מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הניסים בדרך להר הצופים

סבתא בלה והנכדה חני
סבתא בלה בילדותה
בתוך שבריר של שניה, חדר כדור אל תוך הרכב ועבר סנטימטר מעל ראשה של אימי

שמי בלה דוד. אני סבתא של חני קציר.

הוריי עלו לארץ מרומניה – הונגריה והתחתנו בארץ. הוריי בעלי התחתנו בחיפה. הוריי התחתנו בירושלים. בעלי נולד בחיפה וכך גם אני.
אמי רחל עלתה לארץ בגיל 16. אבי חיים עלה לארץ בגיל 18, שניהם עלו יחד במסגרת ה'הכשרה'. היו אלו קבוצות צעירים בחוץ לארץ שקיבלו הכנה והכשרה חקלאית בטרם עלייתם לארץ ישראל. היה זה בתקופת המנדט הבריטי ששלט בארץ ישראל.
האונייה שהוריי עלו בה נתפסה על ידי הבריטים וקברניט האניה לא קיבל אישור לעגון בנמל חיפה.למרות שהיו בידם של נוסעי האנייה אשרות כניסה חוקיים.הם נלקחו למחנה המעצר למעפילים בעתלית, המחנה הוקם על ידי המנדט הבריטי בארץ,  לשם קיבצו הבריטים את כל העולים שלא היה להם אשרות כניסה. המחנה שכן בתוך שטח מגודר עם תנאים בסיסיים, הייתה זאת חוויה שהשוהים בה קיוו שלא יצטרכו לעבור עוד לעולם.
לאחר ששיחררו אותם הם הופנו לאחד הקיבוצים, אבי עבד בניקוי שדות והכנתם לחקלאות. אמי עברה קורס מטפלות לילדים קטנים. לאחר מכן הם עברו לירושלים. אימי עבדה כמטפלת במעון "ויצו". ואבי מכר עוגות. לאחר תקופה קצרה הוא מצא עבודה בסוכנות היהודית.
החתונה שלהם נערכה בירושלים ללא קרובי משפחה. הרב שקידש וערך את החופה היה ר' יואליש מסאטמר, הוא היה השכן של הורי אבי- סבי וסבתי בחוץ לארץ.
סיפור קטן על אימי – ירושלים שלפני קום המדינה
במסגרת עבודתה כמטפלת היא הייתה צריכה לעלות לבית הרפואה ששכן בהר הצופים, כדי לטפל בילדים הקטנים המאושפזים שם. כל מי שרצה להגיע להר הצופים בתקופה זו. תקופת המנדט הבריטי, נאלץ להתלוות לאחת השיירות המשוריינות שעלו למקום, משום, שהר הצופים שכן בתוך מובלעת של ערבים שגרו מסביב. ובכל פעם שיהודים ניסו לעלות לבית החולים הצלפים הערבים היו יורים בהם. אחת לכמה ימים שיירה עם רכבים משוריינים הייתה עולה ומשמרות האחיות,המטפלות והרופאים היו מתחלפות.
תמונה 1
פעם אחת כשאמי עלתה עם השיירה ברכבים המשוריינים, היא רצתה להסתכל מחלון הרכב החוצה. ברגע שאימי ניסתה להציץ החוצה. היא שמעה שכולם צועקים:"להתכופף" ובתוך שבריר של שניה, חדר כדור של רובה אל תוך הרכב ועבר סנטימטר מעל ראשה של אימי. ב"ה רק שיערה נחרך.
סיפור קטן נוסף שקרה לה באותה תקופה:
באחת הפעמים שאימי הייתה צריכה לנסוע בשיירה היא איחרה ,אימי דאגה והצטערה מאוד, כיצד היא תוכל כעת להגיע לעבודה ?! לגודל מזלה, התברר אחר כך שהערבים תקפו את השיירה שהיא הייתה אמורה לנסוע בה. וכולם נהרגו.
בהמשך חייהם של הוריי, התחילה מלחמת השחרור. במהלך המלחמה החל מצור על ירושלים. בתקופה בה העיר הייתה נצורה נולדה בתם הראשונה, אחותי- חווה.
כשסבי וסבתי משני הצדדים עלו לארץ, עברו הוריי לגור בחיפה. שם נולדתי אני- בלה. לאחר שנה הם עברו לקריית מוצקין. בתקופה זו הגיעו יהודים רבים מכל קצוות תבל, אבי- חיים-  עבד בסוכנות היהודית בקליטת העולים. זמן מסוים הוא ניהל את מעברת העולים ב"צור שלום". במסגרת תפקידו זה אבי היה נוסע לעיתים קרובות לארצות השונות, כדי להביא משם עולים לארץ. ואחר מכן  הוא גם דאג לסדר אותם כאן בארץ. אימי- רחל-  עבדה כמטפלת, ויותר מאוחר פתחה גן ילדים.

תשע"ו

מילון

המנדט הבריטי
הוא מנדט חבר הלאומים (יפוי כח) שהוענק לבריטניה ע"י חבר הלאומים כדי לסייע ליישוב היהודי להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

הר הצופים
הוא הר בתחום ירושלים הצופה על מרבית שטח ירושלים. במלחמת העצמאות נותק ההר מירושלים העברית מכיון שהדרך אליו עברה בשכונה ערבית, ההר הפך למובלעת שהתנועה אליה התנהלה בשיירות בלבד.

ציטוטים

”מאימי קיבלתי את האהבה לילדים והנחת הכי גדול שלי זה לראות את ילדי ונכדי מאושרים!“

הקשר הרב דורי