מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא אליהו בן 92

סבא אליהו והנכד עינב
אני בגיל 15, בהתנדבותי להגנה
שיקרנו בגיל, כי ניתן היה להתנדב רק מגיל 18

ילדותי
בהיותי בן שנתיים וחצי התייתמתי מאמא שלי ואומצתי על ידי דודתי- אחות אבי עד גיל 14
דודתי שאימצה אותי

דודתי שאימצה אותי

 

אני באמצע עם אבי ואחותי בשנת 1927

אני באמצע עם אבי ואחותי בשנת 1927
 
גרנו בשכונת מחנה יוסף, ליד יפו. למדתי בבית הספר שנקרא "תלמוד תורה לתימנים" מגיל 6 עד גיל 14.
למדנו חשבון, אנגלית, תורה וגמרא.
 

תעודה מכיתה ב'

תעודה מכיתה ב'
 
בגיל 14 עד 15 למדתי בתיכון ריאלי "תחכמוני" בתל אביב. הייתה קריאה להתנדב לעזרת בשמירת הישובים  ולכן התנדבתי לשורות ההגנה לפי בקשת המוסדות הלאומיים וצורפתי לחיל השדה שנקרא חי"ש. במשך שנתיים גויסתי למשטרת הישובים העבריים, שוב לפי בקשת מנהיגי הישוב בתקופה ההיא. ההתנדבות שלי התרחשה כשהייתי בן 14 וחצי. שיקרנו בגיל, כי ניתן היה להתנדב רק מגיל 18, אך היה לנו מראה חסון. התנדבתי מטעם הנוער העובד לעזרת ישובים בארץ בין השנים 1936 עד 1938 לרגל הפרעות שהיו בתקופה ההיא.
 
בחורף 1938 התנדבתי להגנת הישובים מטעם ארגון ההגנה. עברתי קורס של שבועיים בגבעת עדה. בקורס עברנו אימוני שדה. משנת 1941 ועד 1946 התנדבתי לצבא הבריטי עד גמר מלחמת העולם השנייה
 
בצעירותי
משנת 1946 עד 1952 הייתי נהג משאית ומשנת 1952 עד 1990 הייתי חקלאי ועסקתי 25 שנים בענף הרפת. לאחר תקופה זו הייתי כורם של ענבי יין וזיתים. בהיותי ברמות נפתלי הייתי נהג משאית והובלתי אספקה מחיפה לרמות נפתלי. בתקופה ההיא לא היו משאיות חדישות וחזקות. תוך כדי נסיעה ליד כרמיאל נשברו הברגים שהחזיקו את הגלגלים האחוריים וכתוצאה מכך התגלגלנו אל הואדי. למזלנו לא התהפכנו, כי היה לי נהג עוזר. זה היה בסביבות השעה עשר בלילה. ירדנו לחפש את הגלגלים. לאחר שעתיים מצאנו אותם, כי הייתה עשבייה והיא הקשתה על החיפוש. עסקנו בתיקונים במשך כל הלילה והגענו בשלום לרמות נפתלי.
 
התיישבות
בסוף שנת 1946 עליתי להתיישבות עם קבוצה של חיילים משוחררים שהתארגנה לפני השחרור מהצבא הבריטי לרמות נפתלי. בשנת 1952 עזבתי את רמות נפתלי ועברתי למושב כפר טרומן ומאז ועד היום אני גר בכפר טרומן.  בתקופה שבין חלוקת ארץ ישראל לשתי מדינות – ישראל ופלשתין הובלנו אספקה וציוד מהעיר חיפה לרמות נפתלי. לפני הכניסה  לחיפה היה מחסום של חיילים מהצבא הבריטי שערכו חיפושים במכוניות שנכנסו אל העיר. היו ברשותי  אקדח ושני רימוני יד שהיו בתא הנהג. החייל הבריטי שאל אותי."מה זה הנשק הזה?" עניתי לו שאני חייל בהגנה והנשק הוא להגנה עצמית כי אני נוסע בדרכים מסוכנות ודרך כפרים ערביים. הוא הביט בי במבט מאשים  ואני החזרתי לו מבט חצוף. הוא אפשר לי להמשיך בנסיעתי. היה לי מזל גדול.
 
משפחתי
 
התחתנתי לראשונה בשנת 1947. בני בכורי נולד בינואר 1948. התחתנתי פעם שנייה בשנת 1950 עם ויולט ברמות נפתלי
 
חתונה עם ויולט

 
חתונה עם ויולט
 
בני בכורי גדל ברמות נפתלי, ולאחר מכן בשנת 51 עברנו לגור בכפר טרומן. הוא התחתן עם שוויצרית שהתנדבה בארץ. נולדו לו חמישה בנים, לאחר מכן הוא התגרש והיא חזרה לשוויץ עם חמשת ילדיהם. כיום יש לי שני נינים החיים בשוויץ. בתי תמר, אמו של עינב  נולדה בשנת 1965. 

קישור לסרטון של עינב וסבא אליהו עוזרי – סרטון משפחתי שהכינו סבא אליהו והנכד עינב יחד בתכנית

העשרה
"ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. הארגון הוקם ב-1920 ופעל עד להקמת המדינה ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל". ויקיפדיה
 
תכנית הקשר רב דורי 

מורה מובילת תכנית ליאת כהן

תשע"ו

מילון

ארגון ההגנה
ארגון ההגנה היה הארגון הצבאי הגדול והמרכזי של היישוב היהודי והתנועה הציונית בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה למעשה את התשתית להקמת צבא ההגנה לישראל עם הקמת המדינה. הארגון הוקם ב-1920 ופעל עד להקמת המדינה ובשלהי מאי 1948 הפך הארגון לצה"ל.

להיטמע
להתערב בתוך קבוצה הזרה לך.

להגר
לעבור ממדינה למדינה.

ציטוטים

”לך בדרך הישר“

”שיקרנו בגיל, כי ניתן היה להתנדב רק מגיל 18“

הקשר הרב דורי