מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של סבא איסר אלדר

סבא איסר וטל
יום הנישואין של סבא 1959
עלייה לארץ ישראל

נולדתי בגרמניה כשהנאצים כבר שלטו והגבילו את אורח החיים של היהודים. היות והיה לי אח גדול בארץ הוא שלח לנו סרטיפיקטים ( אישורים) שנוכל להגיע לארץ ישראל. אבא שלי חשב שההגבלות של הנאצים יעברו ולכן הוא לא מיהר לעזוב את גרמניה. אמא שלי היתה יותר תקיפה ולכן היא דרשה מימנו לעזוב את גרמניה מיד, היות וההגבלות כלפי היהודים בגרמניה הלכו והחמירו. היא אמרה לאבא שלי "אני לוקחת את הילדים ועולה לארץ ישראל אתה רוצה תבוא, אתה לא רוצה, תישאר בגרמניה ותבוא מתי שאתה רוצה. אני צריכה להציל את המשפחה שלי". כך אבא שלי הצטרף לנסיעה וכך הגענו לאוניה שחיכתה בנמל באיטליה בדיוק כשמלאה לי שנה, ואחרי מספר ימים הגענו לארץ ישראל בנמל יפו.
 
מסיבת סיום לאחר מלחמת קדש 1956
תמונה 1
 
 
חורבות מנשיה אחרי שחרור יפו- 1948
תמונה 2 
הסוסה והעגלה
 
הסבא  של אבא שלי היה חקלאי במזכרת בתיה. לסבא היתה סוסה שהיו רותמים אותה לעגלה וזה שימש לסבא כאמצעי תחבורה. יום אחד סבא יצא עם הסוסה והעגלה לפרדס, שם הוא  לא הרגיש טוב והתעלף. הסוסה כשהיא ראתה את המקרה דהרה לבדה חזרה הביתה וסבתא כשהיא ראתה שהסוסה באה לבד הבינה שקרה לסבא משהו, היא היתישבה על העגלה והסוסה הביאה אותה לפרדס ולסבא ששכב שם. ככה הסוסה הצילה את חיי סבא.
 
תמונה 3
 
העשרה
נאציזם: "הנאציזם (קיצור של נאציונל-סוציאליזם, בגרמנית: Nationalsozialismus או בקיצור Nazismus) הוא כינוי לאידאולוגיה גזענית-לאומנית טוטליטרית שפיתחה המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית (הנאצית) בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני, כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" (במיוחד יהודים וצוענים), לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים".
 
בית ספר "ניצנים", שהםמורה מובילת תכנית טל נימניינואר 2016, תשע"ו

מילון

נאצים
תנועה קיצונית ששלטה בגרמניה וגרמה למלחמת העולם השנייה ולשואה.

נאציזם
הנאציזם (קיצור של נאציונל-סוציאליזם, בגרמנית: Nationalsozialismus או בקיצור Nazismus) הוא כינוי לאידאולוגיה גזענית-לאומנית טוטליטרית שפיתחה המפלגה הנאציונל-סוציאליסטית (הנאצית) בגרמניה בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20. האידאולוגיה הנאצית דגלה במשטר טוטליטרי-לאומני, כללה השקפה גזענית בדבר עליונותם של "גזעים" אנושיים מסוימים על פני אחרים, ודגלה בדיכוי והשמדה של בני אדם המשתייכים ל"גזעים נחותים" (במיוחד יהודים וצוענים), לעומת שמירת ה"טוהר" של "הגזעים העליונים",

ציטוטים

”עם מבוגרים צריך לדבר יותר לאט ויותר ברור!“

הקשר הרב דורי