריית חיים שוכנו העולים במעברה בצריפים בפאתי הקריה. כל תלמיד בבית הספר, היה יכול להתנדב ו"לאמץ" ילד שעלה ולמד בבית הספר. תפקיד ה"מאמץ" היה לעשות שיעורי בית עם העולים החדשים, לעזור להם ללמוד עברית, לשחק איתם ולעזור להם להיקלט בארץ. אני "אימצתי" אח ואחות, עולים חדשים מרומניה. היינו נפגשים כל יום בביתי והייתי מכין איתם שיעורי בית ולומד איתם עברית. את הילד, שהיה גדול יותר "לימדתי" גם כמה דברים שנראו לי לא פחות חשובים. כך למשל נהגנו ללכת לדיונות, לשחק שם מחבואים בין השיחים ולאכול תאנים, או מעבר לדיונות לקטוף סברסים. היינו קוטפים את הסברסים עם קופסת שימורים מחוברת עם מסמר למקל ומוכרים אותם מקולפים ללא קוצים (שהיו נשארים תקועים בעורנו). כך גם לימדתי את האח על הרחיצה במגדל המים. מגדל המים של קרית חיים היה ליד ביתנו. היינו מטפסים בסולם ברזל שהיה מקובע בתוך הבטון בצד הפנימי של העמודים שהסתירו אותנו בעת הטיפוס. למעלה הייתה בריכת מים שכבר לא הייתה בשימוש לשתייה והיינו שוחים בה. 
 
 תמונה 1
מאוד שמחתי כשבסוף שנת הלימודים, שניהם נקלטו בהצלחה וקיבלו תעודות טובות. האח התקדם בהמשך ללימודים גבוהים והיה מהנדס מצליח ברפא"ל שרבים מעובדיה היו בני קרית חיים. לימים התחתן האח עם מי שהייתה בהמשך הגננת של אמא של אביגיל ושל דוד שלה.
תשע"ו

מילון

צבר
כינוי ליליד הארץ

משק עזר
משק קטן (בקריית חיים של דונם אחד) השייך ליחידת דיור אחת והמיועד לעיבוד חקלאי מצומצם. כולל בדרך כלל עצי פרי, גינת ירק ועופות. בקריית חיים נועד לסייע לעובדים השכירים במשק הבית ובפרנסתו

סוציאליזם
אידיאולוגיה המקדמת שיוויון בין בני האדם

בית ספר עממי
כך נקרא בית הספר היסודי בו למדו תלמידי כיתות א עד ח

מעברה
יישוב קליטה זמני לעולים חדשים

רפא"ל
רשות לפיתוח אמצעי לחימה

ציטוטים

”מדור לדור“

הקשר הרב דורי