מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניסים של סבא

אנחנו עם סבא ביום ההולדת שלו
סבא חייל
מלחמת יום כיפור

סבא נולד בשנת 1953 בארץ ישראל בעיר יפו.

בגיל 3 הוא חווה את מבצע סיני, בגיל 14, את מלחמת ששת הימים, בגיל 17,18את מלחמת ההתשה. סבא שירת בשריון והיה מפקד טנק. סבא לחם במלחמת יום כיפור ומלחמת שלום הגליל.

%d7%a1%d7%91%d7%90-%d7%97%d7%99%d7%99%d7%9c

סבא מספר על היום הראשון ממלחמת יום כיפור

"ביום כיפור בשנת 1933 הייתי חייל בבסיס שנקרא "תעוז" ונמצא סך הכל 5 קילומטר מתעלת סואץ.

הפקודה הייתה שאם מתקיפים אותנו אנחנו צריכים לקחת את כל הטנקים ולנסוע לתעלת סואץ. גם אני התכוונתי לקחת את הטנק שלי אבל אז הגיע מפקד הגדוד ואמר: "אני רוצה להצטרף לטנק שלך". כשהמפקד נכנס לטנק שלי הטנק לא מצא חן בעיניו משום שלא היו שם מספיק מכשירי קשר. המפקד עבר לטנק אחר וכולם יצאו לכיוון תעלת סואץ והטנק שלי נשאר לבד משום שהמפקד עיכב אותנו ונשארנו לבד ב"תעוז" והיה לילה מפחיד כי המצרים מתקרבים, וגם היינו בצום יום כיפור ולא אכלנו כלום.

ואז הגיע אוטובוס עם 30 חיילים צעירים שרק התגייסו לצבא (אפילו לא היה להם נשק!), והביאו אותם כדי לעזור לנו בעבודות. האוטובוס שהביא אותם נבהל מההפצצות של המצרים וברח. ואנחנו לא ידענו מה לעשות איתם. החלטנו להעלות את כל 30 החיילים על הטנק ולחזור לבסיס האם שלנו, וככה נסענו עם 30 איש על הטנק. הם ישבו על הגג, על הצריח, ובכל מקום שהיה אפשר. נסענו איתם בדרך שארכה כמה שעות עד שהגענו ליד שלנו ושם שיחררנו את החיילים.

כשיצא הצום לא היה מה לאכול בבסיס ואכלתי רק תפוח אחד. בנס אף אחד מ 30 האנשים שהיו על הטנק לא נפצע, ובנס אני לא נסעתי עם המפקד כי הטנק שלו נפגע והוא נהרג"

 אות מלחמת יום כיפור שסבא קיבל

200px-yomkippurribon

הזוית האישית

באחד ממפגשי תכנית הקשר רב דורי, ערכנו מפגש בנושא סיפורו של חפץ. במפגש על "גלגולו של חפץ" סבא שלי הביא סיכה שמקבלים אחרי מלחמה שלחמת בה, היא נקראת אות מלחמת יום כיפוראת הסיכה הזו סבא קיבל אחרי שלחם במלחמת יום כיפור.

מילון

תעלת סואץ
תעלה המפרידה בין ישראל למיצרים

ציטוטים

”"איזהו גיבור הכובש את יצרו"- היצר הרע אמר לנו לברוח ולא הקשבנו לו... “

הקשר הרב דורי