מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הסבתא האהובה תמר ארקין

אני וסבתא בבית הספר
הטיול המשפחתי ביוון
והיא רק שלי

סיפור חיים של סבתא שלי תמר ארקין

מאת רז סולומון

בחרתי להציג את סיפור החיים של סבתא שלי, תמי.

תמי נולדה כתמר סיטקוב בשנת 1950. לאחר שהתחתנה עם סבי, שם משפחתה השתנה לארקין. לשם המשפחה סיטקוב אין משמעות כלשהי. סבתא תמי נולדה בעיר רחובות בשנת 1950. סבתא היא ילדה אמצעית בין אחות גדולה, רותי לאח קטן, ישכר (ישי). בתור ילדה אמצעית, סבתא קיבלה יחס חם ואוהב משניי אחיה. אחותה הבכורה היתה מורה ואחיה הקטן חקלאי, פרדסן.

סבתא נולדה וגדלה בעיר רחובות בבית-אבן בן שלשה חדרים. בבית גרו חמש נפשות.

תחביביה של סבתא היו איסוף בולים, איסוף מפיות ונגינה בגיטרה. סבתא גם היתה חניכה בתנועת הצופים. בזמנה החופשי, סבתא אהבה לשחק ברחוב לא סלול בג'ולות  ובמשחקיי כדור. סבתא שיחקה את המשחקים בחצרות הבתים עם ילדיי השכונה. גם היום המשחקים האלה קיימים ומשחקים אותם.סבתא גם מאוד אהבה ללכת לקולנוע.

שיר הילדות האהוב על סבתא הוא שיר שאימה שרה לה לפניי השינה "לילה טוב, הירדם". סבתא שלי נוהגת לשיר את השיר גם לנכדים שלה.

סבתא היתה בגן של אסתר בן-ארי, אין זכרונות מיוחדים מתקופת הגן. סבתא למדה בבית ספר יסודי על שם משה סמילנסקי. זכרונותיה מבית הספר הם הלימודים וחברים חדשים. סבתא למדה בתיכון אריאל במשך 4 שנים.

האירוע הכי משמח של סבתא מגיל ההתבגרות היו חגיגות יום העצמאות. מקום העבודה הראשון של סבתא היה בחברת המים מקורות. היא למדה את המקצוע בארץ בזמן שרותה בצבא. סבתא בחרה במקצוע זה כי נהנתה בו מאוד. סבתא עסקה במקצוע 35 שנה ולאחר מכן פרשה לגמלאות.

סבתא אוהבת את הארועים המשפחתיים. במשפחה אנו חוגגים את חגי ישראל וימי הולדת של כולם. החגים האהובים על סבתי הם פסח וראש השנה בגלל שהם מאוד משפחתיים. המנהגים המיוחדים בחגים אלו הם קריאת ההגדה בפסח ושירי חגים בכלל.

ארועים מיוחדים בחיי סבתא היו:

חגיגת הבת-מצווה שלה, החתונה שלה, לידת שלשת ילדיה, לידת חמשת נכדיה. סבתא היא דור שלישי בארץ וואין לה חוויות שיש להרבה מבני גילה שהיגיעו כעולים חדשים לארץ. סבתא שירתה בצבא בחיל האוויר ביחידת מכ"ם.

בתור ילדה סבתא חוותה את מבצע קדש ומלחמת ששת-הימים. היא לא השתתפה באופן פעיל בשום מלחמה אך מעידה כי האווירה בארץ היתה מתוחה ומרובת דאגות.

סבתא במיוחד אוהבת לטייל בחו"ל. סבתא טיילה בהרבה מדינות בעולם. רשימה חלקית כוללת את דרום אמריקה, ארה"ב, סין, יפן, קמבודיה, ויאטנאם, אוסטרליה וניו זילנד.

חברה של סבתא הכירה לה את סבא ובשנת 1972 סבתא וסבא התחתנו. סבתא התחתנה בגיל 21 והחתונה היתה בבית-ציוני אמריקה בתל-אביב (לא היתה מסיבת טרום-חתונה). יש תמונות רבות מהחתונה.

סבתא ילדה את אמא והאחים שלה בגילאים 23, 25 ו – 31.

הזוית האישית

רז: כיום סבתא היא פנסיונרית ועיקר השכלתה היא תיכונית והרבה ניסיון חיים (קורסים שונים ולימודיי מחשב וצילום). העיסוק של סבתא לא היה מה שתכננה אבל היא היתה מרוצה ממנו. סבתא תכננה להיות מעצבת. ילדיה ונכדיה חיים בארץ. יש לה בת (אמא שלי), שני בנים, וחמישה נכדים. היא פוגשת את המשפחה בתדירות גבוהה, לפחות פעם בשבוע.

מילון

פתיליה
כלי בישול שהיו מניחים סיר של תבשילים שונים היתרון היה בישול איטי .

ציטוטים

”סבא של סבתא שלי יששכר סיטקוב היה איש ארגון השומר, הוא הגיע מאודסה שבאוקרינה.“

הקשר הרב דורי