מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסוד שבמגף

מגילת אסתר הקלף של סבא רבא
קריאת מגילת אסתר - ויקיפדיה
סבא פירק את המגף וגילה שהבטנה היא חלק ממגילה

הסוד שבמגף

 קישור לסיפור המלא : "הסוד שבמגף"

סבא נחמיה נולד בשנת 1947 בעיר וורוצלב שבפולין. הוא עלה לארץ בשנת 1949.

סבא סיפר לרועי את סיפור "הסוד שבמגף". הסיפור על הוריו של סבא נחמיה, סבא רבא דוד וסבתא רבתא גולדה, של הנכד רועי. רועי ברגנר תיעד את  סיפורו המרתק: "הסוד שבמגף".

"סבא וסבתא של אמא שלי חיו בפולין. לאחר פלישת הגרמנים לפולין במלחמת העולם השנייה, יצאו סבא רבא דוד וסבתא רבתא גולדה לרוסיה, לשם ברחו מפני הגרמנים.

לאחר סיום המלחמה חזרו לפולין. למרות שסבא דוד היה נגר וסבתא גולדה הייתה תופרת, החלו לעסוק בסנדלרות – בתיקון, בייצור ובממכר נעליים בשוק המקומי.

באחד הימים מסר גוי מקומי זוג מגפיים לתיקון. כשהחל סבא דוד בתיקונם הבחין שהבטנה מכילה כיתוב בעברית. הוא פירק את המגף וגילה שהבטנה היא חלק ממגילה. הוא לא האמין למה שראה וקרא לסבתא, לאחר קריאה הם הבינו שזה חלק מכתבי קודש. הם המשיכו לקרוא ומצאו שמדובר בחלק ממגילת אסתר שבה השתמשו ליצור המגפיים.

כשהגיע בעל המגפיים לקבלם מהתיקון אמר לו סבא שמגפיים נהרסו, והציע לבעל המגפיים זוג חדש בתמורה, הגוי שמח לעסקה.

כשסבא וסבתא עלו ארצה בשנת 1949, הפולנים אפשרו לכל משפחה לקחת מזוודה אחת בלבד לחפצים האישיים המועטים שהשלטון הפולני התיר למהגרים. סבתא וסבא בחרו לקחת עמם במזוודה את מגילת הקלף.

 מגילת הקלף "מגילת אסתר", שסבא מצא בבטנת המגף

 

תמונה 1

בקלף ניתן לקרוא בחלק הצר את פרק ה פסוק ד' "ותאמר אסתר אם על המלך טוב, יבוא המלך והמן היום אל המשתה אשר עשיתי לו".

כיום הקלף נמצא אצל סבא נחמיה שגר בראשון לציון והוא בנם של דוד וגולדה שמופיעים בסיפור. קלף המגילה ימשיך לעבור מדור לדור במשפחתנו ונשמור עליו כמו שסבא רבא וסבתא רבתא שמרו עליו למען הדורות הבאים.

העשרה

 קישור לסיפור המלא : "הסוד שבמגף"

מגילת אסתר

"מְגִלַּת אֶסְתֵּר היא אחת מחמש המגילות שבחלק ה"כתובים" שבמקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן. על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בחג פורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת "מצוות מקרא מגילה"."

סיפורי התיעוד מבי"ס "גנים" גני תקווההועלו במסגרת שיעורי תרבות ישראל בתכנית "דור לדור יביע אומר"מורה מובילת תכנית, אורלי ריבקיןתשע"ו, 2016

מילון

מגילת אסתר
מְגִלַּת אֶסְתֵּר היא אחת מחמש המגילות שבחלק ה"כתובים" שבמקרא. היא מספרת את סיפור ניסיון השמדתם של יהודי ממלכת פרס בימי המלך אחשוורוש והצלתם. מאורע זה, לפי המגילה, שימש יסוד לקביעת חג הפורים. במוקד המגילה עומדת מזימתו של המן, בכיר השרים בממלכה, להשמיד את כל היהודים, כשמולו עומדים מרדכי היהודי ודודניתו אסתר, אשר נבחרת בראשית הסיפור להיות למלכה, והודות למעמדה ותושייתה מצליחה לסכל את מזימתו של המן. על פי ההלכה, יש מצווה לקרוא את המגילה בחג פורים, בלילה וביום. מצווה זו נקראת "מצוות מקרא מגילה".

ציטוטים

”קלף המגילה ימשיך לעבור מדור לדור במשפחתנו ונשמור עליו למען הדורות הבאים.“

הקשר הרב דורי