מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור של טלי דודזון

אני ונכדי אילון
למדתי בגימנסיה העברית
כבר 36 שנה אני מתרגמת סרטים לטלוויזיה.

דודזון לבית נוימן נולדתי בתאריך 6.6.43 בחיפה להורי לבנונה וצבי.

אמי נולדה בצפת בשנת 1918. אביה היה רופא ידוע בגליל ואביו היה דוד שו"ב שעלה לארץ בסוף המאה ה- 19, והיה ראש קבוצת המייסדים של ראש פינה ומשמר הירדן. אמי למדה בבית הספר הריאלי בחיפה והתגוררה שם בפנימייה מאחר שהיא התגוררה בטבריה ולא יכלה לחזור כל יום הביתה אלה רק בסופי שבוע. גם אמי החלה ללמוד רפואה בז'נבה, אבל אחרי פרוץ מלחמת העולם השנייה, הוריה לא איפשרו לה לחזור לאירופה.
אבי עלה לארץ מגרמניה בהיותו בן 12. אביו היה בעל חנות טבק בעיירה גלדבק. בוקר אחד הוא יצא לפתוח את החנות, ומעליה היה כתוב "יודן אראוס" (יהודים החוצה) הוא שב לביתו והודיע לסבתי אלה, שמוכרים את כל הרכוש, ואת שני הילדים הקטנים ונוסעים לפלסטינה. אבי שגם הוא יליד 1918 התגורר בחיפה סיים את בית הספר הריאלי ולאחר מכן למד גם הוא רפואה בז'נבה ופריז עד פרוץ מלחמת העולם השנייה ואז מאחר שלא היה יכול לחזור לאירופה, הוא סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת ביירות. הוא קיבל עבודה בהדסה ירושלים.
כשהייתי בת חצי שנה עלינו לירושלים. גדלתי בירושלים קטנה שלפני מלחמת ששת הימים, עברתי את שנות מלחמת השחרור שם בירושלים הנצורה, אבי היה עסוק בבית החולים ובליווי שיירות להר הצופים, ואמי גידלה אותי ואת אחי הקטן ממני ב- 4 שנים. (אחי הוא פרופסור מנהל המחלקה לכירורגיה פלסטית בירושלים, התפקיד שמילא אבי, פרופסור צבי נוימן עד יום מותו בגיל 60) אני זוכרת את התנאים הקשים בזמן המלחמה, את ההפצצות על ירושלים, את המצור, אבל למרות זאת הייתה לי ילדות מאושרת.
למדתי בגימנסיה העברית ירושלים עד סוף התיכון, הייתי בתנועת הצופים, הדרכתי שם. סיימתי תיכון התגייסתי לצבא ושרתתי שנתיים בפרקליטות חיל האוויר. באוניברסיטה למדתי אנגלית וצרפתית, שם הכרתי את אמיר דודזון שהיה לבעלי, אבי ארבעת ילדיי.
גימנסיה העברית ירושלים – ויקיפדיה
תמונה 1
בעלי אמיר ז"ל 
לצערי הוא נפטר בגיל צעיר בן 60 ולא זכה להכיר את עשרת נכדיו. הוא נולד בתל אביב להורים שעלו מפולין לפני מלחמת העולם השנייה, בני המשפחה של אביו אליעזר שלא עלו ארצה נספו בשואה. אמיר אהב את הים מגיל צעיר ביותר היה מבלה שם יותר ממה שבילה בבית הספר, בגיל 13 הוא נרשם לבית הספר לקציני ים בעכו. את שרותו הצבאי עשה כקצין החיל הים, היה מפקד סירת טורפדו.
שנה אחת עבד כקצין סיפון בצי הסוחר ולאחר מכן החל את לימודיו באוניברסיטה, הוא בעל תואר שני בכלכלה, והיה יושב ראש התאחדות הסטודנטים, (סגנו היה ראש ממשלת ישראל לשעבר אהוד אולמרט). מרבית שנותיו הוא היה מנכ"ל העיתון מעריב, הוא היה פעילו מאוד בספורט, ובמשך שנתיים היה יושב ראש מכבי תל אביב בכדורגל.
אני הוכשרתי כמורה לאנגלית, ועשיתי הסבה למקצוע התרגום. כבר 36 שנה אני מתרגמת סרטים לטלוויזיה. אורי, אביו של אילון ונדב הוא בני הבכור, אחריו נולדה אלה שלה 3 ילדים: אוריה, אדר ותמרה, ואחרונות חביבות התאומות קרן שלה 2 ילדים: אמי ותום, ועדי שלה 3 ילדים: ארן, אסי ואבי.
כיום, אני עדיין עובדת בתרגום, 2 מבנותיי גרות (זמנית) בארצות הברית ושם יש לי 6 נכדים. לכן אני נוסעת פעמיים בשנה לבקר אותם. בארץ יש לי 4 נכדים אהובים ביותר, אנחנו מתראים הרבה, כל יום שישי בערב יש ארוחה חגיגית עם בני המשפחה ואורחים.
 תשע"ו
טלי תרמה סיפור נוסף למאגר המורשת בשנת 2023, לקריאתו לחצו על הקישור: שורשים, בית ומשפחה – טלי דודזון

מילון

יודן אראוס
יהודים החוצה

ציטוטים

”עברנו הרבה מלחמות אבל בסוף נצחנו!“

הקשר הרב דורי