מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסיפור הבלתי נתפס

מאיר וחבריו הצעירים
פינת העבודה של מאיר
תשובה למטילי הספק בחובבות הרדיו

בהיותי חובב רדיו מאז שנת 1954, אני נתקל בהרמות גבה רבות, סימני שאלה ותהיות. אנשים סבורים שלתקשורת של חובבות רדיו אין מקום בעידן הנוכחי, עידן הכפר הגלובאלי, כאשר האינטרנט מחבר רחוקים ומקשר בין כל קצוות תבל. 

למרות התהיות הרבות ולמרות שגם אני יודע לגלוש ולדלות מידע מהרשת, אני סמוך ובטוח, שבחובבות הרדיו יש ייחוד, עניין ויכולות מקצועיות שונות שלא קיימות באינטרנט.

 
אני רואה בעיסוקי זה שיתוף עולמות בבחינת: ישן מול חדש. שילוב הרדיו והאינטרנט משלבים ידוע מול עלום ומפתיע. אני מתחבר לאינטרנט ואני יודע מי מולי. השם מופיע או הכינוי. בחיבור באמצעות הרדיו, אני שומע ורואה תדרים, אבל לא תמיד יודע אל מי אני מתחבר. אני מכיר חובבים קבועים בעולם ומזהה את קריאתם…
אלמלא חובבות הרדיו, לא הייתי מגיע למפגש אישי עם המלך חוסיין בארמונו בעקבה (סיפור שיסופר בנפרד) וגם הסיפורים הבאים לא יכולים היו להתרחש כלל או לפחות באותה צורה, אלמלא חובבות הרדיו שלי.
 
אלמלא חובבות הרדיו, מי יודע אם חיי בתי היו מתגלגלים לאן שהתגלגלו. ומעשים שהיו, כך היו:
 
ערב שבת, לפי שעון ישראל. בקנדה, עדיין לא נכנסה השבת. לפתע, נשמעת קריאה של חובב רדיו קנדי שאינו מוכר לי. כנהוג בין חובבי רדיו, שאלתי מאיפה הוא? ואכן, ענה לי שהוא מאוטווה, עיר הבירה של קנדה. ואני, הייתה לי בת דודה שהתאלמנה ונישאה מחדש ולא ידעתי מה שם משפחתה החדש. נותק הקשר. חובב רדיו מהעיר בה היא מתגוררת יכול להיות אמצעי מקשר. בדרך כל, בעיר ובה 150,000 תושבים, לא הייתי מצפה שחובב הרדיו יכיר דווקא את בת דודתי, אבל, מכיוון שהחובב מן העבר השני ברך אותי ב"גוט יומטיב", ברכת יום טוב של יום שישי, הבנתי שהוא מבני עמנו. שאלתי אותו אם הוא מכיר את בת דודתי ששמה פזי, שהיא מורה בבי"ס יהודי. סיפרתי לו שאבדו עקבותיה בגלל נישואיה השניים ואשמח לחדש קשרי עמה. השיב לי חובב הרדיו הקנדי, שאכן הוא מכיר אותה ושהוא היה הרב שחיתן אותה בשנית. בעקבות שיחתנו, חודש הקשר.
 
לימים, הזמינה פזי את בתי מאיה לקנדה להתארח אצלה שנה ואף יותר, על מנת שתוכל ללמוד באוניברסיטה, לראות עולם, ללמוד אנגלית ובדרכה חזרה, לפגוש את אביה מעל גלי האתר.
 
ערב שבת ואנו צופים בטלוויזיה. טלפון מאיטליה. מעבר לקו בחור בשם שוקי, גם כן חובב רדיו שסיפר לי שהיה לו קשר עם חובב רדיו במטוס אל על שיצא מקנדה. בקשת הקפטן של המטוס, ששוקי יבדוק אם בניו נמצאים בביתם. בבדיקה שערך, התברר שיום שישי היום והבנים יצאו לטיול מחוץ לביתם. אב הבית שלהם מסר, שיחזרו רק ביום ראשון. הקפטן ביקש להודיע להם, שבשבוע הבא יגיע לרומא וברצונו לפגשם, אבל הקשר ביניהם נפסק ושוקי לא יכול להעביר את ההודעה. שוקי ביקש ממני להיכנס לתמונה ושאתקשר עם הקפטן ואמסור לו את ההודעה. כל זאת, מאחר ויש לי תחנה מאוד חזקה ובאמצעותה אני מגיע לכל קצווי תבל. על כן, שוקי מצא לנכון לבקש ממני ליצור קשר עם המטוס.
 
שוקי תאם עם הקפטן, שבמידה והקשר יתנתק, ינסה להתקשר כל שעה מלאה. השעה 12:00 בלילה. ניסיתי להתקשר עם המטוס ונוצר קשר מצוין ללא הפרעות. העברתי לקפטן את ההודעה ,שהילדים בחופש והם כלל לא קיבלו את ההודעה. מתוך סקרנות שאלתי אותו מהיכן ולהיכן הוא טס. תשובתו: המריא לפני שעה ממונטריאול שבקנדה. אמרתי לו, שהבת שלי צריכה לחזור לארץ ואין לי מושג באיזו טיסה ומתי. ביקשתי ממנו לבדוק אם היא ברשימת נוסעיו, אם הדבר אפשרי. הקפטן חזר אלי ואמר, שאין לו אפשרות לבדוק את שמות הנוסעים, מאחר והם מגישים להם עכשיו ארוחת בוקר ושאתקשר אליו בעוד שעתיים (בשעה 2:00 gmt).
 
בשעה 2:00 הפעלתי את התחנה פעם נוספת וקראתי למטוס ואז מן העבר השני נתקבלה תשובה: "אבאלה". הייתי אתה בקשר עד להגעה לארץ. תוך כדי הטיסה, ארגנתי לה טיסה לאילת (מקום מגורינו באותה העת).
 
ואם במאיה עסקינן, צברנו חוויות נוספות בהקשר לנסיעותיה ברחבי העולם. כשלוש שנים לאחר שובה של מאיה, התייצבה בתי והודיעה שהיא מעוניינת לצאת שוב לדרכים. הפעם, לכיוון אוסטרליה וניוזילנד. ברקע לשיחתנו, הייתי בתקשורת עם חבר חובב רדיו מניו זילנד. בעודנו מדברים, החבר התחיל לשאול מתי היא באה ובאיזו טיסה. מובן שעוד לא היו כרטיסים והכול היה בגדר חלום, אבל הגיעה גם עת ההגשמה והיה גם מועד טיסה ואפילו מספר טיסה.
 
את המשך הסיפור תוכלו רק לנחש… כאשר מאיה נחתה בניוזילנד, המתין לה מורי חברי עם שלט ובו שמה מאיה גלוברמן. מובן שההפתעה הייתה גדולה. מאיה נלקחה מיד לביתו של מורי והתארחה אצלו במשך שבועיים ימים. נקשרו קשרים חזקים מאוד וכאשר בישרתי למורי שמאיה מתחתנת, ציפתה למאיה הפתעה ענקית. כאשר הגיעה הכלה למלון בו שכרנו חדרים לקראת החתונה, המתינו לה בלובי מורי, רעייתו ובתו. מובן שהשמחה הייתה רבה ביותר.
 
האם עדיין יש סימני שאלה לגבי חובבות הרדיו? סיפורים אלו, שהנם קמצוץ משלל הסיפורים, מהווים הסבר לאהבתי את סוג התקשורת המופלא הזה.

מילון

חובבות רדיו
שילוב של טכנולוגיה וחברה. חובב הרדיו משתמש בציוד שאת חלקו הוא רוכש וחלקו הוא בונה בעצמו ובעלויות נמוכות יחסית אפשר להקים תחנת חובבים שתאפשר קשר עם כל העולם. התקשורת נעשית בשידור וקליטה בתדרים המוקצים לחובבי הרדיו בכל העולם על ידי המדינות בהן הם פועלים. יש בעולם כ 2.5 מיליון חובבי רדיו, בישראל יש כ 700 חובבים. בתחביב זה שידורי הרדיו אינם שידורי מוסיקה או תכניות רדיו אלא שיחות בין חובב לחובב. על מנת להיות חובב רדיו, יש צורך בקבלת רישיון מטעם משרד התקשורת.

כפר גלובלי
תהליכי הגלובליזציה הרבים שמתרחשים בעולמנו יוצרים מעין כפר גלובלי שבו בעצם כל אדם יכול לדעת מה קורה בקצה השני של העולם להתערב בו ולהתעסק בו.

גלי האתר
שריד לתפיסה העתיקה אפשר למצוא בביטוי העברי "מעל גלי האתר" לתיאור שידורי רדיו (שלכאורה נעים בתווך של אתר).

סמוך ובטוח
אין לו ספק, יודע בוודאות

ציטוטים

”אנשים סבורים שלתקשורת של חובבות רדיו אין מקום בעידן הנוכחי, עידן הכפר הגלובאלי“

”חובבות רדיו נתמכת על ידי מדינות העולם ונחשבת לקשר חירום בעת אסונות כשזו התקשורת היחידה“

”שילוב הרדיו והאינטרנט משלבים ידוע מול עלום ומפתיע.“

הקשר הרב דורי