מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור המדהים של עליית משפחת בטצייג

במהלך העלאת הסיפור
סבא בצעירותו
בריחתה של משפחת בטצייג מפולין והצלתם מהשואה

שמי אבי שביט, נשוי למרים ואנחנו סבתו וסבא של נכדינו המקסימים אור וסתיו פריצקי ואיתי ליאון, המתגוררים בישוב אלון ולומדים בכיתה ז'. בחרתי לספר את הסיפור המיוחד של סבתא וסבא שלי יצחק ויוכבד לבית בטצייג.

לסבא יצחק ולסבתא יוכבד ארבעה ילדים. ביניהם נחמה ז"ל, אמא שלי הם גרו בעיירה בלוניה שנמצאת ליד וורשה בפולין. לפרנסתם היה להם כל-בו גדול מאוד. סבתא יוכבד ניהלה את הכל-בו באופן שוטף. תפקידו של הסבא היה: קניין. מידי שבוע הוא נהג לנסוע לוורשה על מנת לרכוש את המוצרים לחנות הכל-בו.

בשנת 1935 החלו פוגרומים נגד היהודים בפולין. סבא יצחק שהיה ציוני החליט שהמשפחה חייבת לעלות ארצה סבתא יוכבד התנגדה. היא סברה שזהו גל עכור שיעבור מאליו סבא יצחק לא הסכים עמה והחל לתכנן בסודיות את הדרך בה יאלץ את הסבתא וכל המשפחה לעלות לארץ.

סבא יצחק- שעלה לארץ בלי ידיעת אשתו סבתא יוכבד, עם בנם בהצעיר אברהם

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-47

יום אחד, בדרכו אחת לשבוע, נסע לוורשה על מנת לקנות סחורות לבית המסחר שלהם. הוא ביקש את בנו הקטן אברהם שהיה בן 11 להלוות אליו, כעזרה בקניות. לעת ערב הסבתא רואה שבעלה סבא יצחק ובנה הקטן אברהם לא שבו מהקניות עברו עוד מספר ימים ואין זכר לסבא, לבן הקטן, רק לאחר כשלושה שבועות התקבל מברק בו מודיע הסבא שהוא ובנו נמצאים בארץ ישראל ואם הסבתא רוצה לבוא עליה למכור את בית המסחר ולהצטרף אליהם.

אכן כך הסבתא עשתה היא החלה במכירת הרכוש המשפחתי הסידורים ערכו כשנה ובשנת 1936 הסבתא ושלושת ילדיה הגיעו ארצה לקריית אתא. הסבא בשנה זו קנה בית, הכין מקום עבודה ובעצם במעשה אמיץ זה המשפחה ניצלה מהשואה, כשלוש שנים לאחר בואם ארצה פרצה מלחמת העולם השנייה רוב תושבי בלוניה נספו במהלך המלחמה.

סבתא יוכבד – אשתו של סבא יצחק, אמו של אברהם

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%9448

אברהם בטצייג נפל במלחמת העצמאות בשנת 1948

%d7%aa%d7%9e%d7%95%d7%a0%d7%94-49

הזוית האישית

אור וסתיו פריצקי איתי ליאון: נהנינו מאוד מהמפגשים עם סבא והכרנו אותו טוב יותר. התכנית הייתה מעניינת ומעשירה.

מילון

כל-בו
כלבו היא חנות קמעונאית המוכרת מגוון רחב של מוצרים, ללא קו מוצרים דומיננטי. לרוב ממוקמות חנויות הכלבו במתחמים גדולים, ולעתים אף מתפרסות על מספר קומות. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”"במעשה אמיץ זה המשפחה ניצלה מהשואה"“

הקשר הרב דורי