מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשרוקית

סבא מיכאל (מימי) וגל
משרוקית ישנה ששימשה את סבא רבא של גל
ליל הגשרים

שמי מיכאל נגרי, נולדתי בחיפה קצת לפני מלחמת הקוממיות בתאריך 30/08/1947

מקור משפחתי הוא מספרד, לארץ ישראל הגיעו בחלקה השני של המאה ה – 19  קרוב לוודאי מלבנון ביירות-צידון-עכו-לחיפה כשזו הייתה עיירה קטנה.

הסיפור שבו בחרנו מביא את סיפורה של המשרוקית של אבי יצחק, סבא רבא של גל שקרוי גם הוא על שמו (גל יצחק). זו משרוקית אנגלית ששימשה את אבי בעבודתו כמנהל תחנת רכבת מזרח בחיפה עוד בתקופת המנדט הבריטי ששלט בפלסטינה טרום קום מדינת ישראל.

המשרוקית הייתה עשויה מתכת בצבע כסף מבריק ובתוכה כדור שעם קטן, (תמיד תהייתי בילדותי איך הצליחו להכניס את הכדור לתוך המשרוקית). קולה של המשרוקית חזק מאד ונשמע למרחקים. המשרוקית עברה אליי לאחר פטירת אבי ועברה למשמורת לנכדי גל.

הייתי מבלה את זמני בצפייה ברכבות החולפות, בקטר המעשן ובשקשוק הקרונות. מדי פעם הייתי נוסע בקטר וצופר בכניסה לתחנה. היו אלה ימים של אושר רב. התחנה בניהולו של אבי נקראה חיפה מזרח והייתה תחנת הרכבת הגדולה ביותר באזור הצפון. תחנת חיפה מזרח טיפלה בהכנת רכבות הנוסעים בארץ ישראל ובשינוע המטענים בעיקר מנמל חיפה שהיה הנמל היחיד באותה תקופה.

התחנה נבנתה ע"י הטורקים. מטרתה הייתה לאפשר למאמינים המוסלמים שרצו לקיים את מצוות החג' (עלייה לרגל לעיר הקדושה מכה) להגיע אל הרכבת החיג'זית שעברה ממזרח לנהר הירדן ונסעה מסוריה אל ערב הסעודית.

ליל הגשרים

(נקרא גם "מבצע מרכולת") הוא כינויה של פעולה מתואמת של הפלמ"ח, במסגרת תנועת המרי העברי, בליל י"ט בסיוון תש"ו (הלילה שבין 16 ל-17 ביוני 1946), שבמהלכה הותקפו בו בזמן 11 גשרים בכל גבולות ארץ ישראל. תשעה מהגשרים פוצצו, אחד מהגשרים ניזוק קשות ואחד הגשרים לא פוצץ. הצלחת הפעולה גרמה לניתוק זמני של נתיבי האספקה שהיו בשימוש הבריטים. הפעולה בגשר הסמוך לאכזיב השתבשה ו־14 לוחמים מהכוח התוקף נהרגו. בשאר הפעולות לא היו נפגעים לכוחות הפלמ"ח.

אחד הגשרים שפוצץ הוא גשר אל חמה שהיה חלק מאותה רכבת שיצאה מחיפה דרך עמק יזרעאל אל עבר הירדן המזרחי. גשר אל חמה (חמת גדר), על נהר הירמוך, פוצץ על ידי כוח מהגדוד השלישי של הפלמ"ח בפיקוד אהרן ספקטור. הגשר, 130 מטר אורכו, היה הגשר הארוך ביותר באותה עת בארץ ישראל. הכוח נתקל ברוכבים בעת הנסיגה, פתח עליהם באש ושב ללא נפגעים לבסיסו. מאז מסילת הברזל הזו לא פעלה יותר ונזנחה.

רכבת העמק המפורסמת שנבנתה שוב לאחרונה (2016) הינה הקטע הראשון של מסילה מיוחדת זו ומגיעה כרגע דרך עפולה עד בית שאן. הכוונה בעתיד לחברה למערכת הרכבות הירדנית כפי שהיה פעם. אולי אז נבוא שוב לשרוק במשרוקית המתכת הכסופה  של אבי.

הזוית האישית

רכבת העמק המפורסמת שנבנתה שוב לאחרונה (2016) הינה הקטע הראשון של מסילה מיוחדת זו ומגיעה כרגע דרך עפולה עד בית שאן. הכוונה בעתיד לחברה למערכת הרכבות הירדנית כפי שהיה פעם. אולי אז נבוא שוב לשרוק במשרוקית המתכת הכסופה של אבי.

מילון

ליל הגשרים
פעולה שבא פוצצו 11 גשרים בגבולות ארץ ישראל על ידי הפלמ"ח (ב- 16/06/1946).

ציטוטים

”"אל תשאל מה המדינה יכולה לעשות בשבילך, שאל מה אתה יכול לעשות בשביל מדינתך" “

הקשר הרב דורי